• Älsko
    Äldre 14 Sep 14:39
    57722 visningar
    20 svar
    20
    57722

    Varför är pomeranian så dyr ?

    Jag är helt tokkär i pomeranian rasen men den kostar också.. 
    Har hittat en jag så gärna vill ha men den kostar "ändast" 28.000 kr. varför är de så dyra ?
    Någon som är expert inom rasen ??
    tacksam för svar

     

  • Svar på tråden Varför är pomeranian så dyr ?
  • Äldre 14 Sep 14:56
    #1

    Tillgång och efterfrågan.

  • Lady withou­t tattoo
    Äldre 14 Sep 15:20
    #2

    Vill du ha hunden så är väl priset inte viktigt?
    Vad för egenskaper är det du fastnat för?


    Yrke: Leg pratkvarn
  • Lady withou­t tattoo
    Äldre 14 Sep 15:23
    #3

    En pomeranian valp i sverige kostar nu ca 14.000-18.000:- men vanligast priset runt 15-16.000:- och visst är det mycket pengar, men det föds bara ca 2 valpar per kull så det är en "besvärlig" ras att föda upp och sådant brukar visa sig på priset.
    Kan som jämförelse tala om att i Norge kostar en pom mellan 22-30.000 NOK och det blir minst ca 26. 000 SEk, så var alla svenska uppfödare ute efter att tjäna pengar bara så skulle vi sälja alla valpar till norge billigare än dom säljer sina, men kunna få mer ändå är här i sverigehttp://www.alltomhundar.com/hundforum/viewtopic.php?f=8&t=66289


    Yrke: Leg pratkvarn
  • Äldre 14 Sep 15:31
    #4
    Lady without tattoo skrev 2011-09-14 15:23:35 följande:

    En pomeranian valp i sverige kostar nu ca 14.000-18.000:- men vanligast priset runt 15-16.000:- och visst är det mycket pengar, men det föds bara ca 2 valpar per kull så det är en "besvärlig" ras att föda upp och sådant brukar visa sig på priset.
    Kan som jämförelse tala om att i Norge kostar en pom mellan 22-30.000 NOK och det blir minst ca 26. 000 SEk, så var alla svenska uppfödare ute efter att tjäna pengar bara så skulle vi sälja alla valpar till norge billigare än dom säljer sina, men kunna få mer ändå är här i sverigewww.alltomhundar.com/hundforum/viewtopic.php?...


    med andra ord, nästan samma som för dom flesta dvärghundar.
  • Älsko
    Äldre 14 Sep 16:05
    #5
    Lady without tattoo skrev 2011-09-14 15:20:58 följande:
    Vill du ha hunden så är väl priset inte viktigt?
    Vad för egenskaper är det du fastnat för?
    28.000 tycker jag är mycket för en hund över huvudtaget även om jag älskar hundrasen..
    då kan man ju lika gärna säga detsamma till de som säljer hunden att det viktigaste är väl att hunden kommer till ett bra hem inte priset.. Tyvärr är det inte så.
    Att den inte är så krävande, och att den är liten, underbart söt, hårar inte alls mer än 2 ggr om året om man sköter håret, inte långa promenader, att den är en väldigt glad och familjevänlig hund. 
  • Älsko
    Äldre 14 Sep 16:06
    #6

    denna hund går inte ens att ställa ut utan anledningen till att hon säljer den så dyrt är för att den är så liten.

  • Lady withou­t tattoo
    Äldre 14 Sep 16:22
    #7

    En pudel ex är söt,hårar inte alls,kostar inte 28000.Långa promenader..det orkar den..om ägaren orkar dvs.har en toypudel renrasig som älskar o orkar långpromenader.


    Yrke: Leg pratkvarn
  • Äldre 14 Sep 16:27
    #8

    Anledningen är att den förmodligen måste förlösas med kejsarsnitt.

    Så är det tex med franska bulldogs, fast då måste även tiken befruktas genom insemination (stavning?) och sedan förlösas med snitt.

  • Äldre 14 Sep 17:12
    #9
    Älsko skrev 2011-09-14 16:05:01 följande:
    28.000 tycker jag är mycket för en hund över huvudtaget även om jag älskar hundrasen..
    då kan man ju lika gärna säga detsamma till de som säljer hunden att det viktigaste är väl att hunden kommer till ett bra hem inte priset.. Tyvärr är det inte så.
    Att den inte är så krävande, och att den är liten, underbart söt, hårar inte alls mer än 2 ggr om året om man sköter håret, inte långa promenader, att den är en väldigt glad och familjevänlig hund. 
    ALLA raser ska få motion, de är djurplågeri att låta den sitta instängd utan att få röra sej!!! Jag har själv 2 hundar av dvärgras å nog tusan far dom som idioter i skogen, alla jag umgås med som har chihuahua osv låter sina hundar få riktigt med motion. (fast de är väl för att jag inte umgås med folk som inte behandlar sina djur bra)
    kellikopter skrev 2011-09-14 16:27:40 följande:
    Anledningen är att den förmodligen måste förlösas med kejsarsnitt.

    Så är det tex med franska bulldogs, fast då måste även tiken befruktas genom insemination (stavning?) och sedan förlösas med snitt.
    precis, lite mer riskabelt. de är väl den engelska dom måste inseminera? inseminera å sen snitta. Häääärlig frisk avel!!!
  • dezibe­l
    Äldre 15 Sep 07:42
    #10
    Älsko skrev 2011-09-14 16:06:23 följande:
    denna hund går inte ens att ställa ut utan anledningen till att hon säljer den så dyrt är för att den är så liten.
    Pommarna kostar normalt inte 28000 utan ligger runt 16-18000. Om den här uppfödaren vill ha 28000 för en hund som inte håller rasstandarden verkar hon rätt oseriös.....varför vill du köpa av just henne?

    Att påstå att pommarna inte kräver nåt är helt fel. Dom har humör, är rätt tuffa och kräver rätt mycket aktivitet/stimulans för att "hålla sig på mattan" .
  • Älsko
    Äldre 16 Sep 15:52
    #11

    Jag har googlat om rasen och det står att de inte är krävande, samt att hon tanten sa att de inte orkar allt för långa promenader...
    Nu är jag inte sån som tänker min hund låta va som den vill..
    Jag tänker gå normala promenader med den leka med den i skogen och så mycket den orkar. Men har läst att den inte KRÄVER jätte långa promenader som en större hund.
    Jag träna min hund nu i lydnad och i konster precis som jag tänker lägga ner i första hand lydnad på en pomeranian. 

     

  • Älsko
    Äldre 16 Sep 15:56
    #12
    dezibel skrev 2011-09-15 07:42:07 följande:
    Pommarna kostar normalt inte 28000 utan ligger runt 16-18000. Om den här uppfödaren vill ha 28000 för en hund som inte håller rasstandarden verkar hon rätt oseriös.....varför vill du köpa av just henne?

    Att påstå att pommarna inte kräver nåt är helt fel. Dom har humör, är rätt tuffa och kräver rätt mycket aktivitet/stimulans för att "hålla sig på mattan" .
    för att jag föll för valpen på bilden. Och hon är med i kennel och sidan är seriös och hon värkar seriös.
    Anledningen är för att hunden är mindre än normalt och efter frågan är stor hos uppfödaren och det är oftast 3 års väntetid på hennes mindre hundar säger hon. 
    Dock så 28.000 tycker jag låter för mycket för än hund även om jag verkligen vill.. 
  • Äldre 18 Sep 11:56
    #13

    Det är inte svårt att dessa små hundar är så dyra. Det föds oftast 1 valp på en kull. Jag ser att det finns "billigare" än 28 000, även dessa är reggade senast idag såg jag för 14 000kr o det är normalpris för småhundar.

  • Miian
    Äldre 28 Sep 13:57
    #14

    ddddd

  • Miian
    Äldre 28 Sep 13:59
    #15
    -1

    Jag har två Pommar och kan säga att det är som alla andra hundar en hund som måste uppfostras. Promenader och motion är väldigt viktig, min ena lilla behöver riktiga promenader varje dag för att inte klättra på väggarna. Men det är helt klart en fantastisk ras:)
    Jag som då har haft pom i många år och som är hyffsat insatt kan då säga att jag tycker 28 tusen är inte en normalpris på en valp om nu detta inte är en väl utställd hund eller en fin inport. Dock kostar dom mer i norge om det är därifrån du tänkte köpa en. Finns många bra uppfödare i sverige som inte tar dessa priser. Om du är intresserad av en pom rekommenderar jag dig att gå till rasklubbens hemsida och ta kontakt med en uppfödare nära dig och få komma och kolla på hundarna och sedan kan denne ge dig information om rasen istället. Normalt ligger en valp på samma pris som övriga dvärghundar runt 16 000.
     i mina öron låter det mycket kostigt att en hund som är mindre än normalt skulle vara dyrare, är detta en tik så är det inget avelsmaterial och jag tvivlar på att uppfödare skulle vara intresserad av det då. Rasstandarden säger 20 cm, plus/ minus två cm som vuxen. Rasklubben jobbar för en frisk och sund ras, vilket inte för små hundar oftast är om det är tikar då dom ofta kan ha svårt att valpa själva.
    Du skriver du redan har hund, och jag vet inte vad det är för ras. Tänkte bara säga att om detta är en stor hund så kan det bli lite jobbigt med en liten pom då det lätt händer olyckor. Visst går det men jag skulle tänka innan.
    Men som sagt jag rekomenderar dig att ta kontakt med någon via pomeranianklubben. Inte blocket.
    Lycka till :)

  • Äldre 19 Oct 21:41
    #16

    den är så dyr för att den är svår att få tag på och den har en speciell päls

  • Äldre 25 Oct 13:09
    #17

    För att dem är så jävla retardade. Köp en fkin pitbull Cool


    fuck you
  • Äldre 25 Oct 13:14
    #18
    fuck you123 skrev 2016-10-25 13:09:42 följande:

    För att dem är så jävla retardade. Köp en fkin pitbull 


    Tråden skapades 2011. Tror nog att ts har löst frågan vid det här laget.
  • Äldre 16 Jan 23:00
    #19

    Därför de är väldigt sällsynta

  • Äldre 28 Jan 18:06
    #20
    Älsko skrev 2011-09-14 16:05:01 följande:
    28.000 tycker jag är mycket för en hund över huvudtaget även om jag älskar hundrasen..
    då kan man ju lika gärna säga detsamma till de som säljer hunden att det viktigaste är väl att hunden kommer till ett bra hem inte priset.. Tyvärr är det inte så.
    Att den inte är så krävande, och att den är liten, underbart söt, hårar inte alls mer än 2 ggr om året om man sköter håret, inte långa promenader, att den är en väldigt glad och familjevänlig hund. 
    Nej det där med pris och rätt familj går bara på ett håll.
    Och en blandras är lika dyr att föda upp som en renrasig frånsett skkreg, men kostar mycket mindre.
Svar på tråden Varför är pomeranian så dyr ?