• Jenoli

    Röda kliande utslag

    Hej, Måste få råd... Jag har fått röda kliande utslag, som mygg ett, på arm och ben först. Nu 1 på rygg och 1 på ena fingret. Började i början på veckan med 2 st vid fotknölen, 3-4 dagar senare dök 1upp på nederbörd arm, samma kväll på över arm. Nu en dag senare har det dykt upp 2 till på över arm och 1 på rygg och ena fingret. Vad kan det vara??? Vägglöss har ngn sagt men de bits ju nattetid och jag har fått dagtid!! Ingen annan i lägenheten har fått det, eventuellt sonen kanske men endast 2 och de ser inte ut som mina, lika stora. Får panik då nu när jag googlar så är det löss enligt vad jag får fram. Men borde inte de andra i hushållet ha också?? Jag har nyligen flyttat in i lägenheten men de andra har bott här över 1 år drygt..... HJÄLP!!!!

  • Svar på tråden Röda kliande utslag
  • SarahIbrah

    Jag skulle nog också tro på vägglöss , min kompis hade det och hon fick nya märken under dagarna också.. Testa att gå upp i natten när det är mörkt, lys med en ficklampa på väggarna för att kolla om det kryper något där. Använd vita sängkläder för att se om du mosar löss när du sover (röda små blodfläckar) .. Det är dom tipsen hon fick innan hon visste vad det var ..

    Hoppas du kommer på vad det kan vara förnågot

  • Jenoli

    Tack för svar, kollade nu och det är många döda i sängen och jag såg en hoppa!!!! Urk jag mår illa!!!!! Vill inte sova där inatt!! Vad fick din kompis göra för att bli kvitt dom???

  • Jenoli

    Hur blir man av med d äckliga krypen?? Hunden, behöver han tvättas med ngt speciellt? Vad ska jag göra??????

  • SarahIbrah

    Gå till VC, du får någon tablett som minskar kliandet.
    Sen får du ringa din hyresvärd, så dom får ringa anti cimex eller vad dom heter ..
    "skönt" att det bara var vägglöss, dom är ju inte farliga på något sätt, bara obehagliga och lite skabbiga..
    Men ring din hyresvärd snabbt.

  • Jenoli

    Ser ut att vara loppor :( vi har nu dragit ut madrasser, mjukis saker, filtar, säng grejer mattor på balkongen för att frysa ut dom. Dammsugit och damma hela lägenheten! Fy farao vad jag känner mig skitig och äcklig!!!!

  • amalie79
    Jenoli skrev 2011-10-08 21:16:02 följande:
    Hej, Måste få råd... Jag har fått röda kliande utslag, som mygg ett, på arm och ben först. Nu 1 på rygg och 1 på ena fingret. Började i början på veckan med 2 st vid fotknölen, 3-4 dagar senare dök 1upp på nederbörd arm, samma kväll på över arm. Nu en dag senare har det dykt upp 2 till på över arm och 1 på rygg och ena fingret. Vad kan det vara??? Vägglöss har ngn sagt men de bits ju nattetid och jag har fått dagtid!! Ingen annan i lägenheten har fått det, eventuellt sonen kanske men endast 2 och de ser inte ut som mina, lika stora. Får panik då nu när jag googlar så är det löss enligt vad jag får fram. Men borde inte de andra i hushållet ha också?? Jag har nyligen flyttat in i lägenheten men de andra har bott här över 1 år drygt..... HJÄLP!!!!
    Jag tänkte också vägglöss med en gång. De ökar som bara den i Sverige igen efter att ha varit nästan borta.
    En av nackdelarna med att vi rör oss mer och mer över landets gränser.

    Du skriver att du nyligen flyttat in men att de andra inte fått dessa utslag innan- kan det vara så att de kommit med dig? De kommer med i resväskor, etc. Man ska aldrig ta in stoppade möbler från ex grannar, soprum eller second hand.

    Bra att ni tagit itu med det, men jag hade ringt Anticimex också. Det kan vara jättesvårt att bli av med den och jag hade inte försökt på egen hand.
  • Jenoli

    Amalie79, tänkte också att "shit tog jag med dom hit" men har ju inte märkt av dom tidigare, inte ett ända bett!!! Anticimex har stängt idag :( någon som vet vart man kan köpa lopp-spray?? Inatt ska vi sova på luftmadrass :/ vill ha massor av lopp spray!!!

  • SarahIbrah

    I min stad är det typ invasion med vägglöss, äckligt faktiskt. Än så länge har jag klarat mig utan dom, men det dröjer väl inte så länge :/ :/ ..

    Ja som Amalie skrev, att vi tar oss över gränserna, och sen kan jag säga att när man bor i en högskolestad där det kommer mycket folk från indien etc. -för dom är det normalt med vägglöss så dom ringer ju inte fastighetsägaren och klagar heller.. HUUUAAAA ...
    (jag har alltså pratat med indier ang vägglöss för att försöka få dom att fatta att dom måste ringa och säga till)

  • Jenoli

    Det var loppor :( Vi har "ta i trä" lyckats bli av med dom efter att ha tvättat all textil i huset, dammsugit överallt varje dag, ångat mattor, soffa och sedan dammsugit och sängen har åkt ner i källaren och ny införskaffas snart. den hoppade det massor om så jag vill inte ha in den igen!!! Troligtvis fick vi in dom i lght pga att vaktmästaren drog upp garderoben i ena rummet (där jag sover) och där var ett stort hål ner i köllaren som han sedan täppte igen. hunden har fått medel på sig också och jag har inte fått ett nytt bett på ca 5 dagar...... usch vad äcklig man kände sig!!!!

  • smirran88

    Ring Anticimex!! Dom flesta hyresvärdar har avtal med dom då kommer dom och sprutar.hos oss fick dom göra det tre gånger innan dom försvann!! Skit jobbigt

Svar på tråden Röda kliande utslag