• Svar på tråden Nepal
  • Lyckliga stunder

    Nu går det inte att adoptera från Nepal eftersom man stängde för över 1år sen just för att landet inte kunde säkra varifrån alla barn kom. De barn som kom till Sverige (5) blev alla noga utredda för att säkerställa att de verkligen var föräldrslösa innan det fick hämtas av Sina svenska föräldrar.

  • Nepalmamma

    Jag gör ett tillägg till "Lyckliga stunder":s svar.
    Totalt kom 8 barn hem från Nepal innan Sverige (MIA) stängde landet. De flesta mottagarländer har stängt Nepal som adoptionsland. Anledningen är precis som ni skriver, svårigheter att säkerställa att barnen verkligen är tillgängliga för adoption. Av den anledningen har de barn som kom till Sverige noga utredds av oberoende utredare och samma krav/process har de flesta andra länder också genomfört för varje enskilt barn. Det är bra att detta har gjorts och vad jag känner till så har inte ett enda felaktigt fall funnits (de internationella nätverken är väl utbredda, informativa och aktiva så informationsutbytet är stort...).
    Som jag skrev i min bloggs sista inlägg: "Det är sorgligt, riktigt sorgligt, förfärligt sorgligt att tänka på alla dessa barn, i ett av världens fattigaste länder som verkligen behöver en familj!" och i samma inlägg berörde jag Nepals adoptioner i stort för de som är intresserade att läsa om det. 

    Jag är inte så aktiv här på FL och forumet längre, men har någon frågor är ni välkomna att inbox mig så ska jag försöka svara när jag "tittar förbi".  

  • Lyckliga stunder

    Ledsen att det blev fel ang. hemkomna barn.
    Håller med "Nepalmamma" om att det är oerhört sorgligt att inte fler barn från Nepal kunde få föräldrar. Man kan ju bara hoppas att det i framtiden blir möjligt att öppna för internationella adoptioner igen, om de bara får ännu bättre ordning på processerna. Självklart måste man kunna garantera att barnen verkligen är föräldralösa, och det tror jag alla som adopterar är mer än överens om, men samtigt så ledsemt att barn nu får leva hela sin barndom på barnhem i mycket fattiga förhållanden istället för att få någon att kalla mamma/pappa .

Svar på tråden Nepal