• Anonym (3-barnsmor)

    Klädfixering hos 4-åring

    Hej!

    Vi har 3 barn. Den äldsta (T) är 4,5 år.  Hon har en lillebror som är 2 år och en lillasyster som är 4 månader. T har alltid varit en otroligt viljestark tjej. Ända sedan hon var ca 1,5 år så har vår vardag bestått av ständiga viljekamper. Hon kan tex gråta/skrika i en timme om hon inte får en viss maträtt eller se en viss film etc.
    Nu sedan några månader har hennes vilja inriktat sig alltmer på kläder. Hon vill bara ha så flickiga, rosa och glittrande kläder som möjligt. Aldrig långbyxor eller kläder som har "killfärg" enligt henne.  I somras så var problemet inte så stort eftersom hon var nöjd med en liten jeanskjol hon hade nästan jämt och därtill linnen, t-shirts med rosa färg. Jag upplever att fixeringen nu nått sin kulmen då det första hon frågar när hon vaknar är vilka kläder hon ska ha idag. Då tar jag fram kläder som passar för vädret och hon blir så arg och ledsen för att jag inte tagit fram "prinsessakläderna" att hon ibland vägrar äta frukost och börja dagen utan hon sitter bara och surar. När jag går till henne så försöker hon förhandla... "Om jag tar långa tights till då mamma så kan jag väl få ha den glittriga toppen" osv. Jag blir så frustrerad och undrar vad vi har gjort för att det ska bli så här? Och hur ska vi ta oss ur det?. Hennes pappa och jag är vardagsklädda för det mesta och jag har bara glittriga/tjejiga kläder ibland om det är fest.
    För ca 2 veckor sedan var hon bjuden på just prinsessakalas och då fick hon ju såklart ha prinsessklänning. Sedan dess handlar allt om den klänningen och när hon ska få ha den nästa gång. Hon ska bli prinsessa när hon blir stor osv. Jag är så less på detta!!  Har du några kloka råd? Tacksam svar...

  • Svar på tråden Klädfixering hos 4-åring
  • barnpsykologen margit

    Hej!
    Små barn styrs inte av förnuftet, de styrs av känslan och lusten. Ju mer vuxna de blir desto mer kommer förnuftet att dominera, ibland så långt att lust och känslor blir ett minne blott.
    Denna utveckling sker inte av sig själv utan i en ständig dialog med de vuxna barnet omges av.
    Med vissa, mer viljestarka barn, kan denna dialog omvandlas till formidabla duster. Och det är då viktigt att den vuxne är den som står för kompromissviljan, inte bara barnet. Självklart släpper man inte ut en två-åring på vintern utan ytterkläder, mössa, vantar och skor, för då fryser de och kan bli sjuka. Men varför måste mamma eller pappa bestämma bort den glittriga tröjan som får henne att känna sig som en prinsessa. Är det för att personalen på dagis, eller de andra föräldrarna tycker att man har dålig smak, eller är svag? Är det inte viktigare att dottern mår bra och får bejaka sina prinsessdrömmar?
    Just i 4- 5-årsåldern handlar små flickors drömmar om att vara just prinsessor . Att låta dem leva ut denna önskan tills verkligheten knackar på gör det enklare för dem att komma vidare och bli mer realistiska så småningom.
    Sanningen är att ju mer du som mamma stretar emot hennes rosaglittriga prinsessönskningar desto längre kommer hon att hålla fast vid dem.
    Så lär henne genom att hjälpas åt att lägga fram kläder, resonera om kylan eller regnet, låt henne vara med och bestämma. Snart är detta ett minne blott och hon vill bara ha jeans med hål i.....då kommer ni att ha glädje av att ha lärt er kompromissa.
    Med vänlig hälsning.
    Margit Ekenbark
     

  • Anonym (3-barnsmor)

    Tack för ditt svar som innehöll ett annorlunda sätt att tänka!

    Anledningen till att jag vill att hon även ska kunna ha kläder som inte är rosa eller glittriga är kanske en kombination av att jag vill att hon ska lära sig att det inte spelar någon roll om man är söt eller får kommentarer om det hela tiden- samt att jag tror att tjejkompisar på dagis redan i denna ålder sätter tryck på varandra att vara söta vilket jag tycker är synd. Har inte något minne av att jag ville vara "söt" i den åldern utan fick "bara vara" och lekte tills kläderna var helt leriga utan att bry mig.

    Jag får även känslan av att så fort vi släpper till om vissa kläder så kommer det något nytt (kläder eller annat) som hon vill bestämma över- annars skriker hon rakt ut att vi är dumma och bajsmamma och bajspappa osv. Blir då rädd att hon är för ouppfostrad ju!  Har försökt att sätta gränser för kläderna precis som med allt annat. Men det kanske är fel då? 

  • barnpsykologen margit

    Hej igen!
    Det är absolut inte fel att sätta gränser och heller inte att överföra sina egna värderingar till barnen. Men barnuppfostran har så många dimensioner och precis som du påpekar så hittar hon på nya områden att bestämma över när hon lyckats inom ett. Det som ni redan har upptäckt är att gränssättning är möjligheternas konst och det gäller för er att hjälpa henne att få nya områden att bestämma över som är någorlunda avpassade efter hennes utvecklingsnivå och förmåga. 
    Så fortsätt att sätta gränser, men lyssna också på henne när det är rimligt. Hennes drivkrafter (utveckling t ex) är inte alltid det som syns mest och som kan vara svåra att förstå, men kan ni försöka se till både utvecklingsaspekten och den mer förnuftiga vardagsaspekten så kanske ni har hjälp att  hitta rätt i var gränserna ska sättas.
    Det positiva som går att säga är att ni har gott om tid att träna, hon är ganska liten än, och ni kommer själva att lära er mycket längs vägen.
    Ha det!
    Margit Ekenbark 

Svar på tråden Klädfixering hos 4-åring