• Angeli­ka Miami
    Äldre 22 Sep 19:02
    3687 visningar
    14 svar
    14
    3687

    Adoption från Polen, omöjlig....för jag kan få egna barn

    Hej!

    Jag undrar om man kan få adoptera även om  man är fertil och har två egnafödda barn.

    Enligt en förmedling jag har varit i kontakt med fick jag veta att jag måste vara oförmögen att få egna barn eller vara infertil?!?!?!

    Kan detta verkligen stämma??? Dett gäller Polen som land. Polen som har så många barnhem och barn som behöver familjer....

    Jag har själv polskt påbrå och pratar polska samt besöker landet en gång om året. Mina barn pratar polska och eftersom vi har pratat om att adoptera så faller Polen naturligt för oss.

    Någon som har erfarenhet av detta????


    - just me and my boys -
  • Svar på tråden Adoption från Polen, omöjlig....för jag kan få egna barn
  • Äldre 23 Sep 09:41
    #1

    BFA säger så här om adoption om Polen.

    Äktenskap. Ålderskrav. Upp till 40 år: barn från 1 år och äldre, 40-årsåldern: barn 2-4 år, 45-årsåldern: barn i skolåldern. Saknas infertilitetsintyg krävs en för utlandet godtagbar förklaring.




    Är du ensamstående så är godkänner de ensamstående i undagtsfall.

  • Angeli­ka Miami
    Äldre 23 Sep 13:19
    #2

    Hej!

    Jag är inte ensamstående, jag är gift sen 7 år tillbaka =)

    Blir lite frustrerad eftersom jag mellan mina graviditeter hade en mola (en tumör orsakad av foster i en graviditet). Detta gör att jag inte bör bli gravid igen pga riskerna. Jag fick en andra som efter min tumör och pga det vill inte läkare skriva ett intyg på att jag inte bör bli gravid.... Och både jag och min man är fertila....

    Så det känns ganska hopplöst =(


    - just me and my boys -
  • Äldre 23 Sep 18:19
    #3
    Angelika Miami skrev 2011-09-23 13:19:12 följande:
    Hej!

    Jag är inte ensamstående, jag är gift sen 7 år tillbaka =)

    Blir lite frustrerad eftersom jag mellan mina graviditeter hade en mola (en tumör orsakad av foster i en graviditet). Detta gör att jag inte bör bli gravid igen pga riskerna. Jag fick en andra som efter min tumör och pga det vill inte läkare skriva ett intyg på att jag inte bör bli gravid.... Och både jag och min man är fertila....

    Så det känns ganska hopplöst =(
    Om du inte bör bli gravid igen pga komplikationen borde det vara en tillräckligt godtagbar anledning.
  • Äldre 23 Sep 18:20
    #4

    oj, läste just att inte er läkare vill skriva det intyget. Konstigt, kanske kan en annan läkare hjälpa er?

  • Mrs Sunshi­ne
    Äldre 25 Sep 10:09
    #5

    Det är jag som är trådstartaren... ville bara byta namn eftersom jag ville vara mer "anonym" =)

    Läste detta på MIA hemsida om adoptionskriterier från Polen:

    Krav på blivande adoptivföräldrar


    Gifta par. Ensamstående får ansöka om adoption, men i praktiken är det omöjligt för utländska ensamstående att adoptera ett barn eftersom de kommer sist i kön Minimiålder 18 år Intyg om genomgången föräldrautbildning Familjer som önskar adoptera från Polen måste som lägst ha medgivande 0 – inte fyllda 2 år

    Föräldrar upp till 40 år kan utses till barn upp till 2 år.
    Föräldrar i 40-årsåldern kan utses till barn 2-4 år och äldre.
    Föräldrar i 45-årsåldern kan utses till barn i skolåldern.

    Där står INGENTING om infertilitetsintyg... Varför kräver BFA det??


    - just me and my boys -
  • KimKat­t
    Äldre 26 Sep 00:48
    #6

    Jag har haft den diskussionen med BFA och det gick så långt att jag skrev till MIA om det. Men det är tydligen så att det är Barnhemmen i Polen som kräver det.

  • Äldre 26 Sep 20:40
    #7

    En liten pekpinne... du kan få BIOLOGISKA barn. Egna barn kan vi få på flera olika sätt .

  • Äldre 27 Sep 18:51
    #8
    KimKatt skrev 2011-09-26 00:48:14 följande:
    Jag har haft den diskussionen med BFA och det gick så långt att jag skrev till MIA om det. Men det är tydligen så att det är Barnhemmen i Polen som kräver det.
    Men rätta mig om jag har fel nu,,,det är ju inte själva barnhemmen som begär sånna intyg utan staten.
    Sedan är jag verkligen osäker på OM alla verkligen som har adopterat från Polen har lämnat sånna intyg, menar det är ju flera som adopterat från Polen som har biobarn sedan innan.

    Har du Polskt påbrå kan du ju adoptera direkt eller vad det heter nu från Polen. Kolla upp det istället.
  • Äldre 27 Sep 18:53
    #9
    Qermit skrev 2011-09-26 20:40:37 följande:
    En liten pekpinne... du kan få BIOLOGISKA barn. Egna barn kan vi få på flera olika sätt .
    Varför denna pekpinne?

    Kan sätta min sista potatis att hade jag skrivit den kängan så hade det tagit hus i helvete här inne.
  • Äldre 27 Sep 20:34
    #10
    JAG är BÄST skrev 2011-09-27 18:53:09 följande:
    Varför denna pekpinne?

    Kan sätta min sista potatis att hade jag skrivit den kängan så hade det tagit hus i helvete här inne.
    För att jag är lite trött på att få höra att adopterade barn inte är föräldrarnas "egna". Lika trött är jag på att höra "kan du inte få riktiga barn".

    Men det kanske bara jag som är extra känslig?!

    Varför tror du att det tagit fyr om du sagt det? 
  • Nystar­t
    Äldre 27 Sep 21:00
    #11

    Alla reagerar väl olika, och jag tror inte du är extra känslig Qermit. Du kanske har hört det lite för många gånger av din omgivning. Jag har haft  tur att slippa och bryr mig ganska lite om vad andra säger. Men min personliga inställning är att det går åt för mkt energi att reta upp sig på ordval, särskilt om det inte är menat som en förolämpning. Jag tror inte Mrs Sunshine menade något illa med "egna" eftersom hon är intresserad av att adoptera. Du satte ju en smiley på ditt inlägg, men jag tror också man kan bli lite trött på att känna sig uppfostrad.

  • Äldre 27 Sep 21:11
    #12
    Qermit skrev 2011-09-27 20:34:21 följande:
    För att jag är lite trött på att få höra att adopterade barn inte är föräldrarnas "egna". Lika trött är jag på att höra "kan du inte få riktiga barn".

    Men det kanske bara jag som är extra känslig?!

    Varför tror du att det tagit fyr om du sagt det? 
    OK. Tolkade ditt inlägg fel nu ser jagSkäms
    Sorry.
  • Mrs Sunshi­ne
    Äldre 27 Sep 21:50
    #13

    Hej...

    jag är ganska ny här i forumen och jag vill göra klart att jag inte vill trampa någon på tårna för att jag skrev egna barn. Jag borde har skrivit bio-barn, jag uttryckte mig fel och det ber jag om ursäkt för.

    Alla mina framtida barn, oavsett om det är bio-barn eller ad-barn, så är det mina barn.... mina och min mans egna barn.


    - just me and my boys -
  • Äldre 27 Sep 22:29
    #14
    Mrs Sunshine skrev 2011-09-27 21:50:46 följande:
    Hej...

    jag är ganska ny här i forumen och jag vill göra klart att jag inte vill trampa någon på tårna för att jag skrev egna barn. Jag borde har skrivit bio-barn, jag uttryckte mig fel och det ber jag om ursäkt för.

    Alla mina framtida barn, oavsett om det är bio-barn eller ad-barn, så är det mina barn.... mina och min mans egna barn.
    Alla är vi barn i början och snart kanske du också blir trött på vissa formuleringar ... Lycka till i den här världen!
Svar på tråden Adoption från Polen, omöjlig....för jag kan få egna barn