• Tellus1977

    Finns det fler här som ska adoptera från Kina?

    Ja, som rubriken lyder så undrar jag om det finns fler här som är på gång att adoptera från Kina?
    Vi har en dotter sedan tidigare på 5,5 år som kommer från Indien och nu hoppas vi på en lillabroster från Kina! Vi har ett medgivande för ett barn på 0-4 år (ej fyllt 5 år). 
    Vår akt skickades in till BV i fredags och åker förhoppningsvis iväg till Kina imorgon, måndag! Drömmer

    Hur långt har ni kommit i processen? LID? LOI? LOA? Håller på att lära mig alla begrepp, det är en djungel med alla förkortningar! Flört

    Via vilken org adopterar ni?
    Är ni öppna för sn?
    Har ni barn sedan tidigare?
    Vilket medgivande har ni?

    Skulle vara skoj att kunna följas åt!

     

  • Svar på tråden Finns det fler här som ska adoptera från Kina?
  • koalabjörn

    Vad Kul att ni vill adoptera från fantastiska Kina!!Solig

    Eftersom adoptionsvärlden är liten och många känner många, så finns det dom som räknar ut vem man är trots att man har en "pseudonym" här på FL. Därför är det nog en del som inte vill skriva i detta öppna forum med detaljer om sina familjer...

    Tyvärr har detta adoptionsforum även varit utsatt för olika typer av nät-mobbing, hat- & hånfyllda inlägg mot adoption och även rasism under det sista halvåret. Så många av oss A-mammor har nog blivit mer försiktiga att bjuda på oss själva här på FL. Tyst

    Tråkigt men sant.

    Men inboxa mig gärna.

    Det finns fler Kina-mammor här. Och så finns det slutna Yahoogrupper för Kina-familjer där fler vågar tala lite mer öppet om sina familjer.

    {#emotions_dlg.flower}

  • Tellus1977

    Ja, jag har läst en hel del puckade inlägg på sista tiden och du har rätt, inte för att jag tänkte diskutera så jätteprivata frågor här men jag kanske skulle lagt tråden i känsliga rummet? Inboxar dig om en stund! Flört

  • elsa77

    Grattis, det är en underbar resa ni har framtid er

    Via vilken org adopterar ni?
    BV
    Är ni öppna för sn?
    Ja
    Har ni barn sedan tidigare?
    Ja
    Vilket medgivande har ni?
    syskonavstånd

  • VickiLee

    Hej
    Vi är mitt i utredningen nu men är säkra på att det blir Kina och just SN-listanSkrattande

    Via vilken org adopterar ni?...................AC

    Är ni öppna för sn?.............OJA!!!

    Har ni barn sedan tidigare?.............3 FINA BIO POJKAR, 6, 8 OCH 16 (Nej!! vi adopterar inte för att få en flicka)

    Vilket medgivande har ni?....................INTE KOMMIT DIT ÄN

    Det ska bli en fantastisk resa, läser allt som går,,,,,,,,,,VILL VETA ALLT!!!{#emotions_dlg.flower}

  • Tellus1977
    chatnoir skrev 2011-09-26 09:14:50 följande:
    Grattis till att ni ska adoptera från Kina och via fantastiska BV!
    Tack! Glad
    Ja, de är verkligen underbara på BV! Glad Vi adopterade via BFA förra gången och var sjukt nöjda med dem men BV är (minst) lika bra! 
  • Tellus1977
    elsa77 skrev 2011-09-26 10:02:55 följande:

    Grattis, det är en underbar resa ni har framtid er

    Via vilken org adopterar ni?
    BV
    Är ni öppna för sn?
    Ja
    Har ni barn sedan tidigare?
    Ja
    Vilket medgivande har ni?
    syskonavstånd


    Tack! Glad
    Hur långt har ni kommit i er process?
  • Tellus1977
    VickiLee skrev 2011-09-26 17:44:30 följande:
    Hej
    Vi är mitt i utredningen nu men är säkra på att det blir Kina och just SN-listanSkrattande

    Via vilken org adopterar ni?...................AC

    Är ni öppna för sn?.............OJA!!!

    Har ni barn sedan tidigare?.............3 FINA BIO POJKAR, 6, 8 OCH 16 (Nej!! vi adopterar inte för att få en flicka)

    Vilket medgivande har ni?....................INTE KOMMIT DIT ÄN

    Det ska bli en fantastisk resa, läser allt som går,,,,,,,,,,VILL VETA ALLT!!!{#emotions_dlg.flower}
    Vad skoj att vi är några stycken som ska adoptera från Kina! Glad Kina har ju alltid varit ett stort adoptionsland men det har ju minskat med adoptioner därifrån sista åren.
    Vi är lite nygamla på Kina och vill också veta massor. Vi var inne på Kina när vi började adoptionskarusellen 2005 men sedan hamnade vi i Colombia en sväng innan vi slutligen landade i Indien! Flört 
    *****************************************************************************************************************
    En sak jag undrar över är vilka "steg" man brukar prata om här i Sverige?

    Först DTC och sedan LID eller eventuellt LOI om jag fattat det rätt beroende på i vilken ordning man gör allt och det officiella barnbeskedet är väl LOA om jag fattat det rätt?
    Är en del på amerikanska sidor och snurrar och läser där om PA (pre-approval?) och om TA (travel-nånting?) och undrar om vi brukar nämna samma steg här i Sverige? Har jag missat nåt?
    I vilken ordning kommer alla stegen?
    Vad betyder alla förkortningar? DTC, LID, LOI och LOA tror jag att jag har koll på men inte det andra...

    Undrar dessutom om någon vet vad som brukar gå fortast till LOA, att man först fått LID och sedan LOI eller tvärt om?
  • fabbemam

    Det finns en annan tråd här någonstans om förkortningarna men jag tror det går fortare att skriva igen än att leta...

    DTC samma som Documents To China. samma som. stora ansökan samma som. original ansökan

    LID är samma som Logg In Datum

    LOI är samma som Letter Of In... samma som PA .samma som Pre Approved. samma som. preliminärt godkända för ett barn. Om man inte har sin stora ansökan i Kina när man får Barnförfrågan så ska detta papper skickas med ansökan och man ansöker inte om vilket kinesiskt barn som helst utan om just detta.

    LOA är Letter Of Acceptans samma som. Barnbesked samma som. att man är godkänd som förälder. Det enda dokumenter de som inte adopterar SN barn får. När man får detta innebär också att man vet att resan kommer att ske mellan 6-8 veckor senare. LOA ska skrivas under av utredaren på familjerätten och skickas til Kina tillsammans med Smatycket från Socialtjänsten.

    TA är samma sak som, Travel Approval samma sak som, inbjudningsbrev samma som, resbesked. Detta ska tas med och lämnas till myndigheterna i Kina så innan detta kommit kan man inte resa.

    Hoppas att det blev lite klarare! Och om jag minns fel får någon gärna lägga till eller rätta mig!

  • Tellus1977

    Tack så mycket för väldigt utförligt svar Fabbemam! Glad 

    Blir förvånad över att LOI och PA är samma sak, det trodde jag inte. Menas det då att ens egna org då "godkänt' att man ansöker om just det barnet? Jag menar, Kina vet ju i många fall inte ens om att man finns när man skickar LOI eller är jag ute och cyklar nu?
    LOI ser jag som en "intresseanmälan" medan det låter mer "klart" om man blir "Pre-Approved", inte lätt att hänga med i alla svängar! Drömmer

    Du vet inte vilken väg som brukar vara snabbast till LOA? LID-LOI eller LOI-LID?

  • fabbemam
    fabbemam skrev 2011-09-29 22:29:15 följande:
    Det finns en annan tråd här någonstans om förkortningarna men jag tror det går fortare att skriva igen än att leta...

    DTC samma som Documents To China. samma som. stora ansökan samma som. original ansökan

    LID är samma som Logg In Datum

    LOI är samma som Letter Of In... samma som PA .samma som Pre Approved. samma som. preliminärt godkända för ett barn. Om man inte har sin stora ansökan i Kina när man får Barnförfrågan så ska detta papper skickas med ansökan och man ansöker inte om vilket kinesiskt barn som helst utan om just detta.

    LOA är Letter Of Acceptans samma som. Barnbesked samma som. att man är godkänd som förälder. Det enda dokumenter de som inte adopterar SN barn får. När man får detta innebär också att man vet att resan kommer att ske mellan 6-8 veckor senare. LOA ska skrivas under av utredaren på familjerätten och skickas til Kina tillsammans med Smatycket från Socialtjänsten.

    TA är samma sak som, Travel Approval samma sak som, inbjudningsbrev samma som, resbesked. Detta ska tas med och lämnas till myndigheterna i Kina så innan detta kommit kan man inte resa.

    Hoppas att det blev lite klarare! Och om jag minns fel får någon gärna lägga till eller rätta mig!
    Ett stycke försvann visst halvt och kom ihop med ett annat, följande lista hoppas jag blir rätt! tack Tellus för att du är observant!

    KINA FÖRKORTNINGAR;

    DTC samma som Documents To China samma som, stora ansökan samma som, original ansökan

    LID är samma som Logg In Datum

    LOI är samma som Letter Of Intent det är när organisationen "elektroniskt" skickar iväg ansökan om ett barn som familjen tackat ja till. Den ansökan består bla. av rehabiliteringsplanen.

    PA, samma som Pre Approved, samma som, preliminärt godkända för ett barn. Om man inte har sin stora ansökan i Kina när man får Barnförfrågan så ska detta papper skickas med ansökan och man ansöker inte om vilket kinesiskt barn som helst utan om just detta.

    LOA är Letter Of Acceptans samma som, Barnbesked samma som, att man är godkänd som förälder, Det enda dokumentet de som inte adopterar SN barn får. När man får detta innebär också att man vet att resan kommer att ske mellan 6-8 veckor senare. LOA ska skrivas under av utredaren på familjerätten och skickas till Kina tillsammans med Samtycket från Socialtjänsten.

    TA är samma sak som, Travel Approval samma sak som, inbjudningsbrev samma som, resbesked. Heter egentligen "Notice of trsavelling to China for adoption" Detta ska tas med och lämnas till myndigheterna i Kina, så innan detta kommit kan man inte resa.
  • fabbemam

    Jag vet inte vilken väg som är snabbast ang, LID före eller efter LOI det är nog väldigt olika men för oss blev väntan ungefär samma från det att vi fick barnförfrågan (före LID ) tills vi fick LOA som för dem som hade LID innan LOI men jag tror att det varierar, kanske beroende av vems skrivbord i Kina papperna landar på.....

Svar på tråden Finns det fler här som ska adoptera från Kina?