Inlägg från: morotsland |Visa alla inlägg
  • morotsland

    Babysemp 2 - NYTT recept, nya riktlinjer

    Är det inte samma recept då men nya riktlinjer pga amningsrekommendationerna? Den risvälling och majsvälling som nu är från sexmånader rekommenderades ju tidigare från fyra månader och det är samma recept som förut, de har bara ändrat riktlinjerna för att det inte ska störa amningen jada jada.

  • morotsland
    Lady Namárië skrev 2011-09-13 10:27:51 följande:
    Nej, enligt kvinnan jag talade med på Semper imorse är det ett nytt recept också. Men ring gärna och fråga, för det skadar inte att de får veta att fler undrar över det här.
    Vilka idioter i så fall. Semp 2 är ju perfekt när de är fyra månader och behöver lite mer mättande mat. Varför gör de så?
  • morotsland

    Gamla finns kvar. Man får bunkra! Jäkla amningsrekommendationer!

  • morotsland

    Nu har jag bunkrat upp semp2 så att det räcker tills plutt blir 6 månader...

    Jag har också undersökt vad förändringen beror på. Det är mycket riktigt en anpassning till amningsrekommendationerna. För att ingen ammande kvinna ska bli vilseledd och tro att semp2 från 4 månader är bättre än bröstmjölk när barnen blir så stora så är det numera förbjudet att ha ersättning som riktar sig till bebisar från 4 månader. Så ersättningsbarn ska skrika av hunger för att upprätthålla amningen, härligt...

  • morotsland
    Österbotten skrev 2011-09-13 15:20:46 följande:
    Men om bebisen är över 6 mån kan man använda 2an som vanligt?
    Om bebisen är över 6 mån kan du använda nya semp2, vi med yngre barn får bunkra gamla sorten!
  • morotsland
    fridaand skrev 2011-09-13 16:19:04 följande:
    Gäller det bara Baby Semp 2 och inte tex Lemolac 2?
    Det gäller lemolac2 också.
  • morotsland
    Outstanding skrev 2011-09-15 09:23:48 följande:
    Jag har oxå lyckats bunkra, förhoppningsvis räcker det tills liten är drygt 6 månader. Tömde hyllan på city gross och coop forum i uppsala! hehe. Vilken idioti egentligen, som någon skrev, är det meningen att våra ersättningsbarn ska behöva skrika av hunger när ettan inte räcker till? Det är ju vansinne. Min lilla är bara 3 månader, men stor och matfrisk, hade inte velat veta hur vi skulle lyckats hålla oss mätta på 1:an till 6 månader.
    Förvisso kan man ju fasa in ett eller två mål gröt från fyra månader, om inte till och med de ska ändras? Någon som vet?!
    Ja, det är galet! Ammande barn blir ju inte gladare bara för att våra barn får gå hungriga. Men du kan fasa in både välling och gröt vid fyra månader, det har vi gjort. Ris- och majsvällingen är ju densamma som förr rekommenderades från fyra månader men pga amningsråden måste det numera stå sex månader på paketen.
  • morotsland
    Outstanding skrev 2011-09-15 09:35:41 följande:
    Jaha, tack snälla du för informationen, det hade jag missat helt, att man faktiskt kan ge även välling från fyra månader, bara att dom ändrat pga dessa dumma ammningsrekomendationer.
    Det är så knäppt. Jag mindes  tydligt att jag hade gett min större barn precis samma välling från fyra månader och fattade först inte vad som hade hänt...

    Jag upplever att det är mer accepterat nu än för fem år sedan att flaskmata och det är väldigt skönt. På branchnivå verkar det ju dock gå åt andra hållet. Självklart ska ammande kvinnor få stöd men jag begriper inte varför det måste ske på bekostnad av oss och våra barn.
  • morotsland
    CallGirl skrev 2011-09-15 10:37:01 följande:
    Jag sypatiserar inte alls med Nestlés metoder och det är ju mycket därför som WHOkoden finns. Det får ju dock inte gå åt andra hållet heller att det är i princip omöjligt att få vettig information om produkten från tillverkarna själva...
    Eller hur. Jag har också lite svårt att förstå varför svenska barn ska behöva vara hungriga bara för att företag inte ska svina i tredje världen.
  • morotsland
    TeosMamma skrev 2011-10-04 11:37:44 följande:
    OJOJ, har inte sett denna tråden innan, skit också!!! 
    Handlade ersättning igår men läste inte på paketet...
    Jag skulle blanda till det nu då det andra börjar ta slut (använder 50% lemolac och 50% vanlig baby semp2 ) Upptäckte då att det stod från 6 månader och var tvungen att googla... Hittade denna tråd och känner mig ganska blåst .

    Vi använde ca en månad på att skola in baby semp 2 och nu ska vi alltså tillbaka till 1 (killen är 5 månader) 
    Vi har inget kvar av gamla tvåan, hur gör vi då? har väl inget val annat än att köra ettan men är rädd för att han får dålig mage, han har redan haft diarée i en vecka... 

    Någon med tips??? 
    Om han har fyllt fem månader skulle jag köra med nya tvåan och lite extra vatten bara, vad tror du om det?
  • morotsland
    amina 29 skrev 2011-10-04 18:48:30 följande:
    är så bekymrad för min son som är 7 månader o han vägrar äta babysemp2  den nya  
    har vart tvungen att ta 1 igen    för han vägrar äta 2   vet inte hur jag ska göra . 
    Kan du inte fasa in den?
  • morotsland
    Cloudberry skrev 2011-10-04 19:25:18 följande:
    Min pojk gillar inte tvåan och det förstår jag för den smakar mycket järn.

    Varför kan man inte köra ettan hela tiden utöver maten? Är det modersmjölksersättning så är det och då ska man ju kunna köra med det i 2 år om man går efter rekommendationerna. Eller?

     
    Det är väl klart att man kan men den är ju rätt blaskig, min femmånaders skulle behöva äta enorma mängder och ändå inte bli mätt. Har man ett barn som gillar fast föda så gör det ju inget men alla bebbar gör ju inte det.

    Kan du inte testa en annan vällingsort då?
  • morotsland

    Vår uppbunkrade semp2 kommer bara att räcka tills bebis är 5,5 månad så då blir det att gå över till den nya... Jag blir arg bara jag tänker på det här, så otroligt onödigt.

  • morotsland
    sweet java skrev 2011-10-08 22:59:03 följande:
    Idag köpte jag mitt första nya BS2. När jag kom hem såg jag att det var annorlunda, jag trodde jag köpte fel men det gjorde jag inte. Jag ska se om sonen gillar den nya. Det stör mig också att nya BS2 tillverkad inte i Sverige (som den gamla) utan i Nederländerna. Varför måste det vara så här, jag blir jättearg när Semper ändra en så här viktig sak utan att gå ut med vettig information
    Det är inte sempers fel, de var tvungna att ändra pga riktlinjer från eu angående amning.
  • morotsland
    Tvillingar11 skrev 2011-11-11 21:49:57 följande:
    Tycker också de nya skummar mycket och är väldigt rinniga. Dottern är inte heller så förtjust i gröt, kanske ska man ge henne välling istället till frukost och innan läggning? Lite bättre att sova på kanske. Hon sover så oroligt nu, vaknar flera gånger. Tänkte testa blanda hälften välling oh hälften ersättning imorgon kväll för att se om det blir någon skillnad.
    Vi gör så till vår sexmånaders, har en skopa välling i ersättningen varje gång och då blir det bättre konsistens (och motsvarande mängd extra vatten såklart). På morgon och kväll är det tvärtom för bättre mättnad, välling med en skopa ersättning.
  • morotsland
    Tvillingar11 skrev 2011-11-12 22:20:03 följande:
    Ladyline- tänkte att man kanske kunde blanda 50ml och en skopa välling och ca 100 ml ersättning till en början. Men frågan är om man måste byta dinapp också? Har testat några gånger med bara välling men det har inte varit så omtyckt. Min andra dotter tycker inte alls om ersättning, det enda som går någorlunda bra är lemolac och det om hon blir tvungen och är jättehungrig. Skulle vilja vänja henne vid välling, men hon smakar och slår bort flaskan.
    Det finns ju många olika vällingsorter, det kan spela roll. Men annars är det väl en bra idé att smyga in vällingen med ersättningen, så gjorde vid när han var 4 månader. Nu kom vi emellertid bort från ämnet...
Svar på tråden Babysemp 2 - NYTT recept, nya riktlinjer