• Äldre 5 Oct 10:49
    15309 visningar
    16 svar
    16
    15309

    Pormaskar - hjälp!

    Min hy är fet på sina ställen och torr på sina ställen. När jag var i tonåren hade jag finnar. Även nu i 30-årsåldern kan det dyka upp en liten finne om det vill sig illa. Men det kan jag leva med. Vad värre är så har jag grova porer i T-zonen. Och pormaskar. På vissa ställen är de bara svarta medan på näsan (framför allt) är de gula. Inte så trevligt.

    Eftersom detta inte är på topplistan över jobbiga problem har jag tänkt att jag får leva med det. Men innan jag kapitulerar totalt tänkte jag slänga ut en fråga här. I fall någon här har haft samma problem och faktiskt hittat en produkt/huskur som hjälpt.

    Det här har jag provat:

    Jag har pratat med försäljare på affärer som Kicks och Body Shop. Men har hitills inte hittat någon produkt som hjälpt. (Fast jag har heller inte provat allt!)

    En make up artist/hudvårds expert på Åhléns sa att jag skulle få bukt med pormaskarna om jag skrubbade med en peeling/scrub två till tre gånger i veckan. Hon rekomenderade en från Kanebo.. men det hjälpte inte alls.

    Jag klämmer ibland på de små jäklarna men de är tillbaka morgonen efter.

    Jag känner mig lite skeptisk till att gå och få hjälp på en salong då de ofta bara har en eller två produktserier och naturligtvis rekomenderar just dessa. Men! Om någon av er har tips på salongsprodukter som faktiskt hjälpt, inte bara rekomenderats, är jag den första att slå till!

    Vad tror ni? Finns det hopp?

  • Svar på tråden Pormaskar - hjälp!
  • Äldre 5 Oct 10:51
    #1

    Ja, och det klassiska pormaskplåsteret har jag också provat... men det hjälpte inte, såklart!  Även om det är mysäckligt att titta på plåstret efteråt... ;)

  • Äldre 5 Oct 10:54
    #2

    Och just det... om ni inte har hittat en mirakelkur men har tips på en hudvårdsserie som lindrat problemen är det naturligtvis också intressant!

  • Äldre 5 Oct 10:55
    #3

    Har samma problem, läste häromdagen att ångbad med kamomill ska hjälpa till att öppna o rengöra porerna. Ska tydligen funka med att lägga i ett par tepåsar! Har inte provat själv men tänkte jag skulle göra de!

  • Äldre 5 Oct 10:56
    #4

    prova med Neutrogena Visibly Clear, funkar för mig Glad


  • Äldre 5 Oct 11:02
    #5

    Tack för era tips!

  • Äldre 5 Oct 11:02
    #6
    Hankii skrev 2011-10-05 10:56:32 följande:
    prova med Neutrogena Visibly Clear, funkar för mig Glad
    Den är bra, men en annan sak som också är förvånansvärt effektivt är Ricinolja. (finns på Apoteket)

    Massera in Ricinolja i ansiktet noga, framförallt på de områden där du har mycket pormaskar. Ta sedan en varm, fuktig handduk och tryck mot utsatta områden i ett par minuter. Skölj sedan av med vatten och torka dig.

    Gör detta på kvällen, för oljan är fet och det tar ett par timmar innan överskottet sjunker in i huden. 
    Räkna med att det tar ett par veckor. Har du bastu kan du ta på oljan och sätta dig där inne och massera huden. Gör detta tre gånger i veckan ungefär men gör det ordentligt, med riktigt varma handdukar.

    Det är grymt.

    Jag har haft akne sedan jag var 15 och har provat allt. Är snart 38 nu. Det som har fungerat bra är olja och Differin (skrivs ut på recept) som är en A-vitamincreme eller gel. Nu är jag besvärsfri.

    Lycka till! Ricinolja är billigt och otroligt bra. Väl värt att testa. Skrattande 
  • Äldre 5 Oct 11:30
    #7

    Ricinolja?! Spännande!

    Tror jag har läst det någon annanstans nu när jag tänker efter... Tack för tipset och kul att du hittat något som fungerar för dig!

  • Lindre­as
    Äldre 5 Oct 11:34
    #8
    Frankofilen skrev 2011-10-05 11:02:58 följande:
    Den är bra, men en annan sak som också är förvånansvärt effektivt är Ricinolja. (finns på Apoteket)

    Massera in Ricinolja i ansiktet noga, framförallt på de områden där du har mycket pormaskar. Ta sedan en varm, fuktig handduk och tryck mot utsatta områden i ett par minuter. Skölj sedan av med vatten och torka dig.

    Gör detta på kvällen, för oljan är fet och det tar ett par timmar innan överskottet sjunker in i huden. 
    Räkna med att det tar ett par veckor. Har du bastu kan du ta på oljan och sätta dig där inne och massera huden. Gör detta tre gånger i veckan ungefär men gör det ordentligt, med riktigt varma handdukar.

    Det är grymt.

    Jag har haft akne sedan jag var 15 och har provat allt. Är snart 38 nu. Det som har fungerat bra är olja och Differin (skrivs ut på recept) som är en A-vitamincreme eller gel. Nu är jag besvärsfri.

    Lycka till! Ricinolja är billigt och otroligt bra. Väl värt att testa. Skrattande 
    Ricinolja? Av Differin blir man ju sjukt torr i huden, men ricinolja borde väl funka tvärtom? Kan vara värt att prova!
  • Äldre 5 Oct 12:37
    #9

    Sökte på Ricinolja och fick tag i en gammal tråd här på Familjeliv. Där fanns tips på naturliga sätt att rengöra sin hud.

    Nu ska jag köpa Ricinolja och göra den kuren (som du beskrev Frankofilen) några gånger per vecka. Och tvätta med vatten eller honung övriga kvällar. Äppelcidervinäger som ansiktsvatten och sedan blir det jojobaolja som fuktkräm på natten. Ska bli spännande!

  • Äldre 5 Oct 17:24
    #10

    Hej! Jag har genom åren använt Skinoren, en receptbelagd salva som verkar förebyggande mot just acne som även hjälper mot pormaskar... Testa den!

  • Äldre 6 Oct 09:04
    #11
    Lindreas skrev 2011-10-05 11:34:20 följande:
    Ricinolja? Av Differin blir man ju sjukt torr i huden, men ricinolja borde väl funka tvärtom? Kan vara värt att prova!
    Differin hämmar fettproduktionen om det är den som är överaktiv och skapar finnar/pormaskar. Den tar också död på aknebakterier vilket gör huden renare.

    Jag har använt den svagaste krämen - 1% och jag blev torr den första veckan innan huden blev bättre. Tycker den är vansinnigt bra. Enda nackdelen är att man inte får vistas i solen eller gå ut utan sfp 30 - minst. Men den kanske är mer anpassad för aknehud - inte pormaskar.
  • Äldre 7 Oct 10:02
    #12

    Hej! Jag känner igen ditt problem. Det enda som biter
    på min hud är MD Formulations.
    Använder rengöring, skrubb, serum och sedan Decleors hudkräm Hydra floral anti pollution heter den.
    Men en hudterapeut måste hjälpa dig att skräddarsy ett program.
    Sjukt dyra produkter men dom hjälper. Brukar önska mig när jag fyller år och sånt.
    Kan även hitta på Tradera.

  • Kajsa 750
    Äldre 12 Oct 12:42
    #13

    Jag är 43 år och har hela mitt vuxna liv haft problem med fet hy, pormaskar och ibland finnar. Har provat det mesta, både billigt och dyrt men inte hittat något jag varit 100% nöjd med. Men för ca två veckor sedan hittade jag en produkt som jag är supernöjd med! Det är Jan Marinis Bioglycolic Facial Cleanser som jag köpt på skincity.se. Såg redan efter några dagar att huden blev renare,slätare och mjukare. Kostar 299:- men den är dryg.

  • Äldre 31 Oct 11:09
    #14

    Å, det har kommit in fler tips! Tack för det! Nu har jag flera "plan B" att testa!

  • Äldre 4 Nov 22:30
    #15

    Och vill du inte lägga ut flera 100 på krämer så testa nödlösningen gelatinblad med varm mjölk. Låt stelna över ansiktet och dra bort. Funkar ungefär som pormaskplåster, men man rengör hela ansiktet istället...

  • Äldre 9 Jan 05:44
    #16
    +1
    Svart mask-film för finnar och pormaskar - http://newblackmask.pro
Svar på tråden Pormaskar - hjälp!