• Hyperd­uttan
    Äldre 15 Sep 09:39
    3483 visningar
    21 svar
    21
    3483

    Ang utredning ADD/ADHD...

    Nä du måste få remiss till psykolog som utför såna här utredningar. Köerna kan vara långa, har hört att det är årslång kö där jag bor till exempel. Diagnos är ett måste för tex testa medicin. Har dock hört att det finns läkare som skiter i detta, men för din egen skull bör du inte ta emot medicin utan att ha gjort den riktiga utredningen.

    Den är omfattande... min var 15 timmar + intervju på 3 timmar och 3 timmars intervju av förälder som fick berätta om min barndom. 

  • Hyperd­uttan
    Äldre 15 Sep 10:01
    #6
    Liam05Milton08 skrev 2011-09-15 09:54:38 följande:
    Men jag har varit på ett möte på 2 timmar, min mamma på typ 2,5-3 timmar. Å idag blir de läkaren.. Va ska läkaren säga å göra mer än å skicka remiss.. Har redan fått 2 muntliga diagnoser som visar ADD.. Men ja kan inte fatta va läkaren ska göra om ja ska vidare till en psykolog!?
    Måste vara ett ovanligt sätt att få diagnos... aldrig hört att en läkare gjort utredning. Däremot vet jag att psykologer (vanliga) kan göra en "förutredning" under tiden man väntar i kön till utredningen.

    Har du/ni inte alls fått info hur det kommer gå till, låter jättemärkligt.

    Har du fått göra massa tester på intelligens, koncentration, svarat på massa frågeformulär?
    Den "riktiga utredningen" går till stor del ut på massa tester och med psykolog som stressar en genom att ha tidtagarur på allt :-P

    Upplever utredningen betydligt svårare än ett högskoleprov. Jag klarade mig bättre på högskoleprovet, HAHAHAHA...  
  • Hyperd­uttan
    Äldre 15 Sep 10:46
    #8
    Liam05Milton08 skrev 2011-09-15 10:16:41 följande:
    Har inte fått veta alls typ hur de går till.. Dom har heller inte sagt nått om intelligenstest eller nått. Har bara fått fylla i frågeformulär på hur jag är som person.. Mamma likadant om nutid å då ja va liten.. 

    Men va ska nu läkaren prata me mig om? Dom hade väll isåfall skickat remiss till psykolog direkt isåfall.. eller e de han som gör testerna med intelligensen å de? Ja fattar nada..
    Nä, jag tror att det är psykolog som gör dessa tester, har iaf aldrig hört något annat (kan ju förekomma, det är ju hårt tryck på utredningsköerna minst sagt).

    Låter lite tokigt om läkaren inte vill att du genomgår dessa standardtest, är ju svårt att ge rättvis bedömning annars. Psykologer brukar ju vara de som är proffs på utredningar. Jag har alltid utretts av psykolog även då det gäller andra psykiska saker. Psykiatriker/läkare har mest hand om den medicinska biten...  

    Fråga vid tillfälle hur detta är tänkt och om inte du också ska göra dessa tester. Det är ju ett sätt att hitta de största svårigheterna också så det underlättar att ge rätt hjälp sedan, inte bara medicinskt alltså :) 
  • Hyperd­uttan
    Äldre 15 Sep 10:58
    #10

    Här kan du läsa på Attention Riks hemsida hur en utredning brukar gå till http://www.attention-riks.se/index.php/adhd-damp-/diagnostisering.html

Svar på tråden Ang utredning ADD/ADHD...