• Anonym (Oroli­g 24-åri­ng)
    Äldre 12 Sep 03:15
    3280 visningar
    4 svar
    4
    3280

    Underlivscancer?

    Jag var för en tid sedan hos gynekologen eftersom jag oroade mig för mitt underliv. Det sved och kliade och berodde enligt gynekologen på en svampinfektion.  I samband med den yttre undersökningen gjorde hon också ett ultraljud på magen (eftersom jag aldrig haft penetrerande samlag) och sade att allt såg fint ut och att det inte fanns cystor på äggstockarna.

    Det var en lättnad att höra men såhär bakefter går jag runt och är livrädd att hon missat en eventuell cancertumör i livmoderhalsen /livmoderkroppen eller på äggstockarna? Jag är säkert extra hispig över det här med cancer just nu eftersom min morfar är döende i bukspottskörtelcancer men jag måste ändå fråga är det vanligt att underlivscancer missas på ultraljud? Borde jag gå till en annan  gynekolog och be att få ett nytt ultraljud för att vara på säkra sidan?

  • Svar på tråden Underlivscancer?
  • Äldre 12 Sep 11:22
    #1

    Hej!

    Eftersom du aldrig har haft samlag är risken att du har livmoderhalscancer nästan obefintlig. Livmoderhalscancer och cancer i livmoderkroppen ger dessutom nästan alltid symtom i form av olaga blödningar.

    När det gäller äggstockscancer så syns det ganska ofta på ultraljud så om gynekologen inte såg något vid ultraljudet så tycker jag att du ska lita på det.

    Jag tolkar det som att du är ganska ung och gynekologisk cancer är förhållandevis ovanligt före 45 års åldern.

    Mvh Jenny

  • Anonym (Oroli­g 24-åri­ng) Trådstartaren
    Äldre 12 Sep 13:29
    #2

    Stort tack för svaret. Jag måste ändå ställa en till, kanske dum fråga kring det här med livmoderhalscancer. Finns det inte viss risk ändå eftersom jag haft smeksex och även tryckt mitt könsorgan mot min killes?

    Om det spelar någon roll har ingen av oss haft något som helst sexuellt umgänge med någon annan, inte ens kyssar. Penetrerande sex har jag som sagt aldrig haft varken med min kille eller någon annan och har heller inte för avsikt att någonsin ha.
    Jag är 24 år. 

    Tack än en gång för ditt svar.
    Hälsningar
    Orolig
     

  • Äldre 13 Sep 12:10
    #3

    Nej har ni inte haft penetrerande samlag så finns inte den risken. Och ännu mindre om inte han har haft någon annan partner.

  • Anonym (Oroli­g 24-åri­ng) Trådstartaren
    Äldre 14 Sep 01:37
    #4

    Tusen och åter tusen tack. Det var oerhört lugnande att höra.

Svar på tråden Underlivscancer?