• Mrs Sunshine

    En adoptionskostnad???

    Hej!

    Jag undrar vad blev er slutsumma på adoptionen?? Avgifterna till förmedlingen, eller om ni adopterat på egen had (privat)? Resorna, fickpengar mm.... Hela kostnaden??

    Jag har läst på olika adoptions byråer och olika kostnader men det tillkommer alltid oförutsedda kostnader....

    Och hur har ni gjort med jobb?? Man måste ju resa en del fram och tillbaka mellan Sverige och adoptionslandet.

    Tacksam för svar och råd!


    - just me and my boys -
  • Svar på tråden En adoptionskostnad???
  • Emeli

    Är det något särskilt land du tänker på? Kostnaderna varierar kraftigt beroende på land, antal barn, säsong, organisation och vilka behov man själv har. Om du går in på de olika adoptionsorganisationernas hemsidor får du en viss uppfattning om vad det kostar idag. Dessa belopp kan ändras.

    Jag har ingen koll på kostnaderna för "privata", dvs enskilda, adoptioner.

  • Nystart

    Hej!
    Vilka "oförutsedda"   avgifter som finns beror nog väldigt mycket på vilket land du tänker på. Vistelsetid och prisnivå i länderna varierar ju en hel del. Det beror ju också på mängden handlingar som måste översättas av auktoriserad översättare, stämplas av NP, intyg som kostar.
    Det är ju inte i alla länder man måste åka flera ggr, det är väl främst de europeiska. Jag tror nog att alla utom- europeiska länder bara kräver en resa.  Däremot måste man ju vara 8-10 månader i Kenya och ganska länge i Nigeria och även i Madagaskar tror jag. Väljer man sådana länder måste man ju verkligen  fundera över kostnaden. Kan någon jobba på distans? en förälder kan ju ta ut föräldra penning. Kan man och vill man hyra ut sitt boende - annars blir ju det en stor extra utgift.
    Den förmedlingsavgift organisationerna anger är ju exakt beträffande AC - men det inår olika mycket i avgiften. I något land ingår översättningskostnader - i andra inte etc. BFA:s avgifter regleras när hela adoptionen är klar - uppåt eller nedåt...   Hur de andra organiationerna gör vet jag inte.
    Jag tror (vi har aldrig räknat ihop exakt...) båda våra adoptioner har gått på drygt 200 000 kr styck, fast det har varit olika länder.  om du vill veta mer i detalj får du gärna inboxa mig.

  • Chimamanda

    Vi räknar med att det landar på en totalkostnad på 250 000 kr, eller mer, om man räknar in precis alla utlägg som vi haft (vi väntar just nu barnbesked från ett afrikanskt land).

    Vad gäller den långa resan, så tar vi ut de semesterdagar vi har kvar, tjänstledigt och förstås föräldradagar i föräldraförsäkringen.

Svar på tråden En adoptionskostnad???