• Anders b

    Inhemsk adoption från Kenya

    Hej

    Vi har varit under utredning för att adoptera internationellt, men har inte fått något medgivande. Vi har överklagat men fått avslag i Förvaltningsrätten.

    Det är ointressant i detta forum varför vi fått avslag.

    Min fru är från Kenya, och är Kenyansk medborgare. Det vi vill veta är om man kan göra en inhemsk adoption i Kenya och sedan ta in barnet till Sverige, om vi inte har något medgivande från Sverige?
    Är det någon som har några erfarenheter om detta, känner någon som har gjort en liknande process? 
    Det vore otroligt intressant att få kontakt i så fall.
    Tacksam för alla svar vi kan få! Solig

    / Anders    

  • Svar på tråden Inhemsk adoption från Kenya
  • hellokitty1

    Hej, vad jag förstått kan man adoptera i ett annat lands lagar i det landet men då måste man vara skriven där. Ta alltså reda på vad som gäller i Kenya om man bor där och bosätt er där sedan. Genomför adopionen och flytta hem sedan. Ni kan ringa MIA och höra mer också om detta.
    Om ni ska göra enskild adoption i Sverige och få godkännande av MIA tror jag tyvärr att ni måste ha medgivande. 

  • Emeli

    Jag vet att några svenska familjer som varit bosatta ett antal år i bl.a. Brasilien och Ecuador har genomfört inhemska adoptioner under sin vistelse där. När de senare har återvänt till Sverige har så klart den nya familjemedlemmen också följt med.

    För ganska många år sedan var det dock ett fall där barnet inte självklart skulle få följa med. Det är länge sen och jag minns absolut inte alla detaljer, men det handlade om ett land i Karibien och ett "barn" som var i det närmaste vuxen när adoptionen genomfördes. När familjen skulle återvända var den adopterade vuxen. Det var migrationsverket som krånglade. Som sagt, jag minns inte alla detaljer, t.ex. vilket medborgarskap den adopterade hade, hur lång tid som hade gått, om all juridik var i sin ordning osv. Om jag miss rätt misstänkte migrationsmyndigheterna illegal invandring. Men som sagt, det var mycket speciellt och många år sedan.

    Kolla med MIA och migrationsverket.

  • hellokitty1

    Glömde skriva, kontakta en advokat i Kenya också för att få veta vilka lagar som gäller inom landet, hur länge ni behöver ha bott där osv. 

  • Pendo

    Denna fråga har ställts här förut, kanske av dig, kanske av någon annan. Där finns förmodligen kloka svar också. Det är absolut MIA du ska kontakta, du kan också kontakta LAN "Little Angles Network" i Nairobi det är den största adoptionsorganisationen på plats, den som AC, FFIA och BV samarbetar med. De kan svara på dina frågor. Det är inte ovanligt att svenskar och andra t.ex. biståndsarbetare adopterar men det tar väldigt lång tid mycket längre än att adoptera som internationell.

Svar på tråden Inhemsk adoption från Kenya