• Yaran
    Äldre 30 Dec 00:49
    3055 visningar
    102 svar
    102
    3055

    Jesus i Islam!

    Hej!

    En del tror tyvärr att för muslimerna är det inte en tradition att prata om Jesus. Jag tror det är många som inte vet vad Jesus SAW har för roll i islam och vilka mirakel han utförde.

    Det är inte en tradition att prata om Jesus i islam utan det är EN PLIKT för varje muslim att tro på Jesus som en av de STÖRSTA och ÄRADE profeterna. Den muslim som förnekar Jesus och hans mirakel och hans uppkomst innan domedagen är INTE muslim. Det är varje muslims ansvar att berätta för sina barn VEM Jesus var som det står föreskrivet i koranen.

    Koranen i MÅNGA ställe talar om för oss om Jesus och hans ärade mor Maria (Guds frid och välsignelser vare över dem)

    I koranen finns en HEL kapitel om Maria. Allah SW säger om Jesus födelse:

    16. Relate in the Book (the story of) Mary, when she withdrew from her family to a place in the East.

    17. She placed a screen (to screen herself) from them; then We sent her our angel, and he appeared before her as a man in all respects.

    18. She said: "I seek refuge from thee to ((Allah)) Most Gracious: (come not near) if thou dost fear Allah."

    19. He said: "Nay, I am only a messenger from thy Lord, (to announce) to thee the gift of a holy son.

    20. She said: "How shall I have a son, seeing that no man has touched me, and I am not unchaste?"

    21. He said: "So (it will be): Thy Lord saith, 'that is easy for Me: and (We wish) to appoint him as a Sign unto men and a Mercy from Us':It is a matter (so) decreed."

    22. So she conceived him, and she retired with him to a remote place.

    23. And the pains of childbirth drove her to the trunk of a palm-tree: She cried (in her anguish): "Ah! would that I had died before this! would that I had been a thing forgotten and out of sight!"

    24. But (a voice) cried to her from beneath the (palm-tree): "Grieve not! for thy Lord hath provided a rivulet beneath thee;

    25. "And shake towards thyself the trunk of the palm-tree: It will let fall fresh ripe dates upon thee.

    26. "So eat and drink and cool (thine) eye. And if thou dost see any man, say, 'I have vowed a fast to ((Allah)) Most Gracious, and this day will I enter into not talk with any human being'"

    27. At length she brought the (babe) to her people, carrying him (in her arms). They said: "O Mary! truly an amazing thing hast thou brought!
    28. "O sister of Aaron! Thy father was not a man of evil, nor thy mother a woman unchaste!"

    29. But she pointed to the babe. They said: "How can we talk to one who is a child in the cradle?"

    30. He said: "I am indeed a servant of Allah. He hath given me revelation and made me a prophet;

    31. "And He hath made me blessed wheresoever I be, and hath enjoined on me Prayer and Charity as long as I live;

    32. "(He) hath made me kind to my mother, and not overbearing or miserable;
    33. "So peace is on me the day I was born, the day that I die, and the day that I shall be raised up to life (again)"!

    34. Such (was) Jesus the son of Mary: (it is) a statement of truth, about which they (vainly) dispute.

    35. It is not befitting to (the majesty of) Allah that He should beget a son. Glory be to Him! when He determines a matter, He only says to it, "Be", and it is.

    36. Verily Allah is my Lord and your Lord: Him therefore serve ye: this is a Way that is straight.

    Allah SW säger i koranen att vi SKA tro på Jesus:

    (Say ye: "We believe in Allah, and the revelation given to us, and to Abraham, Isma'il, Isaac, Jacob, and the Tribes, and that given to Moses and Jesus, and that given to (all) prophets from their Lord: We make no difference between one and another of them: And we bow to Allah (in Islam)." ) 2:136

    (O ye who believe! Believe in Allah and His Messenger, and the scripture which He hath sent to His Messenger and the scripture which He sent to those before (him). Any who denieth Allah, His angels, His Books, His Messenger., and the Day of Judgment, hath gone far, far astray. ) 4:136

    (And (Jesus) shall be a Sign (for the coming of) the Hour (of Judgment): therefore have no doubt about the (Hour), but follow ye Me: this is a Straight Way. ) 43:63

    Jag rekommenderar varmt en sida om just hur islam ser på Jesus:

    www.jesuswillreturn.com/

  • Svar på tråden Jesus i Islam!
  • Yaran
    Äldre 30 Dec 11:05
    #2

    Salam aleikom syster Halal!

    Oj, jag skulle skriva ankomst istället för uppkomst i TS Varför jag startade den tråden är för att det var en i stora tjejens-tråd som sa att det är inte en tradition för muslimer att prata om Jesus. Den personen visste inte att vi muslimer väntar på att Jesus skall komma och vara ledare för båda muslimer och kristna vilket inte många vet om det.

  • Yaran
    Äldre 31 Dec 22:44
    #15

    Assalamu aleikom och hej!

    fia sthlm

    "Varför skulle gud sänt jesus som profet med nya "läror" och sedan sända muhammed som predikade dom gamla lärorna, som att äktenskapsbrytare ska stenas osv?"

    Ja, det är enligt kristendomen, men enligt islam så hade Jesus inte kommit med en ny shari´a dvs ett nytt budskap. Han var jude och följde torah, så han kom bara för att påminna bani Israel om att följa Guds ord och att de inte skulle förvanska det. Dessutom så kom han för att "tillåta" en del som varit förbjudna för bani Israel. Sedan så tror jag säker att Jesus inte sa att man ska älska sina fiender, eftersom det strider emot människan natur. För tänk dig om någon attackerar dig och själ dina egendomar, skulle du älska den personen? Jag tror inte det!

    "Man ska inte lyfta svärd mot någon."

    Ja, det tycker vi med, men om man blir attackerad så ska man lyfta svärdet för självförsvar. Vad tycker du?

    ""den som är utan synd ska kasta den första stenen"

    Även om jag inte tror på att Jesus SAW sa det här, och om jag utgår ifrån att det var Jesus som sa det då borde han kasta den första stenen, eftersom han enligt bibeln var syndfri.

    "Men varför hade gud ett behova av att skapa oss kan man då fråga sig?"

    Gud har inga behov och behöver ingen, det är vi som behöver Honom ständigt. Varför han skapat oss är för att vi skall dyrka honom, och varför är det så är för att HAN förtjänar att bli dyrkad. Allt i universum dyrkar Herren, sten, träd, stjärnor, solen, månen, havet, djur och människor dyrkar Honom på sitt sätt.

    Sedan så enligt bibeln så var det inte bara Jesus som var Guds son utan flera var nämnda som Guds söner, Israel Jacob alltså var Guds enfödde son och profet. De som följer Gud är Guds barn, så jesus är egentligen inte är speciell om vi nu jämför honom med andra profeter i bibeln.

  • Yaran
    Äldre 1 Jan 15:57
    #25

    fina sthlm

    "Jag menar att man kan väl inte ifrågasätta det gud gör, eller tycker ni det?"

    Jag instämmer att man som troende inte ska ifrågasätta vad Gud gör, men det handlar om att det inte var något speciellt i Jesus i jämförelse med andra som också blivit nämnda som Guds söner/barn. Så jag tror att du inte förstod Halals poäng som jag förstod det.

    Dessutom så menar du att bibeln som skrevs "inte säker om det var 1000 före koranen" är korrekt vilket jag starkt tvivlar på. Det råder oeniga åsikter även bland kristna lärda som Halal uttryckte det, ta tex evangelierna, vem var författarna vet man inget om, alltså det är okända författare. Och det här är en anledning att man börjar misstänka om bibeln är korrekt eller inte.

    MVH

  • Yaran
    Äldre 1 Jan 16:19
    #27

    fia sthlm

    Jag kan inte se något skillnad mellan Jesus och de andra profeterna i bibeln, och att Jesus var skapade i himlen vet jag inget om, kan du saxa verserna som talar om det? Dessutom så finns det profeter i bibeln som gjorde mer än vad Jesus gjorde och återigen så var det inte bara Jesus som var Guds son utan flera andra som var det också. Jacob var Guds ENFÖDDE son tex.

  • Yaran
    Äldre 1 Jan 16:59
    #29

    Verser ur bibeln om att inte bara Jesus som var Guds son utan flera som nämndes som Guds barn, dock skrev jag fel om att Jacob var Guds enfödde son, jag översatte det från arabisk bibeln, men i svensk översättning står att han var Guds försfödde son.

    ( Då skall du säga till farao: Så säger Herren: Israel är min förstfödde son. ) 2 Mos 4:22

    (Mina kära, låt oss älska varandra, ty kärleken kommer från Gud, och den som älskar är född av Gud och känner Gud.) 1 Joh 4:7

    ( Om ni vet att han är rättfärdig inser ni också att var och en som lever rättfärdigt är född av honom.) 1 Joh 2:29

    (Men åt dem som tog emot honom gav han rätten att bli Guds barn, åt alla som tror på hans namn, ) Joh 1:12

  • Yaran
    Äldre 2 Jan 00:25
    #45

    fia sthlm

    "Den första hänvisningen i 2:mos kan jag inte tyda."

    Gud sa att Israel var Hans förstfödde son, tror du det är svårt att tolka?

    Sedan så saxade du verser som tyder på att Jesus var Guds son, men som sagt, det var inte bara Jesus som var Guds son utan flera blev nämnda som Guds son.

    "Men temat i bibeln visar tydligt att det var något speciellt med jesus."

    Melkisedek var också speciell :

    (Denne Melkisedek var kung i Salem och präst åt Gud den Högste. Det var han som mötte och välsignade Abraham när denne vände tillbaka efter sin seger över kungarna.

    Det var åt honom Abraham gav tionde av allt. Först och främst betyder hans namn ?rättfärdig konung?, vidare är han kung i Salem, det vill säga ?fredskonung?.

    Han har ingen far, ingen mor och inget stamträd. Hans dagar har ingen början, hans liv inget slut. Han är lik Guds son: han förblir präst för alltid.

    Betänk hur stor han måste vara, denne som Abraham, vår stamfader, gav sitt bästa krigsbyte som tionde. ) Heb 7:1-4

  • Yaran
    Äldre 2 Jan 00:30
    #46

    "Jag förmedlade en teori som en hel del bibelforskare sysselsatt sig med."

    Enligt islam så har Maria inte stenats av judarna eftersom Gud lät Jesus "prata, försvara och tala om" beni Israel att hans födelse var ett mirakel och att han var Guds sändebud. Jesus första mirakel enligt islam var att han som bebis "talade" till folk.

    16. Relate in the Book (the story of) Mary, when she withdrew from her family to a place in the East.

    17. She placed a screen (to screen herself) from them; then We sent her our angel, and he appeared before her as a man in all respects.

    18. She said: "I seek refuge from thee to ((Allah)) Most Gracious: (come not near) if thou dost fear Allah."

    19. He said: "Nay, I am only a messenger from thy Lord, (to announce) to thee the gift of a holy son.

    20. She said: "How shall I have a son, seeing that no man has touched me, and I am not unchaste?"

    21. He said: "So (it will be): Thy Lord saith, 'that is easy for Me: and (We wish) to appoint him as a Sign unto men and a Mercy from Us':It is a matter (so) decreed."

    22. So she conceived him, and she retired with him to a remote place.

    23. And the pains of childbirth drove her to the trunk of a palm-tree: She cried (in her anguish): "Ah! would that I had died before this! would that I had been a thing forgotten and out of sight!"

    24. But (a voice) cried to her from beneath the (palm-tree): "Grieve not! for thy Lord hath provided a rivulet beneath thee;

    25. "And shake towards thyself the trunk of the palm-tree: It will let fall fresh ripe dates upon thee.

    26. "So eat and drink and cool (thine) eye. And if thou dost see any man, say, 'I have vowed a fast to ((Allah)) Most Gracious, and this day will I enter into not talk with any human being'"

    27. At length she brought the (babe) to her people, carrying him (in her arms). They said: "O Mary! truly an amazing thing hast thou brought!
    28. "O sister of Aaron! Thy father was not a man of evil, nor thy mother a woman unchaste!"

    29. But she pointed to the babe. They said: "How can we talk to one who is a child in the cradle?"

    30. He said: "I am indeed a servant of Allah. He hath given me revelation and made me a prophet;

    31. "And He hath made me blessed wheresoever I be, and hath enjoined on me Prayer and Charity as long as I live;

    32. "(He) hath made me kind to my mother, and not overbearing or miserable;
    33. "So peace is on me the day I was born, the day that I die, and the day that I shall be raised up to life (again)"!

    34. Such (was) Jesus the son of Mary: (it is) a statement of truth, about which they (vainly) dispute.

    35. It is not befitting to (the majesty of) Allah that He should beget a son. Glory be to Him! when He determines a matter, He only says to it, "Be", and it is.

    36. Verily Allah is my Lord and your Lord: Him therefore serve ye: this is a Way that is straight.

  • Yaran
    Äldre 2 Jan 14:17
    #66

    fia sthlm

    "Du glömmer att jag inte tror att koranen är guds ord, vill inte va otrevlig men så är det "

    Nej vi glömmer inte att du inte tror på koranen, men det verkar som om att du glömmer att tråden handlar om Jesus i islam och att vi diskuterar just hur islam ser på Jesus SAW

    Den bilden på Jesus som finns i bibeln är inte den samma i koranen. I bibeln står det tex att Jesus förvandlade vatten till vin vilket strider emot Jesus tro "enligt islam" och även "enligt judendomen" eftersom han var jude och följde torahn. Det jag tror på är att Jesus ALDRIG höll på med såna handlingar. Och det som verkar vara vettigt -för mig- är i så fall att Jesus förvandlade vinet till vatten, inte tvärrtom.

  • Yaran
    Äldre 2 Jan 14:18
    #67

    Halal, assalamu aleikom syster

  • Yaran
    Äldre 2 Jan 15:09
    #70

    fia sthlm

    Nja, Jesus gjorde inte det av egen initiativ utan han gjorde efter folks klagande på att vinet var slut "enligt bibeln".

  • Yaran
    Äldre 2 Jan 21:17
    #74

    Radix

    Bara så du vet så tror vi muslimer INTE på nuvarande judendomen. Vi har en annan bild på den och som har mycket gemensamt med islam bla förbud mot berusande medel.

  • Yaran
    Äldre 2 Jan 21:52
    #75

    Har plockat min anteckningsbok som jag haft i flera år och hittat något intressant i den om vin i GT..

    Ords 23:21 (ty drinkare och frossare blir utblottade, dåsandet klär dem i trasor.)

    Ords 23: ( Bli inte en sådan som dricker vin)

    Ords 20:1 (Vinet är en hädare, ölet en gaphals, vettlös är den som raglar av rus.)

    Ords 31:4 ( Kungar anstår det inte, Lemuel, kungar anstår det inte att dricka vin, furstar inte att trakta efter rusdrycker, Ords 31:5 så att de dricker och glömmer lagen)

    Hos 4:11 (hor, Vin och druvmust gör mitt folk från vettet)

  • Yaran
    Äldre 2 Jan 22:03
    #77

    fia sthlm

    Det står varken i bibeln eller i koranen att han gjorde det. Så jag tror att profeterna från Adam till Muhammad SAW INTE drack berusande drycker.

  • Yaran
    Äldre 2 Jan 22:27
    #79

    "enligt bibeln, så är det inte fel att äta griskött,"

    Var i bibeln står det att man får äta griskött?

  • Yaran
    Äldre 2 Jan 22:33
    #81

    Satu

    Javisst, verserna står i surat Maria, alltså kapitel 19. Sedan så finns det mer om Jesus här www.jesuswillreturn.com/

  • Yaran
    Äldre 4 Jan 01:29
    #86

    elims

    Det vi skriver här ÄR om vad vi muslimer tror på, att berusande drycker som vin är inte tillåtet, så det är även otillåtet för kristna och judar att dricka vin ENLIGT islam. Vi tror INTE att profeterna drack vin från Adem till Muhammed SAW.

  • Yaran
    Äldre 4 Jan 02:15
    #88

    elims

    Jag tror du har inte läst inläggen i ordning för hela resonemanget var om vad vi muslimer tror på. Och efter det citerade jag verser från bibeln om drickandet av vin. Du får gärna förklara de verserna :

    Ords 23:21 (ty drinkare och frossare blir utblottade, dåsandet klär dem i trasor.)

    Ords 23: ( Bli inte en sådan som dricker vin)

    Ords 20:1 (Vinet är en hädare, ölet en gaphals, vettlös är den som raglar av rus.)

    Ords 31:4 ( Kungar anstår det inte, Lemuel, kungar anstår det inte att dricka vin, furstar inte att trakta efter rusdrycker, Ords 31:5 så att de dricker och glömmer lagen)

    Hos 4:11 (hor, Vin och druvmust gör mitt folk från vettet)

    "Förstår förresten inte hur något kan vara förbjudet för en kristen/jude enligt islam?? "

    Ja hur ska man förklara det, du vet att kristna tror på Jesus att han var Guds son men judar tror att det inte stämmer. Ungefär på samma sätt har vi det att vi tror att det inte var tillåtet för kristna och judar att dricka alkohol.

  • Yaran
    Äldre 4 Jan 16:22
    #94

    elims

    Radix´s fråga var mer ironi än en fråga, du borde ha förstått det innan du börja tolka hur den personen tänker. Du tror kanske att vi inte vet att enligt GTså är vin inte förbjudet, men då har du ju fel i det. Vi vet mycket väl vad det som står i GT.

    Jag kan väl förstå att en del misstolkningar kan ha med översättningar att göra, men du har bara förklarat en vers, det som finns kvar är, om du nu har alltså lust att förklara:

    Hos 4:11 (hor, Vin och druvmust gör mitt folk från vettet)

    Ords 20:1 (Vinet är en hädare, ölet en gaphals, vettlös är den som raglar av rus.)

    Ords 23: ( Bli inte en sådan som dricker vin)

    Min jämförelse var absolut inte märklig, det är något i den du inte förstår i så fall. Allt det vi pratar om här handlar om tro, eller hur? Islam är det sista budskapet, som uppenbarats av Allah SW till mänskligheten, genom Profeten Muhammad SAW, är den sista och fullkomliga religionen med regler och lagar för mänskligheten. Precis som en ny reviderad lag ersätter och ogiltigförklarar det som fanns före den, ogiltigförklarar Islam nu alla tidigare religioner på jorden. Islam korrigerar de avvikelser som tidigare smugit sig in i religionerna, både när det gäller trossatser och utövande.

    "men ISLAMS LÄROR måste väl ändå gälla MUSLIMER?!"

    Självklart, det gäller endast muslimerna som följer den sanna tro och de judar och kristna som konverterar till islam. Tron på Gud, profeterna, änglarna, koranen, den äkta torahn, den äkta injil och de andra skrifterna som Gud uppenbarade.

    Enligt islamslära så födds alla som muslimer och det som gör dom till kristna, judar, atiester, hindu, buddist osv är det föräldrarna/kulturen eller miljön. Och svar på din fråga om en vindrickande jude egentligen är en muslim som bryter mot islam?? Så är det nej.

  • Yaran
    Äldre 4 Jan 16:25
    #95

    Kaiza

    Kul att du tittar in Vi har faktiskt en annan tråd som handlar allmänt om islam för här handlar tråden bara om Islams syn på Jesus.

    Var så god www.familjeliv.se/Forum-5-66/m5077258.html

Svar på tråden Jesus i Islam!