• Cina72

    Tiden i Taiwan

    Hej,
    Jag och min man skall adoptera i från Taiwan och jag undrar hur fort man får barnet när man kommit dit. Är det dagen efter man kommit dit eller hur fungerar processen i Taiwan?

    Tack på förhand för svar.

    Cinus

  • Svar på tråden Tiden i Taiwan
  • Mandarinmamma

    Vi adopterade genom Bfa för två år sedan, så jag vet inte alls hur det funkar med Barnens vänner. När det drar ihop sig för resa får man ett schema för "Interaction time" någon timme eller två, en eller ett par dagar innan själva "Pick-up day". För vår del fick vi träffa vår dotter på barnhemmet, i ett rum fullt av leksaker en stund och efter det vara med när hon skulle äta. Sedan fick vi henne någon dag senare. Överlämningen tog nog ett par timmar, tidsuppfattningen var nog lite tveksam då , och efter det tar man över ansvaret som vårdnadshavare i Taiwan. Någon dag senare blev vi uppringda av en social worker som bara ville kolla av hur det hade gått och om vi hade några frågor edyl.

    Det finns vad jag vet inga krav på att man måste vara i landet någon viss tid innan hämtningen. Tidigare ville Bfa att man skulle stanna där tre dagar efter hämtningen pga stämpeln i passet på exportrådet, men nu har väl de rutinerna ändrats iom att den stämpeln inte behövs längre...tror jag...
    Vi åkte till Taiwan en vecka innan hämtning och stannade där en vecka till efteråt.

    Om du inte är med på Taiwanlistan (en sluten Yahoo-grupp bara för taiwanfamiljer) så kan jag varmt tipsa dig om att gå med där. Inboxa pulkåkarn härinne så får du en inbjudan.  Där finns ett 60-tal familjer i olika skeden av adoptionsprocessen, allt från papperssamling till att ha varit hemma några år.

    Lycka till med allt!     

  • Cina72

    Tusen tack SysterBus för värdefull info!
    Jag har lagt ett meddelande i din gästbok...
    Jag skall mejla Pulkåkaren igen... har gjort det nyligen men inget svar ännu...kommer säkert.
    Vill ju väldigt gärna gå med i listan.

    Kram och tack igen

Svar på tråden Tiden i Taiwan