• Callina

    Sodastream med smaksättning, hur gör man?

    Hej, har fått en sodastream och är en av de få som inte använt dessa tidigare. Funderar nu på att köpa smakessens och testa men hur/var blandar man det? Blir tveksam när jag läser att man bara ska skölja flaskan i ljummet vatten och inte använda diskmedel??

  • Svar på tråden Sodastream med smaksättning, hur gör man?
  • Lei

    Du blandar smaken i flaskan efter du tillsatt bubblorna. Då tillsätter man smaken och vänder den upp och ner varsamt ett par gånger.

  • Larsan

    Häll vatten i flaskan upp till strecket. Tryck så de bli kolsyra. Ta ur flaskan, häll i önskad mängd smaksättning. Vicka lite på flaskan (skaka inte) så att smaken blandar sig.


    Far till 12 barn, Som nu även har ett barnbarn
  • Callina

    Ok - tack då vet jag
    Hur mycket sätter sig smaken i flaskan med tanke på att man inte kan diska dom ordentligt? Får man ha en flaska till respektive smak?

    Någon smak Ni kan rekommendera?

  • K med lilla E

    Jag har haft olika flaskor till bara kolsyrat och till smaksatt. Jag tycker att det sätter sig i flaskan. Jag har provat de flesta smakerna men gillar ingen. Jag använder bara min till att göra bubbelvatten naturell!

  • K med lilla E
    Millan83 skrev 2011-09-22 13:12:03 följande:
    Ett tips är ju att blanda i en tillbringare efter att man bubblat vattnet! Så behöver man inte oroa sig för bismak i flaskan! 
    Men då försvinner väl kolsyran väldigt fort?
  • Mollan77

    Det går även bra att hälla lite smak direkt i ett glas och sen hälla på kolsyrat vatten. Jag kan även tipsa om att blanda det kolsyrade vattnet med vanlig saft typ bob, fun light osv. Blir jättegott :)

  • Thursday

    Men varför tror du att man inte får använda diskmedel? Man ska inte diska dem i diskmaskin, men varmt vatten och lite diskmedel är ju det som står t.ex. på SodaStreams hemsida att man ska rengöra flaskorna med.

  • Larsan
    Thursday skrev 2011-09-22 13:57:17 följande:
    Men varför tror du att man inte får använda diskmedel? Man ska inte diska dem i diskmaskin, men varmt vatten och lite diskmedel är ju det som står t.ex. på SodaStreams hemsida att man ska rengöra flaskorna med.
    Fast bra att veta är att flaskorna har "bäst-före-datum" ! xD
    Far till 12 barn, Som nu även har ett barnbarn
  • Thursday
    Larsan skrev 2011-09-22 16:21:26 följande:
    Fast bra att veta är att flaskorna har "bäst-före-datum" ! xD
    Ja, men det har ju rätt lite med dísk att göra, eller?
  • Mattias69
    Callina skrev 2011-09-22 13:03:45 följande:
    Ok - tack då vet jag
    Hur mycket sätter sig smaken i flaskan med tanke på att man inte kan diska dom ordentligt? Får man ha en flaska till respektive smak?

    Någon smak Ni kan rekommendera?
    Jag brukar alltid köpa Sodastreams egna smaker, tycker att det är bäst kvalitet på dem. En absolut favorit är Apelsin/Mango. Sen är väl Päron och Röd Grape helt okej också. Däremot tycker jag att deras Cola-smak är lite för konstig gentemot riktigt Coca Cola för att vara värd att köpa.
  • AmandaPryd

    Det stämmer. Man ska inte göra rent flaskorna med diskmedel el. dy. Bara med vatten. Man häller i essensen efteråt. se bara till så att det inte sprutar ända upp i taket. Finns mer info här kokthansogreta.nu/

Svar på tråden Sodastream med smaksättning, hur gör man?