• FiaLisa75

    Lämplig ålder för eget bankkort?

    Pratade med en kompis i telefon idag. Då berättade hon att hennes 11-åriga pojke hade ett eget konto med ett uttagskort kopplat till det, det stod dock i mammans namn.
    På så vis var det lättare, tyckte hon, att föra över hans månadspeng t.ex. samt att dom pengar han tjänat på t.ex. jultidningar sattes också in där.
    Jag tyckte att det lät himla smidigt.
    Våran son, 10 år, ska egentligen få veckopeng, men eftersom vi nästan aldrig har kontanter hemma så blir det aldrig av. Istället betalar vi allt åt honom. Men ibland så förstår jag att han är lite ledsen för att han inte får månads-/veckpeng som alla andra.
    Är han för ung för att använda ett bankkort? Naturligtvis ska det inte användas om inte vi är med, och det ska definitivt INTE följa med när han åker hem till sin riktiga pappa ibland.
    Jag inbillar mig att det lär honom att förstå pengars värde. För det gör han inte nu Men det gör det väl kanske ändå, utan bankkort...
    Ja, vad tror ni? Är 10 år för ungt?

  • Svar på tråden Lämplig ålder för eget bankkort?
  • en vanlig jävla muffins

    Ja herregud! Jag fick mitt först som 15 - åring och det var väldigt tidigt för andra i min ålder som fortfarande bodde hemma...

    Hade jag levt som "alla andra" hade jag väl fått det först som 17 - åring!

  • såsen

    Jag tycker de är för ungt att ge en 10 åring ett bank kort de är ju trots allt en värde handling

    Skulle aldrig ge mina barn ett bank kort vid den åldern
    Mina barn har fått sina bank kort då de var 17 år och de tycker jag att de är mognat ill att ha ansvar över då

    Min åskit i detta inlägg

    God fortsättning

  • yssanlull

    om du är med vid alla in/utbetalningar, så är de väl Ok att han har detm enligt mej. Men till viken nytta i så fall? Jag menar om du är med varje gång, så blir det ju ändå ngt som "föräldern har ansvar över". Om ja vore dej så skule ja vänta ett par år tills ja gav honom bankkort, så kan han sköta de helt själv!!! ge honom veko/månadspeng i sparbössa så länge....så kommer han ju få lite mer ansvar i allafall

  • Micaela

    Tror jag fick eget bankkort i 7an om jag minns rätt, alltså var jag 13. Men jag var duktig med ekonomin som barn/tonåring, hade jag varit slösaktig hade jag nog fått vänta några år till.

  • trolltjejen

    Jag tycker absolut inte man kan säga en viss ålder då ALLA barn skulle vara mogna för att få ett bankkort. Barn är individer som mognar olika snabbt. Vissa kanske är mogna för ett bankkort när de är 10 år, vissa är det inte förrän de är 18. Endast du känner din son för att kunna avgöra om just HAN är mogen. Tänk inte på vad andra föräldrar gör.

    Själv fick jag ett bankkort när jag var 11 med en del av barnbidraget insatt. Jag skulle disponera det för att bl.a. köpa kläder. Detta tyckte jag var jättekul och jag skrev kassabok osv för att hålla reda på mina pengar och inköp. Det gick bra. Jag var mogen för just den grejen då, även om det fanns en massa andra saker om jag INTE var mogen för. Det jag menar är att barn mognar olika snabbt i olika frågor. En annan 11-åring kanske inte var mogen för det, men däremot mogen för något annat som jag inte var mogen för. Sådana är ju vi människor. Hade detta inte fungerat hade givetvis mina föräldrar tagit ifrån mig bankkortet.

    Så lyssna inte på vilken ålder andra tycker är lagom, gör så som du känner. Det beror ju på om hurdan din son är och om han tycker det är KUL. Bara för att din kompis son är mogen för det är det ju inte säkert att din son är det. Likadant tvärtom, bara för att några här anser det vara för tidigt behöver det inte vara det just för DIN son. Mitt råd är att du kan göra det på prov, förutsatt att din son visar intresse. Fungerar det inte, så slutar ni med det.

  • wellah

    Jag fick minutenkort och en del av barnbidraget som månadspeng (500 kr) då jag gick i 7:an, killarna i klassen fick typ i 9an, men vi tjejer i 7an, tror det är och var rätt vanligt.

  • FiaLisa75

    trolltjejen - det roliga i det hela är att jag vet inte om jag tycker att min kompis son är mogen för ett eget bankkort
    Men jag är ganska säker på att min son är det. Han är väldigt försiktig med pengar, köper inget i onödan. Jag hade också tänkt att han skulle få föra kassabok, det fick jag göra när jag fick mitt barnbidrag. Något jag idag tycker att mina försäldrar gjorde rätt i, då tyckte jag inte det
    Han ska inte få ha det med till sin pappa. För när han är där så får han betala allt själv, t.o.m. mat eller fika om dom är ute på något.
    Ja, ska prata med honom få se vad han själv tycker.

  • Skorpan

    Jag har för mig att banken har 16-års gräns för bankkort om barnen själva står på det, men jag kan ha fel.

  • Tjohalia

    jag tror att det är enklare för en 10 åring att lära sej förstå pengars värde om dom får pengarna rätt i handen. Då kan dom räkna hur mycket pengar dom har kvar och hur mycket dom ska lämna fram när dom betalar och hur mycket dom får tillbaka, betydligt mer stimulerande än att räcka fram ett kort...
    Vi använder i princip bara kort men när det bli dax för lillan att få veckopeng då ska vi hämta ut så att vi kan ge henne...

  • FiaLisa75

    Skorpan - jag vet det, så då får kontot och kortet stå i mitt namn så länge.

    Tjohalia - tanken var att han skulle få ett uttagskort och inte ett betalkort. Då måste han ta ut pengar för att kunna handla, inte betala med kortet - då lär han sig väl aldrig om pengars värde
    Vi bor inte helt centralt, så det är liksom inte bara att åka in till stan för att ta ut pengar till hans veckopeng.

Svar på tråden Lämplig ålder för eget bankkort?