• Smulan1973

    Ni med erfarenhet av lite yngre barn

    Till att börja med vill jag bara berätta att vi för en tid sedan fått BB. Denna gång blev det en liten kille som nu är 16 månader och hur söt som helst.

    Vår dotter var 4 år när hon kom till oss så vi har inte någon jättekoll på hur så små barn växer och vad de har för storlekar. Jag skulle därför behöva lite hjälp från er som har eller har haft så små barn, med vad ni tror blir lagom storlek för honom både när det gäller skor och kläder när det är dags för oss att åka till Indien och hämta honom.

    I början av augusti var han 70 cm lång och vi tror att vi kommer att få åka om ca 4-5 månader. Då är han 20-21 månader gammal. Hur stora fötter har man då ungefär?

    Jag har börjat köpa kläder i storlek 80 men vet inte om han kommer att hinna växa så mycket. Kanske är storlek 74 bättre eller kommer det vara för litet? Alla tips är välkomna.

  • Svar på tråden Ni med erfarenhet av lite yngre barn
  • bellsii

    Köp Kläder i 86 o 92 min son är 22 månader han har kläder i 86 0ch 92 på skorna har han 22/23 !!

  • Hi5

    Grattis till tillskottet!

    Min ettåring har stl 22-23 i skor... vänta tills han kommer hem, kläder stl 80 är väl bra, men skor är ju kanske inte lika akut, men det är ju viktigt att de sitter bra. Han är kanske inte van vid att gå i skor heller, så det bästa är ju att ta med honom till affären och mäta och ta hjälp av personalen.
    Jag brukar alltid rita av mina barns fotsula på ett papper och ta med till affären :P 

  • Kina79

    Grattis till sonen!

    Mina barn är inte adopterade, men är ganska korta till längden, vilket din son också verkar vara.
    Min yngsta dotter är nu 16 månader, 79 cm lång och väger nästan 11 kg (säkert något tyngre och rundare). Hon har 80 i de flesta kläder, kan ha nån tunika i 86 och nån tights.

    men när hon var 70-75 cm lång, passade många 74-kläder. Bodies (om ni tänker köpa några) gör inget att de är lite stora, så där hade jag köpt 80. Nån tröjor i 74 och flest i 80, likaså med byxor.
    Inte kul när allting är för stort, tycker inte jag iaf.

     


    Älskade prinsessor!! Tyra 2004-02-20 Ellen 2006-04-12 Agnes 2010-05-03
  • Sally

    Hej! Vill börja med grattis! 

    Jag skulle faktiskt lämna tillbaks st 80 kläder.  Även om han är ganska liten nu, så kommer han förmodligen ta igen en del i längt och vikt ganska fort,  Jag skulle köra med minst 86 (en 'svensk' 1-1,5 år storlek), och byxor med mudd, så att längden inte spelar så stor roll (dvs de blir lite baggy men det gör inget) och midja som man kan dra åt och göra mindre, samt tröjer där man kan rulla upp ärmarna, alt t-shirt, där storlek inte spelar så stor roll.  Annars kommer han växa ur kläderna efter någon/några månader.  Yttrekläder skulle jag avvakta om det gick, alt. köp 92 så att man har lite framförhållning. Med galonbyxor, mm, kan man absolut ha för stora utan att det gör så mycket.

    Vår lille son är nu 23 månader och har 24 i skostorlek, men är ganska stor.  Jag får för mig att vår stora son (adopterad) hade skostorlek 23 ungefär då. 

  • elsa77

    Jag hade köpt lite i 80, visst barn växer fort men kul att vissa kläder passar bra direkt.
    Jag hade med mig lite kläder som var för små när vi hämtade med det gjorde inget, barnhemmet fick ju bara mera behövda gåvor

  • Namaste72

    Grattis även här!
    Han är ju ganska liten till växten ännu, och kommer troligen inte hämta hem vikt och längd förrän han är hos er. Så jag hade definitivt kört på strl 80. Han är troligen ganska smal dessutom så skaffa byxor med dragsko.

    Skor är ett aber. Köp i Indien istället. Mjuka mockasiner att ha på hotellrummet först, och sen drar ni till skoaffären.

    Har ni fixat en Ergo att bära i?

    Spännande värre!


    { Mamma till världens finaste dotter } { väntar barn igen}
  • chatnoir

    Grattis!

    Vi fick sonen när han var 22 månader. Jag hade satsat på 86/92, men det var alldeles för stort! Som tur är hade jag även fått en del kläder i strl 80 från proffsiga svärmor! Jag tror som Hanya att han inte kommer hämta igen vikt och längd innan han är hemma hos er. Sonen började växa ikapp efter ett par månader hos oss. Svårt att tänka sig att en tvååring kan vara så liten som 9 kg och 75 cm, men det kan de vara!

    Lycka till!!

  • Emeli

    Grattis! {#emotions_dlg.flower}

    Jag skulle satsa på stl 80. Indiska barn brukar vara förhållandevis korta och ha späd kroppsbyggnad. Det är inte roligt att närapå drunkna i för stora kläder. Skor tycker jag att ni kan avvakta med tills ni träffar honom. De måste ju provas ut. Tänk på att barnfötter växer fort. Köp inte så många par i början.

    Det kommer antagligen att vara vinter när ni kommer hem Vinteroveraller är ganska dyra. Kan ni få låna någon att ta med på resan så han har något varmt att använda direkt efter hemkomst?

  • Nystart

    Grattis!!!

    Jag skulle avvakta med att köpa alltför mycket, särskilt dyrare vinter- och ytterkläder (även det är ett dilemma att det blir utplockat i affärerna). Det handlar inte bara om hur lång man är utan även proportioner. Äldsta sonen har relativt korta ben och lång överkropp och den yngsta tvärtom. Den äldsta kunde ha stl 80 på byxor en bit över två år och den yngsta drar 86 före två års ålder - fast den äldre var ungefär lika lång vid samma ålder. När det gäller vinterkläder är det klart att de kan vara lite stora, men för stora gör att mindre barn knappt kan röra sig - särskilt om man knappt har haft en jacka på sig tidigare. Yngsta sonen kom som 16-månaders i februari och tyckte bara det där med overall var och tjöcka skor var jobbigt - fast de var lagom. Den äldsta kunde vid samma ålder ha en typ av overall, men inte en annan modell för proportionerna var fel.

    Lycka till med allt!!  

  • Smulan1973

    Tack för alla grattis och alla tips och råd.


    Jag förstår hur ni tänker angående skor men det känns ganska angeläget att ha åtminstonne ett par vinterskor innan vi åker till Indien. När vi kom hem med dottern i januari 2010 så var det 20 minusgrader ute. Även om vi kommer att bära honom så kan det bli väldigt kallt om fötterna och vi bor långt från flygplatsen.

    Det är svårt att veta vilken storlek i skor vi ska köpa. Ni hade ju lite delade meningar om det men eftersom vår dotter vid 4 års ålder hade storlek 24 så tror jag att jag kommer att gå på den minsta storleken någon nämnde, nämligen 20/21.

    När det gäller kläderna verkar jag inte ha varit helt ute och cyklat i alla fall. Men det verkar som att vi får köpa lite blandade storlekar. Vår dotter hade stl 86/92 och upp till stl 100 (beroende på vad det var för plagg) så det blir det nog inte så mycket av. Jag har redan köpt en vinteroverall i storlek 80. Dom tar ju som sagt slut så i jan-feb är det nog inga kvar i butikerna längre. Vi får helt enkelt hoppas att den passar någelunda.

  • Smulan1973
    Namaste72 skrev 2011-09-20 09:57:49 följande:
    Grattis även här!
    Han är ju ganska liten till växten ännu, och kommer troligen inte hämta hem vikt och längd förrän han är hos er. Så jag hade definitivt kört på strl 80. Han är troligen ganska smal dessutom så skaffa byxor med dragsko.

    Skor är ett aber. Köp i Indien istället. Mjuka mockasiner att ha på hotellrummet först, och sen drar ni till skoaffären.

    Har ni fixat en Ergo att bära i?

    Spännande värre!
    Nej vi har inte fixat någon Ergo ännu. Har du någon till salu så är vi nog intresserade?
  • Namaste72
    Smulan1973 skrev 2011-09-20 23:09:36 följande:
    Nej vi har inte fixat någon Ergo ännu. Har du någon till salu så är vi nog intresserade?
    Hehe, vi hade tänkt använda den själva inom några månader. Kolla även Boba. Billigare och högre i ryggen för lite äldre barn

    www.bobababycarrier.com/
    { Mamma till världens finaste dotter } { väntar barn igen}
Svar på tråden Ni med erfarenhet av lite yngre barn