• Äldre 8 Oct 11:08
    5832 visningar
    15 svar
    15
    5832

    Hur funkar det där med kärlek egentligen?

    Hur ser ni på det här med "den riktiga kärleken"?  Ett exempel på första kärleken? I alla kärleksfilmer är det oftast så att den första kärleken är den enda riktiga kärleken. Sen kanske man är borta ifrån varandra i några år men ändå vet man att det är den rätta... Sen får man varandra och lever lyckligt. Alltså att det alltid är den första som är den riktiga kärleken. Eller tror ni att det bara finns en riktig kärlek och den kan man träffa när som helst i livet men att det bara finns "en". Du kanske träffar din riktiga kärlek när du är 80. Men att den finns där. Eller hur tror ni på det där med kärlek? att vi bara lurar oss själva varje gång? Intressant...

  • Svar på tråden Hur funkar det där med kärlek egentligen?
  • Äldre 8 Oct 11:48
    #1

    Intressant fråga. Jag tror att man kan flera "riktiga kärlekar" under sin livstid. Sedan tror jag att det man ser i filmer är väldigt förenklat.

  • Äldre 8 Oct 12:01
    #2
    Tonårsmamman1 skrev 2011-10-08 11:48:49 följande:
    Intressant fråga. Jag tror att man kan flera "riktiga kärlekar" under sin livstid. Sedan tror jag att det man ser i filmer är väldigt förenklat.
    Ja det i filmer är en drömsyn på hur vi vill att livet ska se ut som med mycket annat. Kanske?
  • Äldre 8 Oct 12:04
    #3

    Jag tror man kan träffa rätt person under rätt tid i livet, hade man träffat den personen en tidigare tid eller senare kanske det inte varit rätt.. Likaså att man kan växa ifrån varandra, träffa nya kärlekar osv..

  • Äldre 8 Oct 12:10
    #4
    Lindybelindy skrev 2011-10-08 12:01:34 följande:
    Ja det i filmer är en drömsyn på hur vi vill att livet ska se ut som med mycket annat. Kanske?

    Jag tror att många människor har för stora förväntningar på många saker ilivet. Bland annat kärleken.
  • Äldre 8 Oct 12:14
    #5
    Tonårsmamman1 skrev 2011-10-08 12:10:03 följande:
    Jag tror att många människor har för stora förväntningar på många saker ilivet. Bland annat kärleken.
    ja precis för att vi oftast matas med det i exempel filmer.
  • Äldre 8 Oct 12:16
    #6
    AnnsoPannso skrev 2011-10-08 12:04:26 följande:
    Jag tror man kan träffa rätt person under rätt tid i livet, hade man träffat den personen en tidigare tid eller senare kanske det inte varit rätt.. Likaså att man kan växa ifrån varandra, träffa nya kärlekar osv..
    det där med att man träffar den rätta under rätt tid i livet tror jag mer på. Den teorin om att man träffar "rätt" en gång i livet men under vilken ålder osv vet man inte. Om man haft andra förhållanden som exempel den första kärleken så var det en lärdom i livet med så mycket annat.
  • Äldre 8 Oct 12:21
    #7

    Men det är väl egentligen först när vi ligger på dödsbädden som vi vet vem som var den stora kärleken, eller?

    Och hur ser den riktiga kärleken ut? Vi blir matade med reklam och filmer hela tiden där kärleken är störst av allt. Men i verkligehten så är det inte så enkelt.

  • Äldre 8 Oct 12:25
    #8
    Tonårsmamman1 skrev 2011-10-08 12:21:58 följande:
    Men det är väl egentligen först när vi ligger på dödsbädden som vi vet vem som var den stora kärleken, eller?

    Och hur ser den riktiga kärleken ut? Vi blir matade med reklam och filmer hela tiden där kärleken är störst av allt. Men i verkligehten så är det inte så enkelt.
    Ja jag brukar tänka vem jag egentligen vill sitta tillsammans med när jag är gammal och döden närmar sig. Vem var man mest trygg med osv... så det kan det mycket väl vara att man kommer på det när man ligger på dödsbädden.
  • Äldre 9 Oct 17:09
    #9

    Om man inte tror på kärleken som en metafysisk kraft, utan att går att reducera till ett visst känslotillstånd (vilket jag anser vara den enda rimliga hållningen) så blir begrepp som den riktiga kärleken eller den enda kärleken, rätt meningslösa.

    Rent teoretiskt skulle det givetvis kunna vara så att man endast kan realisera kärleksupplevelsen riktigt ordentligt endast en enda gång (men att det är någorlunda slumpmässigt vem objektet för denna kärlek blir), men även om det kanske är så för vissa kan man knappast hävda att detta skulle vara allmänmänskligt.

    Att det skulle finnas en enda person som man är predestinerad att älska är rimligen inget mer än en romantiserad önskebild. Och även om det vore så, skulle detta i så fall vara ett faktum som ligger utanför vår förmåga att ha kunskap om.

  • Sisoto­wbell
    Äldre 17 Oct 14:46
    #10

    Jag har insett, ironiskt nog att det är bara en själv. Det är lite som man föds ensam och man dör ensam, var trodde
    man att riktig kärlek fanns än inom en själv. 

  • Äldre 8 Nov 12:20
    #11

    Det finns så många kärlekar. Jag är inne på mitt fjärde långa förhållande och hittills har det bara blivit bättre för varje gång. Du lär dig hela livet vad du söker hos din livskamrat.

    Vissa vill ha sexuell spänning, andra en livsfilosof vid sin sida. Trygghet och pålitlighet är viktigt för mig.

  • Subjek­tetPer­spekti­vet
    Äldre 21 Jul 06:31
    #12

    Först måste vi kanske definiera "kärlek/en"...

    Vad är det vi pratar om?

    Förälskelse, vad är den känslan ett uttryck för, begär och att man vill ha en annan människa. För sin egen skull för att man själv mår bra då?

    Begär och att vilja ha, för sin egen skull?

    Att den man kände detta "fina" för först....är den "sanna kärleken" i ens liv?

    Man behöver nog definiera begrepp tydligare för att ens kunna vara möjligt att reflektera kring

    //E

  • The Green Witch
    Äldre 21 Jul 09:34
    #13

    Att det bara skulle finnas en enda person som är den stora kärleken låter otroligt orimligt. Tänk på hur folk flyttar långväga till höger och vänster nuförtiden. Chansen att träffa denna "den enda" blir ju minimal.

    Nej, jag tror som #10 Sisotowbell, att vi föds och dör ensamma.

    Däremot kan vi under vår levnadstid bli förälskade om och om igen, till stor del hormonstyrt.
    Inte så romantiskt kanske, men säkerligen närmare sanningen än vad filmerna försöker truta i oss. 

  • Äldre 8 Jan 22:17
    #14
    AnnsoPannso skrev 2011-10-08 12:04:26 följande:
    Jag tror man kan träffa rätt person under rätt tid i livet, hade man träffat den personen en tidigare tid eller senare kanske det inte varit rätt.. Likaså att man kan växa ifrån varandra, träffa nya kärlekar osv..

    Jag tror att olika människor passar olika bra ihop och det finns olika sorters kärlek mellan olika människor beroende hur man fungerar tillsamans som par just i den livsfasen/åldern man befinner sig i. En kärlek där man verkligen finner varandra på alla plan och kärleken sedan består tror jag är rätt sällsynt. Jag tror också att förälskelse efter kort bekantskap är egenligen kär i kärleken eller man saknar något i sitt liv -det är inte stor kärlek för just den personen.
  • Äldre 8 Jan 22:19
    #15
    Computerworld skrev 2011-11-08 12:20:38 följande:
    Det finns så många kärlekar. Jag är inne på mitt fjärde långa förhållande och hittills har det bara blivit bättre för varje gång. Du lär dig hela livet vad du söker hos din livskamrat. Vissa vill ha sexuell spänning, andra en livsfilosof vid sin sida. Trygghet och pålitlighet är viktigt för mig.

Svar på tråden Hur funkar det där med kärlek egentligen?