• Anonym (klumpis)

    Klumpkänsla i halsen och blodsmak samt spottar blod ibland.. Lite orolig...

    Sedan över ett år tillbaka har jag ibland klumpkänsla  i halsen.
    Det känns slemmigt och tjockt i halsen och som att det sitter en typ vindruvsstor knöl i halsen.
    Det går utmärkt att äta och när jag sväljer mat känns det bra, då känns inte klumpen alls..

    Klumpkänslan kommer och går lite..

    Då och då, ibland några gånger/dag och ibland någon gång i veckan, så känns det som att klumpen plötsligt blir större och det smakar blod i munnen..
    Och ibland blir saliven blandad med blod en stund och sen försvinner det plötsligt..

    Två tillfällen senaste året har de kollat ner med kamera genom näsa/hals (fiberoptik) och det ser bra ut och en gång har de gjort gastroskopi och det såg bra ut...
    Vanlig slätlugnröntgen är gjord..

    Skulle det inte vara för den här blodsmaken och att jag ibland spottar blod så skulle jag trott att det kunde vara ångest men blodet gör mig orolig..

    Finns det någon mer undersökning man kan göra tro som min husläkare inte vet om?   
    Har någon en aning om vad detta kan bero på?
    Jag känner mig orolig :(
                   

  • Svar på tråden Klumpkänsla i halsen och blodsmak samt spottar blod ibland.. Lite orolig...
  • Husis

    Kan du inte få komma när det är riktigt dåligt, så det får titta då? Alltså när du blöder, eller det känns extra tjockt?

  • Mycket orolig

    Hej Klumpis, Hur gick det för dig??? Låt mig gärna veta. Jag sitter i exakt samma båt nu 8 år senare och har svår ångest. Började med vanlig halsontont för 1,5 år sedan, ensidigt, som sedan efter tre månader mynnade ut i halsfluss. Detta behandlades med framgång MEN ca två veckor efter började det riktiga helvetet. Har haft konstant problem med spänd och knakig, klickande hals. De inre halsmusklerna är superspända. Går ngt i skov men aldrig bra. Klumpkänsla, strypkänsla, klickar när jag sväljer saliv på höger sida ibland. Sväljningsbesvär ofta...DOCK INTE när jag äter, vilket är enda gången det känns bra. Har gjort DT och gastroskopi under de första 6 månaderna av denna skit ( DT efter två med och Gastro efter 6 mind) och sedan KBT mot hälsoångest. Har varit ganska samma hela året förutom att jag fått upp/ spottat lite blod fyra gr de senaste sex månaderna. Ofta efter en episod med extra hög spänning/ stramning i halsen och då jag har halvlegat på rygg med hakan, nästan mot bröstet. Börjat som blodsmak och sen går jag och spottar men det ger sig på en gång. Ett par spottningar endast. Efter sista gången (6 dgr sedan) har jag även lite värk i halsen. Har tidigare intalat mig att det är kramp i matstrupen men kan på sätt och vis inte få ihop det pga spända halsmuskler samt främst av allt då jag nu spottar blod och att det nu t.o.m värker en del. Ska till VC i övermorgon för att gå till botten med detta. Känner mig pigg i övrigt. Skulle verkligen uppskatta att få veta hur det gick för dig. Hoppas innerligt att du vill svara mig kort..../Orolig

  • Anonym (Anonyma)

    Har samma, har ständiga blodig infektioner i näsa bihålor hals men läkare bryr sig inte och jag orkar inte längre, sista läkaren skrattade åt mej, de skriver ut antibiotika sen börjar det om. De har kolla i min nösa hals och jag får antibiotika om om.

  • Mycket orolig

    En uppdatering av läget kommer här.
    Efter många om och men så har jag fått veta att det jag lidit av kallas Globus. Inte farligt alls men kan orsaka stor oro och besvär. Kramper och spänningar i halsregion. Har inte blödit mer sen 2019. Antar att spänningarna skapar en del stress på slemhinnor och annat som ska röra sig fritt, gör att allt kärvar mer. Extra jobbigt om jag är stressad eller orolig. Ofta kommer spänningarna och problemen som ett kvitto på att jag inte mår 100%, att det är dags att ta hand om sig själv lite extra.
    Jag har vant mig att leva med det. Tänker inte längre på det med dödsångest utan får hantera det som en del av vardagen.
    Så nu vet ni. Alldeles för få i detta forum som uppdaterar hur det gick sen och det tror jag skapar mycket kontraproduktiv oro för dem som läser. Bara en massa problem och andra som har samma problem eller frågor.
    Till dem som går och oroar sig för sina åkommor, som jag gjort:
    Googla inte! Sök hjälp tills du fått en förklaring iaf. Gå Internet KBT mot hälsoångest! Det hjälpte mig iaf.

Svar på tråden Klumpkänsla i halsen och blodsmak samt spottar blod ibland.. Lite orolig...