• lilaOrkidee

    Arbetsförmedlingen,måste man skriva in sig 1:a arbetslösa dagen?

    Som rubriken lyder. måste man besöka arbetsförmedlingen exakt den dagen då sista dagen för anställningen är. Eller kan man vänta någon dag? Skulle vilja åka bort några dagar, men kan intte göra det om man måste skriva in sig 1.a dagen. Någon som vet. Har aldrig varit arbetslös förut!!!

  • Svar på tråden Arbetsförmedlingen,måste man skriva in sig 1:a arbetslösa dagen?
  • La Lola

    Om du inte vill ha något glapp så måste du det ja.


    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • angeiica

    klart att du inte måste skriva in dig direkt, om du anser att du klarar dig att leva på din a-kassa kan du ju vänta..

  • ratched

    Man har tre månader på sig utan att ens SGI är hotad.

  • lilaOrkidee

    ok min sista dag på arbetet är den 25 september. det är en söndag. så jag måste allså vara på arbetsförmedlingen på måndagen. eller kan man gå på fredagen innan!!

  • Prospero
    angeiica skrev 2011-09-16 19:01:03 följande:
    klart att du inte måste skriva in dig direkt, om du anser att du klarar dig att leva på din a-kassa kan du ju vänta..
    ??? Man får ju inte a-kassa utan att vara inskriven på AF och vara aktivt arbetssökande? Eller vilken a-kassa accepterar att man inte är det?
  • lilaOrkidee
    Prospero skrev 2011-09-16 19:03:18 följande:
    ??? Man får ju inte a-kassa utan att vara inskriven på AF och vara aktivt arbetssökande? Eller vilken a-kassa accepterar att man inte är det?
    jag har skrivit in mig på arbetsförmedlingen som arbetssökande. var tvungen att göra det direkt. för företaget jag jobbade på gick ikonkurs. o för att få pengar under uppsägnings tiden från länsstryrelsen. men nu ska jag ha akassa. måste säga att jag är arbetslös nu.
  • Trident5678

    Det är några år sedan (2006) men jag skrev inte in mig direkt, eftersom jag tog "semester" över jul och nyår. Jag har för mig att jag fick en fråga om vad jag hade gjort mellan min anställnings avslutning och inskrivningen och semester godtogs som skäl. Och ingen nollad SGI.


    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Ketzzi

    Om du inte skriver in dig första arbetslösa dagen förlorar du a-kassa för dom dagarna du inte är inskriven. Arbetsförmedlingen rapporterar till din a-kassa när du blev inskriven. Du får alltså ingen ersättning förrän du är inskriven.


    This is what I`m made of. You can hate but never break me.
  • Ketzzi
    Prospero skrev 2011-09-16 19:03:18 följande:
    ??? Man får ju inte a-kassa utan att vara inskriven på AF och vara aktivt arbetssökande? Eller vilken a-kassa accepterar att man inte är det?
    Har aldrig hört att det finns a-kassor  som gör undantag....?
    This is what I`m made of. You can hate but never break me.
Svar på tråden Arbetsförmedlingen,måste man skriva in sig 1:a arbetslösa dagen?