• Äldre 20 Sep 15:06
    22423 visningar
    12 svar
    12
    22423

    Små barn med ont i ryggen?

    Vi har en 2-åring som senaste månaderna klagat på ont i ryggen i samband med att hon suttit i bilstolen. Vi åker inte bil särskilt ofta och har tänkt att hon helt enkelt inte sitter bra i stolen, men kan inte känna eller se något varken på bilstolen eller ryggen som ser konstigt ut. Hon har inte klagat varje gång i bilen. Hon är helt obehindrad motoriskt och klättrar, springer och hoppar utan att klaga på värk. Men senaste veckan har det eskalerat och hon klagar nu på ont i ryggen varje dag, vissa dagar flera gånger. Hon är har inte ont när man klämmer på ryggen och den ser helt normal ut. Kan barn ha växtvärk så tidigt? Jag tänker annars att det kanske är UVI men hon har inga andra symtom och är inte öm över njurarna. 

    Är det någon som har ett så pass litet barn som haft ont i ryggen? Vad har det berott på? 

    Jag har vart i kontakt med BVC och VC, och de rekomenderar oss att boka en akuttid på VC eftersom vi tydligen inte kan få en läkartid förrän om 4 veckor. Så vi kommer träffa läkare imorgon.

  • Svar på tråden Små barn med ont i ryggen?
  • Ilena
    Äldre 22 Sep 20:13
    #1

    Man kan försöka hitta osteopat eller naprapat som kan titta på henne.

  • Äldre 22 Sep 20:35
    #2

    Ja, visst kan man göra det. Vi har i alla fall fått träffa läkare nu och de har tagit en massa blodprover. Ska se över alla eventuella reumatiska sjukdomar som kan tänkas finnas i släkten också bara för att vara på den säkra sidan. Så vi får se vad som händer. Men tack för tipset.

  • Äldre 22 Sep 20:41
    #3

    Bra för jag tänkte att ni ska söka hjälp på bvc. Så små barn "ska" inte ha ont i ryggen, då KAN det vara allvarligt och bör kollas upp. Sen kan de ju också få för sig saker och klaga för "ingenting" också. Det är ju det som är så svårt med barn...

  • Äldre 22 Sep 21:10
    #4
    skånegås skrev 2011-09-22 20:41:33 följande:
    Bra för jag tänkte att ni ska söka hjälp på bvc. Så små barn "ska" inte ha ont i ryggen, då KAN det vara allvarligt och bör kollas upp. Sen kan de ju också få för sig saker och klaga för "ingenting" också. Det är ju det som är så svårt med barn...
    Dotterns BVC tar tyvärr inte emot barn över 1 år för annat än det som ingår i basprogrammet (med vaccinationer mm). Dumt eftersom det är desto längre köer på vårdcentralen. Men som sagt, nu har vi träffat läkaren och har återbesök om 2 veckor. Jag hoppas såklart på "ingenting"
  • Fru F
    Äldre 24 Sep 13:54
    #5

    Tog de nån snabbsänka? Vår son började klaga på ont i ryggen i somras. Först bara lite när han satt i bilen eller matstolen, sen blev det mer och mer. Vi åkte fram och tillbaka till akuten och de kände och klämde men inga ömma punkter och inga svullnader. Det enda de hittade var att sänkan var något förhöjd. Efter ca 1 månad kom vi äntligen till "rätt" läkare som skickade honom på magnetröntgen där det visade sig att han hade en skelettinfektion, en bakterieinfektion i en disk mellan två kotor i ryggen. Han blev inlagd med antibiotika intravenöst 3 ggr/dygn. Nu har han varit inlagd i 4 veckor och ska förhoppningsvis komma hem på måndag. Det är en infektion som tar tid på sig att läka, han kommer få fortsätta med antibiotika hemma i upp till 2 månader men ska sen bli helt återställd. Har varit en jobbig tid (och det är ju inte slut än) men jag är otroligt glad att de hittade vad som var fel och att det går att bota. Det finns mycket knepiga saker man aldrig hört talas om, så ge er inte utan kolla upp detta ordentligt!!

  • Äldre 24 Sep 20:12
    #6
    Fru F skrev 2011-09-24 13:54:45 följande:
    Tog de nån snabbsänka? Vår son började klaga på ont i ryggen i somras. Först bara lite när han satt i bilen eller matstolen, sen blev det mer och mer. Vi åkte fram och tillbaka till akuten och de kände och klämde men inga ömma punkter och inga svullnader. Det enda de hittade var att sänkan var något förhöjd. Efter ca 1 månad kom vi äntligen till "rätt" läkare som skickade honom på magnetröntgen där det visade sig att han hade en skelettinfektion, en bakterieinfektion i en disk mellan två kotor i ryggen. Han blev inlagd med antibiotika intravenöst 3 ggr/dygn. Nu har han varit inlagd i 4 veckor och ska förhoppningsvis komma hem på måndag. Det är en infektion som tar tid på sig att läka, han kommer få fortsätta med antibiotika hemma i upp till 2 månader men ska sen bli helt återställd. Har varit en jobbig tid (och det är ju inte slut än) men jag är otroligt glad att de hittade vad som var fel och att det går att bota. Det finns mycket knepiga saker man aldrig hört talas om, så ge er inte utan kolla upp detta ordentligt!!
    Usch, jag förstår att det är jobbigt. Det gäller verkligen att träffa på rätt personer. Hoppas att han får komma hem snart!

    Ja, de kollade snabbsänka. De har tagit alla rutinprover men även lite annat smått och gott, bland annat borrelia. De skulle ringa om det var nåt avvikande men jag har inte hört nåt än. Jag ska kolla urinsticka på henne här hemma (de gjorde aldrig det på VC) och se så att det inte är nåt där. Men vi kommer inte att ge oss om de inte hittar något genom provsvaren. Hon är väldigt bra på att säga till när hon har ont och var det gör ont så jag tror inte att det är något hon bara säger.
  • Äldre 24 Sep 20:16
    #7

    Lille - märkte ni förresten någon skillnad på er son rent motoriskt under tiden innan han fick diagnos? Kunde han springa, böja sig ner, hoppa, leka osv utan att klaga på värk?

  • Äldre 2 Oct 22:45
    #8
    Ilena skrev 2011-09-22 20:13:58 följande:
    Man kan försöka hitta osteopat eller naprapat som kan titta på henne.
    har ni bett henne peka var på ryggen det gör ont? det kan ge bättre hum vad det kan röra sig om..
  • Äldre 18 Oct 01:21
    #9

    Skruttelito, hur gick det för din tvååring? Vad orsakade ryggbesvären?

  • Äldre 18 Oct 12:58
    #10

    Hej! Jag hade helt glömt bort det här :) Det har gått bra. Vi gick på återbesök till läkaren efter 2 veckor men vid det laget hade hon slutat klaga på ryggont. Man hittade ingenting och hon mår fint idag. Hon har inte klagat på ryggont alls sedan dess, så jag vet inte vad det berodde på.

  • Äldre 18 Oct 18:53
    #11

    Hej, stort tack för ditt svar! Vad skönt att höra att det gick bra för er.

    Min tvååring beter sig exakt som din gjorde - har klagat på ryggont i bilbarnstolen ett par ggr, och även några ggr efter det. Men hon rör sig obehindrat och har i övrigt inga problem alls. Själv är jag utom mig av oro och ska kontakta BVC på måndag..

  • Äldre 18 Oct 19:25
    #12

    Ja det är klart att man blir orolig! Bra att du kollar med sjukvården. Det behöver ju verkligen inte vara nåt, men man vill ju veta.
    Lycka till på måndag!

Svar på tråden Små barn med ont i ryggen?