• M I L L I E

    Hur kan jag tjäna pengar utan en utbildning? Eget företag?

    Jag sitter här och tänker så det knakar. Vi är ett par som bor och jobbar i Norge för tillfället. En dag vill vi flytta tillbaka, skaffa oss ett fint hus osv. Men för det krävs jobb och en inkomst. Själv har jag ingen utbildning och det känns lite då det är svårt att få ett bra betalt jobb utan en utbildning (tror jag?) (bortse från att skaffa mig en utbildning). Mina tankar snurrar och jag funderar ofta på hur jag ska kunna tjäna lite mer pengar trots att jag inte har någon utbildning och då kom egenföretagande upp. Jag antar att det är mycket jobb och man bör ha en bra affärsideé. Att starta ett företag kräver säkert jätte mycket och det är jag berädd på att ge, men frågan är om ekonomin tillåter det just nu. Går det att få bidrag till nystartat företag eller tar man pengar rakt från egen ficka och ger allt man äger och har för att starta upp det och sedan på sikt kan man märka att det lönar sig?

    Finns det andra bra tips på hur man kan tjäna pengar på och få sig en någorlunda okej lön?

    Hoppas någon kan ge mig lite tips!

  • Svar på tråden Hur kan jag tjäna pengar utan en utbildning? Eget företag?
  • sportpappa

    Det finns starta-eget-bidrag eller så kan man få pengar via investerare.

    Här kan du läsa allt om att starta och driva företag: www.verksamt.se 

    Det primära är att komma på vad du vill göra och sedan utvärdera om det kan bära sig. Skriv en affärsplan.
    Om du vill få din affärsplan utvärderad och även få kontakt med investerare så kan affärsplantävlingen Venture Cup vara en idé: www.venturecup.se/

    Andra tankar kring hur man kan tjäna pengar:
    -Se vad du har för intressen. Kan det du gör på fritiden användas för att tjäna pengar?
    -Utveckla nya fritidsintressen och till slut så är du så bra på det området att du kan tjäna pengar på det.
    -Det finns mängder med distanskurser man kan läsa helt gratis. Förra året läste jag en kurs i Androidprogrammering och  i år har jag gått en kurs i iPhoneutveckling och en annan i webbprogrammering med PHP och MySQL.


  • Qvars

    Jag tänker att man kanske kan börja driva företaget vid sidan om. Ska man leva på det så gör du rätt i att tänka att det tar mycket tid. Kanske kan man vara fotograf på halvtid och bara fotografera på kvällar/helger efter jobbet. I så fall måste man inte tjäna de stora pengarna direkt, utan bara mer än man satt in.

    Sen skulle jag säga att en bra affärsidé är viktigt men viktigare är nog att planera ordentligt, och göra det tråkiga delarna av jobbet också. 

  • Biker

    Ett sätt är att arbeta som säljare, ofta kan man tjäna bra om man har energi och driv. Lycka till!

  • vinnarn

    Jag håller på att göra just det trådskaparen talade om - skapa ett eget företag under fritiden som kanske kan bli lönsamt på sikt.

    Jag tror stenhårt på Internet som den nya "globala arbetsgivaren". Har man skapat en specifik tjänst så kan den generera pengar åt dig 24/7/365. Därför utbildar jag mig just nu inom området marknadsföring på Internet. Ja, man får betala för utbildningen men det finns möjlighet att "earn while you learn", d.v.s. ganska snabbt komma igång att tjäna en mindre slant under tiden man bygger upp sin verksamhet. Och det behöver inte vara dyrt. Själv kör jag sneakvarianten - man får helt enkelt det man betalar för - men jag är så pass kunnig att jag vet med mig att jag inte behöver ytterligare service eller coaching just nu, jag lirar bra på egen hand för stunden.

    Jag har förstått att detta inte genererar "massor av pengar utan något arbete", det enda som gör det är om man kryssar i en Lottokupong och har en fruktansvärd tur. Men jag är beredd att lägga tid på detta och tänker se till att lyckas. Med hela världen som arbetsfält via Internet är det väl själva *an om man inte skulle kunna lyckas!

    Kolla gärna min blogg via länken nedan eller gå direkt till se.stromandbir.com/internetlivsstil-vinnarn/ om du vill veta mer. I bloggen kan man se lite vad jag gör och framför allt varför jag gör det!

    Jag har gett mig själv 2 år att få god lönsamhet i detta. 


  • eegil

    Du kan alltid köpa ett företag som redan finns :)
    Jag bläddrade genom sidor som erbjuder företag till salu och hittade den här anonsen:
    Företag säljes i Sverige
    Att köpa ett hotell låter enklare än att starta sitt eget. Tyvärr är min fru inte så entusiastik, men drömma kan man alltid ;)

     


    Schysst!
  • ISA 3398

    Jag har startat en verksamhet vid sidan av nitt jobb. Man bygger upp verksamheten succesivt. Jag söker fler personer till mitt team så jag söker personer som just som du vill kanske starta eget företag utan att behöva ta en ekonomisk risk och vill tjäna pengar.

  • Chricko

    Detta är ju en gammal tråd, men jag svarar ändå för det kan finnas dem som också har samma fråga.
    Så här gör du: Bli oberoende återförsäljare hos Forever Living och bygg upp ditt egna team med kanske 3-5 vänner (eller fråga bekanta) som vill göra nåt nytt med livet. Läs mer här i min blogg och gå med i mitt team. Om du är målmedveten och positiv kan du ha en stadig inkomst inom ett år. Obs, det är inget pyramidspel. Företaget har funnit sen 1978 och finns i över 150 länder. Och nu händer det grejer i Sverige, många som blir kunder och återförsäljare då Aloe Vera är så populärt och nyttigt :)

  • Dixie
    Chricko skrev 2015-09-24 11:22:48 följande:

    Detta är ju en gammal tråd, men jag svarar ändå för det kan finnas dem som också har samma fråga.
    Så här gör du: Bli oberoende återförsäljare hos Forever Living och bygg upp ditt egna team med kanske 3-5 vänner (eller fråga bekanta) som vill göra nåt nytt med livet. Läs mer här i min blogg och gå med i mitt team. Om du är målmedveten och positiv kan du ha en stadig inkomst inom ett år. Obs, det är inget pyramidspel. Företaget har funnit sen 1978 och finns i över 150 länder. Och nu händer det grejer i Sverige, många som blir kunder och återförsäljare då Aloe Vera är så populärt och nyttigt :)


    Varför behöver man bygga upp ett team? För mig låter det som något just pyramidspel förespråkar......
Svar på tråden Hur kan jag tjäna pengar utan en utbildning? Eget företag?