• camillas1985

    Vågar jag tvätta soffklädseln i maskinen?

    Måste verkligen tvätta klädseln på två av dynorna i soffan och det är kemtvätt. Vågar man tvätta dom på ett 30 grader fintvätt program eller kommer de krympa? Någon som testat? Soffan är från ikea om det har någon betydelse.


    Isak 090201 William 100721
  • Svar på tråden Vågar jag tvätta soffklädseln i maskinen?
  • Kaxelsson

    Har en svindyr soffa från MIO som oxå är kemtvätt på..
    Men som alla med småbarn vet, kan det behövas en tvätt av dynorna i mellanåt, så våra fick åka in i maskinen.. Har inte märkt någon skillnad.. Se bara till att tvätta dom ut och in så dom inte bleks ;)

    (MIO dock ej Ikea)


    (¯`♥.¸♥ ☆ Axel 081116 & Emil 110221 ☆ ♥¸ .♥´¯)
  • camillas1985
    sasty skrev 2011-10-04 18:38:57 följande:
    Vilken Ikea soffa är det ?
    Vet faktiskt inte vad den heter. Den är stor och har grå klädsel =).
    Kaxelsson skrev 2011-10-04 18:39:32 följande:
    Har en svindyr soffa från MIO som oxå är kemtvätt på..
    Men som alla med småbarn vet, kan det behövas en tvätt av dynorna i mellanåt, så våra fick åka in i maskinen.. Har inte märkt någon skillnad.. Se bara till att tvätta dom ut och in så dom inte bleks ;)

    (MIO dock ej Ikea)
    Okej men då får vi kanske göra en chansning då och hoppas på det bästa.
    Isak 090201 William 100721
  • Hannah76

    Jag har tvättat min ena klädsel i maskin flera gånger. Men den andra har jag inte vågat tvätta, den lämnar jag in på kemtvätt.

  • Mabaja

    Träffade klädseln till soffan Ekeskog från Ikea och det gick jättebra!

  • Thursday
    Kaxelsson skrev 2011-10-04 18:39:32 följande:
    Har en svindyr soffa från MIO som oxå är kemtvätt på..
    Men som alla med småbarn vet, kan det behövas en tvätt av dynorna i mellanåt, så våra fick åka in i maskinen.. Har inte märkt någon skillnad.. Se bara till att tvätta dom ut och in så dom inte bleks ;)

    (MIO dock ej Ikea)
    Vilken soffa från Mio är det?
  • pysselpussar

    Ja det ska nog gå bra. Kör den på 30 grader och häng upp den. När den är halvtorr så är det bra att trä på den på dynan igen och låta den torka på. Då är det lättare att få på den samt att det blir slätare. Så gör jag med mina ektorp-soffor från Ikea. Plus att jag ägt en kemtvätt och så gjorde vi där ( tom med de som ska kemtvättas, givetvis på kundens egen risk!)

  • Kaxelsson
    Thursday skrev 2011-10-04 18:45:03 följande:
    Vilken soffa från Mio är det?
    Kommer inte ihåg vad den heter, den har några år på nacken nu.. Köptes 2008 (om jag inte minns helt fel)
    Den är mörkgrå med hörn och divan.. Stora kuddar, väldigt bred.
    Tror den finns i lite "nyare" och mer moderna versioner idag, men tror att tyget är desamma (!?!)
    (¯`♥.¸♥ ☆ Axel 081116 & Emil 110221 ☆ ♥¸ .♥´¯)
  • hjärterum

    Jag har tvättat min soffklädsel många ggr fast det står kemtvätt på.Har du handtvättprogram på din maskin så kör det!


    ´´Ta var dag med ett leende-den kommer aldrig åter``...
  • Ida1990

    Är det någon som har tvättat klädsel till en divan soffa? Den är från chili och är i sånt tyg de flesta divansoffor brukar vara. Lite grövre tyg.


    Leo 2010 02 05 <3
  • Hannah76

    Funkar det med de grövre tygerna? Har en Karlanda-soffa som jag har en mörkbrun klädsel till, den har jag inte vågat köra i maskinen.. Det är ett grövre tyg.

  • hjärterum
    Hannah76 skrev 2011-10-04 19:05:52 följande:
    Funkar det med de grövre tygerna? Har en Karlanda-soffa som jag har en mörkbrun klädsel till, den har jag inte vågat köra i maskinen.. Det är ett grövre tyg.
    Googlade på Karlanda-soffan och det verkar vara flera som tvättat dess tyger många ggr.

    Jag provade tvätta min soffa då jag inte gillar att den är skitig eller bacillig i väntan på kem- dock dör inte bakterier vid låg temperatur alltid, men det känns bättre att ha tvättat den snabbast möjligt då det hänt en olycka på den.Jag har som sagt kört mina överdrag i grövre tyg på handtvättsprogram och nån gång i 30 grader.
    ´´Ta var dag med ett leende-den kommer aldrig åter``...
  • Hannah76
    hjärterum skrev 2011-10-04 20:11:16 följande:
    Googlade på Karlanda-soffan och det verkar vara flera som tvättat dess tyger många ggr.

    Jag provade tvätta min soffa då jag inte gillar att den är skitig eller bacillig i väntan på kem- dock dör inte bakterier vid låg temperatur alltid, men det känns bättre att ha tvättat den snabbast möjligt då det hänt en olycka på den.Jag har som sagt kört mina överdrag i grövre tyg på handtvättsprogram och nån gång i 30 grader.

    Hmm, kanske borde prova då. Nu ligger den nerpackad, för jag känner som du att jag vill ha rena klädslar. Som tur är har jag ju flera stycken att byta med.
  • hjärterum
    Hannah76 skrev 2011-10-04 20:15:37 följande:
    Hmm, kanske borde prova då. Nu ligger den nerpackad, för jag känner som du att jag vill ha rena klädslar. Som tur är har jag ju flera stycken att byta med.
    Om du har fler så hade jag definitivt testat tvätta istället för att det ligger nerpackat.
    ´´Ta var dag med ett leende-den kommer aldrig åter``...
  • pysselpussar

    Sålänge det inte är en massa syntetmaterial så brukar det gå bra att vattentvätta. Prova med ett kuddfodral som du känner att du kan chansa med.

  • Ojlaav

    Tvättade hela klädseln till vår IKEA-soffa "Norsborg". Funkade utan problem.


    Tvättade på ylleprogrammet på 30 grader. Drog lite i tyget innan jag hängde det för att torka. 

    Har en tanke om att IKEA säger att man inte kan tvätta för att de inte ska behöva stå till svars IFALL nånting går snett. Tanke 2 är att de kanske vill tjäna lite extra pengar på att folk köper ny klädsel istället för att tvätta sin gamla.

Svar på tråden Vågar jag tvätta soffklädseln i maskinen?