• Anonym (Kaffedraken)

    Adoption från Iran

    Är intresserad av att adoptera från Iran. Jag har både svenskt och iranskt medborgarskap medan min man är helt svensk. Min mor besökte i somras ett barnhem i Teheran där de menar på att det inte kommer att vara några problem för oss att adoptera. Men jag undrar om det kan vara så enkelt, det verkar vara krångligt med adpotion oberoende från vilket land man adopterar?
    Finns det någon som har erfarenhet av adoption från Iran så vore jag varmt tacksam om ni kunde skriva en rad eller två...

  • Svar på tråden Adoption från Iran
  • Anonym (Kaffedraken)

    Enligt MIA:s statistik adopteras enstaka barn från Iran. Det är då fråga om helt privata (enskilda) adoptioner. Du måste ansöka hos MIA om att få genomföra en sådan www.mia.eu Vidare måste du ta alla kontakter med myndigheter och barnhem i Iran. Bäst är sannolikt om du anlitar en advokat som hjälper dig med allt det juridiska.

    Det är mycket möjligt att du, med din bakgrund, kan lyckas med detta om ni uppfyller de krav som både de iranska och svenska myndigheterna ställer..

  • Anonym (Kaffedraken)

    Tusen tack! Jättebra information. Skall ta kontakt med MIA omgående. Bra tips om advokat, skall kolla upp det.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Kolla också ländernas krav. Har vänner som skulle adoptera från Irak och då var båda makarna tex tvungna att vars muslimer. En bra sida är Amerikanska UD. Kommer inte in där nu men googla på adoption us state department

  • Anonym (Kaffedraken)

    Bra tips om amerikanska UD. Hittade länken på: http://adoption.state.gov/country_information/country_specific_info.php?country-select=iran

    Har pratat med MIA. För att kunna genomföra en enskild adoption måste man (i turordning):
    1. Ha gått föräldrarutbildningen
    2. Ha en godkänd medgivandeutredning
    3. Skicka in en ansökan till MIA om enskild adoption, http://www.mia.eu/blanketter/svenska/enskild.pdf
    4. Det är först när MIAs ansökan är godkänd som man har rätt att  påbörja den enskilda adoptionen.
    Dessvärre kunde inte MIA hjälpa till med hur processen i Iran fungerar. Är det någon som känner någon som faktiskt lyckats adoptera från Iran? Hur har de gått tillväga?


  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag tror att det ska finnas andra myndigheter när det gäller adoption.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Måste man inte ha en koppling till barnet för att kunna adoptera enskilt (privat)?
    Sa inte MIA något om det? 

  • Anonym (Kaffedraken)

    Hej! Jag och min man har samma problem som du. Undrar hur det har gått för dig?

  • Anonym (Kaffedraken)

    Hej ,
    Undrar hur det har gått för dig med att adoptera ett barn från Iran.
    Vi vill också göra det.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Hej, vi vill också adoptera från Iran både jag och min man är från iran, Och vi har ringt och kollat upp det men då sa dom att det är inte så svår toch adoptera. Men men måste bo där och vara inskriven i iran om man vill Adoptera,
    Hur har det gått för dig?

  • Anonym (Kaffedraken)
    Hej

    Om vill adoptera barn så behöver man ett medgivande. Kontakta er social kontors familje rätt, ni får delta i en kurs och det görs en utredning och om ni klarar kraven så får ni ett "medgivande" för att adoptera barn. Om ni vill adoptera från Iran eller annat land som inte kan göras via en auktoriserad adoptionsbyrå då behövs even en godkännande från MIA (godkännande av enskildadoption).
    Det behövs för att när ni har fått ett barn skulle ni kunna få visum till sverige för ert barn.
    Kontakten med Iran för närvarande måste ni ta kontakt direkt med "Behzisti" i en stad som ni har något anknytning till t ex släkt som bor där. Ni behöver någon som kan hjälpa er med en hel del praktiska detaljer. Det är litet olika rutiner beroende på den stad ni vill adoptera i från i regel behöver ni lämna kopior på dem dokument Id handlingar, vigselbevis, medgivande rapporten, medgivandet, arbetsgivar intyg.
    efter allt springande kommer ni vara registrerade som ansökande till ett barn för adoption och då får ni vänta på möte med delegationen som avgör vilket ålder det barn som ni kommer att få skall ha och ytterligare efter några månader så får ni barnbesked  och domstol ger ett tillfällig dom som gäller under provotiden på ca 6 månader efter det så får man (om allt har gått bra) permanent dom som leder till rätt till Id handlingar kan beställas för ert barn i ert namn, pass etc och resa till sverige.
    Väl i Sverige så ska tingsrätt besluta om ni får bli adoptivförälder till barnet.
    Just nu har man ny lag i Iran som har led till alla är förvirrade och även dem som har fått barnbesked har inte fått något barn så allt det jag skrev funkar i princip men inte just nu inte i praktiken, men sätt igång eftersom själva medgivandeundersökningen tar det ju några månader.
    Vi själva har gått den vägen och efter 1 år vi väntar på att träffa "delegationen" i Tehran (Tehran är delat i ca 9 tror jag olika distrikt, som västra tehran, shemirant, karaj, ...).
    De som jag vet att har fått barn från Iran men varit bosatta här i Sverige har bosatt sig i Iran (åtminstonde en av dem) tills allt hade varit klart ungefär 10 - 12 månader.
    Vilket väg ni väljer kom ihåg att jag inte har skrivit alla detaljer och det finns massor med detaljer som varierar mellan fall till fall.
  • Anonym (Kaffedraken)

    Tack för info. Vi har redan börjat med medgivande processen. Men det tar verkligen lång tid. Tack igen

  • Anonym (Kaffedraken)

    Hej, Jag har samma förutsättning som ni. Är intresserade att adoptera barn ffrån iran. hur gick för er?! har ni lyckats?! Mvh-Parisa

  • Anonym (Kaffedraken)
    possible skrev 2015-08-07 11:40:39 följande:

    Hej, Jag har samma förutsättning som ni. Är intresserade att adoptera barn ffrån iran. hur gick för er?! har ni lyckats?! Mvh-Parisa


    en fråga till,,,har ålder något betydelse? vad jag menar är att finns det åldersgräns för föräldrar?!
  • Anonym (Kaffedraken)

    Hej,
    För att adoptera ett barn från Iran krävs att den ena föräldern är iransk medborgare samt över 30 år gammal. Paret som adopterar ska ha varit gifta i minst 5 år och vara barnlösa. Den myndighet som sköter processen heter Sazeman-e Behzisti (Välfärdsorganisation) och har kontor i alla landets kommuner. Sedan 2013 får även ensamstående kvinnor adoptera barn i Iran. 
    Här finns all information som du kan behöva om adoption i Iran:
    iranadoption.com (information finns endast på persiska)
    Lycka till!
    Ardeshir

  • Anonym (Kaffedraken)

    Hej Allihopa
    Vi vill adoptera syskon från från Iran!
    Jag har läst era fina kommentar , önskar lycka till ,
    Hur har det för er tills nu?

Svar på tråden Adoption från Iran