• Anonym (Kaffedraken)

    Kan medvetandet överleva kroppens död?

    Människan med sitt storhetsvansinne kan bara inte greppa att hon en dag bara inte finns längre, iaf inte i levande medvetande form. Precis som hon ofta inte kan acceptera att det inte finns någon högre mening med livet. Människan är av naturen religiös på ett eller annat sätt pga detta, och jag som agnostiker kommer hålla mig till logik och vetenskap, och således i vetenskapens anda inte ändra mig förrän det finns vetenskapliga bevis, på i det här fallet, liv efter döden.


  • Anonym (Kaffedraken)
    Neko skrev 2011-09-25 16:40:36 följande:
    Det är ju omöjligt att svara på eftersom ingen vet vad medvetandet är, ingen har ens någon aning...

    Är du agnostiker borde du kunna acceptera att det kan vara på både det ena eller andra sättet och att vi inte har några bevis varken för eller emot ett medvetande som inte är länkat till kroppen.
    Klart jag accepterar att det kan vara på det ena eller andra sättet, därav att jag skrev att jag väntar på bevis. Om bevisen finns så motsätter jag mig inte dem, trots att jag inte ser vetenskapliga bevis som absoluta (vilket man inte heller bör göra) Ovetskap och brist på absoluta sanningar om saker vi egentligen inte vet mycket om (av det här slaget) bekymrar mig nämligen inte det minsta ^^
    Däremot så finns det gott om psykologiska studier när det kommer till hur människan tänker och resonerar. Det kan är inte att förringa när man har med dessa frågor att göra, tycker jag. Att vara så resonabel som möjligt tycker jag också är något som hör agnosticismen till, sålänge man inte tror sig vara allt för säker på sin sak.

    Sedan är det klart att ingen vet vad medvetandet Egentligen är, alla har dock en egen definition om vad det är då man anser sig själv vara en medveten varelse. Man utgår således från sig själv. Vad medvetande är på ett högre plan är såklart en helt annan grej. 
Svar på tråden Kan medvetandet överleva kroppens död?