• TyraPa­loma
    Äldre 14 Sep 13:27
    5252 visningar
    22 svar
    22
    5252

    Kvinnor som våldtar män

    Därför att i vårt samhälle så frias våldtäktsmän i de allra flesta fall. Endast ett fåtal procent av alla våldtäkter leder till fällande dom. Vore ju konstigt om det var nåt annat för kvinnor som brukar våld. Dessutom vill jag påpeka att kvinnor som använder våld (inkl sexuellt våld) är en försvinnande liten del. När kvinnor begår sexbrott och andra våldsbrott så är det i stora delar av fallen tillsammans med en man. Våldet de använder är oftast inte heller lika grovt som de våld som män använder mot kvinnor. Med det inte sagt att kvinnor skall få använda våld, jag är av åsikten att alla som använder våld mot andra människor skall få någon slags påföljd. Tyvärr är sexbrott en mörk historia i vår rättsapparat och människor som brukar våld frias oftast.

    Det är inte feministiskt tjaffs, det är statistik.

    Källa, Våldsutsatta Kvinnor - Samhällets ansvar av David Sandberg och Gun Heimer.

  • TyraPa­loma
    Äldre 14 Sep 13:29
    #13
    Anonym (kvinna30) skrev 2011-09-14 03:05:53 följande:
    Har själv blivit grovt våldtagen och misshandlad  (kvinna)så jag är skadad fysiskt för livet av en man. Han blev friad eftersom de ansåg att jag var med på det/brist på bevis. Som att jag skulle gå med på något som ger hörselskador för livet. Han gjorde det mot en till kvinna och blev friad igen på ungefär samma grunder. Tredje och fjärde han gjorde det mot fick slutligen honom fälld pga att han erkänt och han sitter under sluten vård för att han inte orkade mer.

    Vad vill jag säga med det? Att rättssystemet är skit ibland. Spelar ingen roll alltid vem som våldtar, många går fria.

    När det gäller kvinnor som våldtar män blir det väl ännu mer otroligt för rättssystemet att tro på att det inte var frivilligt eftersom män ofta anses vilja ligga med "alla". Ungefär som när en sk slampa eller prostituerad blir våldtagen.

    Män kan visst våldtas till er som inte tror det. Tror ni att det bara handlar om vanliga samlag? Tänk en man som kanske druckit för mycket, tuppar av och någon sliter av honom kläderna och våldtar honom med föremål och han vaknar upp blodig. Det är våldtäkt även om det inte innefattar könsorgan. Eller är det bara på skoj enligt er då?
    Faktum är att det är lättare att frias om man är man till kvinnan som anmäler. Det är lättare att fälla någon som inte har  eller har haft en romantiskt relation till kvinnan. Så man behöver inte vara en slampa, det räcker med att vara gift/sambo/partner med någon som brukar våld.
  • TyraPa­loma
    Äldre 14 Sep 14:35
    #15

    Faktum är att många män genomför sexuellt och ekonomiskt våld precis på det sättet du beskriver också, det är inget unikt för kvinnor. Där kan det vara så att lagstiftningen ligger efter, en trög process - tyvärr!!!

  • TyraPa­loma
    Äldre 14 Sep 14:46
    #16

    Sedan att kvinnliga pedofiler har åkt fast (förhoppningsvis) - bra!! Men ingenstans har det hävdats att kvinnor inte utför dessa brott. Men det är inte lika vanligt, och oftast inte lika grovt. vill åter igen påpeka att det är generella siffror jag pratar om. Det finns kvinnor som utför grymma våldsbrott, men de är snarare undantag. Våld mot män, kvinnor och barn utförs oftast av män, men det gör självklart inte det våld som kvinnor utför mindre fruktansvärt.

    Jag tror dock att man ska börja jobba mot att våld över huvud taget skall leda till dom. Vad spelar det för roll om man åtalar ifall ingen döms? Då är de att betrakta som oskyldiga oavsett vad lagen säger.

    Detta är ganska typiskt i våldsdebatten. Man väljer att fokusera på små grupper istället för på det stora problemet. Till exempel läggs stora resurser på att stoppa trafficking. Ett fruktansvärt brott men tusentals och åter tusentals fler utsätt för våld i hemmet. Kvinnor och barns mest otrygga plats är i hemmet, det är all forskning överens om, och förövaren är oftast (oftast, inte alltid) en man. Män däremot utsätts oftast för våld från andra män i offentliga miljöer. Detta gör inte att inga kvinnor utsätter sina män för våld hemma eller ute, det händer men inte så ofta som den här tråden vill få det att framstå. Här verkar man tro att det media väljer att rapportera är en korrekt bild av hur det ser ut i verkligheten. Media väljer de historier som säljer. De lyfter fram det som är av intresse för publiken; detta kan man se i ex USA där tidningar lyfter fram brottslighet så mycket att befolkningen i stort tror att brott är ett större problem än vad det i realiteten är.

    Som informatör är jag ganska väl insatt i medias dagordningsfunktion. Det media rapporterar om är det vi diskuterar. De sätter dagordningen.

  • TyraPa­loma
    Äldre 14 Sep 15:02
    #18
    Faber skrev 2011-09-14 15:00:32 följande:
    Kvinnorna i fallet ni nämner är oskyldiga, det finns inga kvinnliga pedofiler. Är det så att de tagit en aktiv roll så beror det på att de tvingats till det.
    Faber, jag antar att du är ironisk för både du och jag vet nog att det tyvärr även finns kvinnliga pedofiler, mördare, misshandlare etc.
Svar på tråden Kvinnor som våldtar män