• vian12

    Domstolsprocessen i Indien:

    Hej,
    är det någon av er som har en aning eller erfarenhet av hur domstolsprocessen i Indien för adoptioner ser ut? Ligger ärendet på hög i väntan på att domaren ska ta sig tid att klubba igenom beslutet? Vad är scrutiny och hur förhåller det sig rent tidsmässigt till domstolens yttrande? Jag har förstått att det är olika beroende på delstat, domare, osv, men kan man ändå inte se en röd tråd någonstans i vad som verkar vara en rätt så godtycklig röra?

  • Svar på tråden Domstolsprocessen i Indien:
  • Namaste72

    Om jag bara kunde hitta min papper från BFA!

    Vår process gick rekordsnabbt. NOC efter någon månad, scrutinity efter några veckor och domstolsbesked 2 månader senare. Mellan BB ->RB 3,5 månader.

    Jag vet dock att det ofta tar mycket längre tid. NOC ska väl expedieras inom två månader, scrutinity inom 2 veckor och domstol inom 2 månader tror jag..

    Nu är det nya regler, som dessutom berör domstolsarbetet. Om jag fattat det rätt ska alla barn presenteras inför domstolen innan beslut.

    Tidsramarna finns att läsa här:
    adoptionindia.nic.in/guideline-family/SCHEDULE.html

    Scrolla ner till punkt VIII (8)


    { Mamma till världens finaste dotter } { väntar barn igen}
  • Smulan1973

    Tyvärr har det för i alla fall vårt barnhem uppstått problem när det gäller att få delstatsregeringen att utfärda det dokument till CARA som de behöver för att kunna utfärda NOC. Jag vet som sagt inte om det gäller hela Indien eller bara vår delstat. Organisationen tror att delstaten sätter sig på tvären pga. CARAS nya guidelines och vill nu visa sin makt lite.

    Vi har nu fått skriva under ett dokument som vårt barnhem har skapat för att skynda på delstatsregeringen som just nu agerar i strid med barnens bästa. Detta dokument ska barnhemmet använda för att bestrida dem i Mumbai High Court. De vill försöka få ett domstolsbeslut som beordrar delstatsregeringen att utfärda handlingen som CARA behöver för att utfärda NOC.

    Så nu är det bara att hålla tummarna att det här går fort vilket vår organisation tror att det kommer att göra. Hoppas, hoppas!

  • Namaste72
    Smulan1973 skrev 2011-09-20 23:27:28 följande:
    Tyvärr har det för i alla fall vårt barnhem uppstått problem när det gäller att få delstatsregeringen att utfärda det dokument till CARA som de behöver för att kunna utfärda NOC. Jag vet som sagt inte om det gäller hela Indien eller bara vår delstat. Organisationen tror att delstaten sätter sig på tvären pga. CARAS nya guidelines och vill nu visa sin makt lite.

    Vi har nu fått skriva under ett dokument som vårt barnhem har skapat för att skynda på delstatsregeringen som just nu agerar i strid med barnens bästa. Detta dokument ska barnhemmet använda för att bestrida dem i Mumbai High Court. De vill försöka få ett domstolsbeslut som beordrar delstatsregeringen att utfärda handlingen som CARA behöver för att utfärda NOC.

    Så nu är det bara att hålla tummarna att det här går fort vilket vår organisation tror att det kommer att göra. Hoppas, hoppas!
    Vår organisation (om det är den du menar i Sverige) har tyvärr en tendens att alltid tro att allt går fort
    { Mamma till världens finaste dotter } { väntar barn igen}
  • Tozzis

    Hej!


    Jag ler! Känner igen det hela så väl....detta är Indien! Tex låg vårt NOC på barnhemmets skrivbord en månad utan vi visste nått, inget mot oss, det bara är så. De är inte vana att administrera....de har liksom det inte i sig. Dessutom försöker CARA göra om sig till Kinas modell med centralstyrt men vi säger bara ojojoj...hur ska det gå? Om du kunde inboxa mig kunde jag kanske hjälpa dig mer...om vi har samma stad....men mycket finns på nätet.


    Kram

  • Smulan1973
    Namaste72 skrev 2011-09-21 08:45:03 följande:
    Vår organisation (om det är den du menar i Sverige) har tyvärr en tendens att alltid tro att allt går fort
    Ja, tyvärr har du nog rätt.
  • Tozzis

    Hmm..vårt NOC låg inte en månad utan två såg jag härromdagen.


     

  • hellokitty1

    Smulan1973, hoppas det ordnar sig snabbt för er. Tråkigt om delstaten sätter sig på tvären och alla barn (och föräldrar såklart) blir lidande av det här. 
    Är det någon som har lust att förklara det här med NOC för mig och andra "indiska" förkortningar?  

Svar på tråden Domstolsprocessen i Indien: