• Björnligan

    Dagisfråga

    Jag är orolig för att mina pojkar kan hamna på olika dagis. Man har hört om att syskon ibland inte fått plats på samma dagis. Gäller samma sak för tvillingar? Jag tänker att det är svårt att skilja sig från mamma och pappa och ska man dessutom skiljas från brorsan så kanske det blir ännu mera hjärtskärande.

  • Svar på tråden Dagisfråga
  • 071001

    Jag vet ingen som hamnat på olika fsk. Bor du i en kommun där det är väldigt ont om platser eller?

  • SpaceLordMother

    tycker det låter konstigt om syskon får dagis på olika platser .. kanske tillfälligt.

  • jordgubbe0812

    Det brukar väl råda förtur för syskon som redan har syskon på en skola/förskola just för att de inte ska hamna på olika förskolor. Att de skulle separera tvillingar tror jag inte. Man får ju köplatsnummer efter tid i kön, ålder, etc så de borde ju ha numrerna efter varandra.

  • SofiaEmmy

    man tar hänsyn till att de är syskon - och speciellt att de är tvillingar - finns nog ingen som skulle dela på tvillingar om inte föräldrarna vill det själva - men då hamnar de på olika avd inom samma förskola isf.

  • älskarlivet81
    SpaceLordMother skrev 2011-09-13 10:55:44 följande:
    tycker det låter konstigt om syskon får dagis på olika platser .. kanske tillfälligt.
    Det är inte särskilt konstigt. I en kommun som Malmö är det nästan mer regel än undantag att det händer!
  • älskarlivet81
    jordgubbe0812 skrev 2011-09-13 10:58:19 följande:

    Det brukar väl råda förtur för syskon som redan har syskon på en skola/förskola just för att de inte ska hamna på olika förskolor. Att de skulle separera tvillingar tror jag inte. Man får ju köplatsnummer efter tid i kön, ålder, etc så de borde ju ha numrerna efter varandra.


    Det är inte syskonförtur i alla kommuner!
  • älskarlivet81
    jordgubbe0812 skrev 2011-09-13 10:58:19 följande:

    Det brukar väl råda förtur för syskon som redan har syskon på en skola/förskola just för att de inte ska hamna på olika förskolor. Att de skulle separera tvillingar tror jag inte. Man får ju köplatsnummer efter tid i kön, ålder, etc så de borde ju ha numrerna efter varandra.


    Och i kommunen där jag bor så får man inte köplats efter tid i kön utan det är behovsdatumet som styr.
  • Björnligan

    Vi har ett par bekanta där deras döttrar hamnat på olika dagis, men det kanske bara är tillfäligt,  får vi hoppas.

    Vi har varit runt och besökt lite olika dagis där dom flesta sa att dom hade rätt långa köer. Jag är rädd för att man kommer till den situatioen där dom säger att dom bara har en plats och tackar man då nej så hamnar man sist i kön.

    Men jag ska ringa våra kommun och fråga. Tack för att ni svara!

  • SpaceLordMother
    älskarlivet81 skrev 2011-09-13 11:00:37 följande:
    Det är inte särskilt konstigt. I en kommun som Malmö är det nästan mer regel än undantag att det händer!

    Tycker inte det är acceptabelt! Ni måste stå på er i Malmö.
  • älskarlivet81
    SpaceLordMother skrev 2011-09-13 11:15:38 följande:
    Tycker inte det är acceptabelt! Ni måste stå på er i Malmö.
    Stå på oss? Nu bor jag inte i Malmö kommun längre, men mina syskon gör och vad då stå på sig? Man får vara glad att man får en plats inom rimliga gränser (dvs inte på andra sidan kommunen) och ens få en plats när man behöver den.. 
  • jordgubbe0812
    älskarlivet81 skrev 2011-09-13 11:01:21 följande:
    Och i kommunen där jag bor så får man inte köplats efter tid i kön utan det är behovsdatumet som styr.

    Fast även då lär de väl hamna efter varandra i kön då TS antagligen angivit samma behovsdatum.
  • älskarlivet81
    jordgubbe0812 skrev 2011-09-13 12:47:15 följande:
    Fast även då lär de väl hamna efter varandra i kön då TS antagligen angivit samma behovsdatum.
    Ja så borde det ju vara trots allt. Förhoppningsvis löser det sig för ts.
  • Mollan77

    Det kan däremot dra ut på tiden eftersom man behöver två platser samtidigt. Blir det bara en plats ledig så har de ingen skyldighet att hålla den tills det blir en till plats ledig...

  • Buddha74

    Mina tjejer fick plats på två olika avdelningar(dock på samma dagis) innan jag ringde och ordnade upp. Då hade jag skrivit långa texter på ansökan om att jag verkligen ville att dom skulle gå på samma avdelning som storebror. Men bara ena tjejen fick plats på storebrors avdelning. Chock!

    Inte fasiken skulle ena tjejen få gå på annan avd själv. Vet inte vad dom tänkte med. Fick ordnat upp så att tjejerna  får gå på egen avd och brorsan går kvar på sin avd.

  • Dohgon

    här finns risken att de inte hamnar på samma,de kommer göra vad de kan gör att de skall komma på samma men finns inga garantier sa dem.

Svar på tråden Dagisfråga