• Äldre 4 Oct 19:34
    1259 visningar
    4 svar
    4
    1259

    Får man köa till flera adoptionsorganisationer?

    Vi är i startrprocessen! Vi har precis börjat FIA-utbildningen. Nu ska vi ställa oss i kö till någon organisation. Visst kan man väl i det här skedet stå i kö till flera organisationer samtidigt. Sen när/om man får medgivande och väntar på barnbesked så vet jag att man bara kan skicka papperna till ETT land via EN organisation.

    På Barnens vänners hemsida finns ett formulär där det står:

    "Familjen förbinder sig att inte skicka sin adoptionsansökan via annan organisation eller till ett annat land under tiden de har en ansökan i utlandet vis BV"  

    Betyder det NU eller sen när man har fått medgivande? Det är väl inte samma sak att bli medlem i en organisation som att skicka en adoptionsansökan?

    Jag är förvirrad... Hoppas att någon kan ge mig svar.. 

  • Svar på tråden Får man köa till flera adoptionsorganisationer?
  • Chimam­anda
    Äldre 4 Oct 19:40
    #1

    Det du läst hos BV betyder att ni inte kan ha flera adoptionsansökningar på gång samtidigt.

    Man skickar bara sin adoptionsansökan till ett land och därmed bara via en organisation. Vilket land och vilken organisation det blir bestämmer man först när man kommit fram i köerna. Dessförinnan kan ni anmäla er som sökande i hur många organisationer ni vill.

    Det är INTE samma sak att bli medlem i en organisation som att skicka en adoptionsansökan. Skicka adoptionsansökan är det sista man gör innan man börjar vänta på sitt barnbesked. Dvs väldigt långt fram i processen.

    Hoppas det klarnade lite. :)

  • Äldre 4 Oct 19:41
    #2
    Chimamanda skrev 2011-10-04 19:40:23 följande:
    Det du läst hos BV betyder att ni inte kan ha flera adoptionsansökningar på gång samtidigt.

    Man skickar bara sin adoptionsansökan till ett land och därmed bara via en organisation. Vilket land och vilken organisation det blir bestämmer man först när man kommit fram i köerna. Dessförinnan kan ni anmäla er som sökande i hur många organisationer ni vill.

    Det är INTE samma sak att bli medlem i en organisation som att skicka en adoptionsansökan. Skicka adoptionsansökan är det sista man gör innan man börjar vänta på sitt barnbesked. Dvs väldigt långt fram i processen.

    Hoppas det klarnade lite. :)
    Åh, tack för ditt svar! Adoptionssvängen är verkligen en djungel!
  • Äldre 4 Oct 21:25
    #3

    Välkommen hit!, jag har inte sett dig förut.
    Håller helt med GraceO men vill förtydliga med att många väljer att vara skande medlemmar i flera organisationer även efter att de skickat iväg papperna till ett land för att redan vara framme i köerna när det blir dags för syskon. MEn som Grace O och BV skiver så får man bara skicka iväg ansökan till ett land i taget.

    Upps det blev inte tydligare, kanske bara snurrigare... Jag provar med ett förtydligande till... Det finns 2 olika sorters kö en i Sverige och en i landet. I sverige får man stå i kö till hur många länder som helst i hur många organisationer man vill. När  ni sedan skickar papperna till ett land så kan man säga att ni väntar barn och det kan man bara göra i ett land med hjälp av en organisation.

  • Äldre 4 Oct 21:55
    #4
    fabbemam skrev 2011-10-04 21:25:59 följande:
    Välkommen hit!, jag har inte sett dig förut.
    Håller helt med GraceO men vill förtydliga med att många väljer att vara skande medlemmar i flera organisationer även efter att de skickat iväg papperna till ett land för att redan vara framme i köerna när det blir dags för syskon. MEn som Grace O och BV skiver så får man bara skicka iväg ansökan till ett land i taget.

    Upps det blev inte tydligare, kanske bara snurrigare... Jag provar med ett förtydligande till... Det finns 2 olika sorters kö en i Sverige och en i landet. I sverige får man stå i kö till hur många länder som helst i hur många organisationer man vill. När  ni sedan skickar papperna till ett land så kan man säga att ni väntar barn och det kan man bara göra i ett land med hjälp av en organisation.
    Tack! Förvirringen är total här! Tack välkomnandet och era snabba svar!
Svar på tråden Får man köa till flera adoptionsorganisationer?