• Äldre 17 Oct 22:56
    18674 visningar
    20 svar
    20
    18674

    16årig ensamstående mamma- kan jag få en lägenhet från soc ?

    Är 17 år bor själv med pojkvännen/sambo/pappan till vår son som jag är förlovad med. Killen pluggar, jag är mammaledig. Vi har inte socialägenhet, och inte heller någon som helst hjälp av socialen. Vi pratade med socialen innan vi visste att vi kunde klara oss utan social-hjälp, och dom sa som ovan att "är man under 18 år eller fortfarande studerar är föräldrarna försörjningsskyldiga". Det finns "fall" som får hjälp ändå, för att tex föräldrarna vägrar hjälpa till, man inte har föräldrar osv. Man brukar gå före om man vart inblandad i socialen innan tex bott på familjem, fosterfamilj eller liknande. Det krävs rätt mycket att dom ska hjälpa till, och att dom tar en på allvar. Att man visar att man SKA ha hjälp.

    Om du går till socialen, talar om hur allt ligger till, talar om att du inte har föräldrar som stöttar eller betalar för dig. Du har inget boende, och du får inte bo hemma. Ditt barn har ingen pappa som är med och hjälper till. Då kan dom se över att du inte är 18 och har föräldrar som är skyldiga att betala. Du kommer att få tjata, och ringa runt, Ta kontakt med allt som har med socialen och få ett boende att göra. Om du hittar en lägenhet som går med på att du flyttar in med ditt barn ( du kan tex ha andrhandskontrakt som någon släkting/bekant hyr och sedan hyr ut till dig, eller en såkallad borgenär) så får du bostadsbidrag för att du har barn, även fast du inte är 18. Om du då har föräldrarpenning,bostadsbidrag ( kolla på försäkringskassans hemsida hur mycket du kan få om du skriver in en ungefärlig hyra) och barnbidrag kanske du klarar dig?

    Du kan också kolla om du kan få försörjningsstöd. Det är en summa pengar du får varje månad som du ska försörja dig och ditt barn på, detta har inget med soc-lägenhet att göra. Du kan nog mycket väl hitta en lägenhet på egen hand utan social hjälp, men ta hjälp av socialbidrag och/eller försörjningsstöd.

    Jag vet inte riktigt hur man gör eller vad som är regler för någon som vill ha socialhjälp, men jag tror du kan försöka prata med dom och berätta vilken situation du befinner dig i, tillsammans med din son.
    Att du har barn som är 3 månader, tror jag kan vara en fördel för dig. Dom ser nog allvarligare på ett fall som har med mamma-och-barn att göra.

    Prata med socialen i din kommun och se vad dom säger, men du måste vara nogrann med att tala om situationen och påpeka hur mycket du behöver hjälp annars kommer du skickas runt eller få avslag.

    lycka till, kom ihåg att vara stark och inte ge upp! =)

  • Äldre 18 Oct 10:12
    #8
    As mamma skrev 2011-10-17 23:49:37 följande:
    Det är nog mer troligt att de flyttar dig till ett familjehem eller stödboende, om de anser att situationen hemma hos er är ohållbar. Men som sagt är din mamma fortfarande försörjningsskyldig fram tills dess att du fyller 18 eller slutar studera på gymnasienivå. Soc har inte heller en massa lägenheter som de kan "dela ut" bara sådär.. det är skitsvårt.
    Familjehem eller stödboende, är absolut inte det dom kommer att välja i första hand. Det ska mycket till, att hon inte har det bra hemma, inte får mat etc för att hamna på familjehem, dessutom låter dom inte "barn" som är 16 år hamna där. Eller det kanske dom gör, men inte 17åringar vet jag. Stödboende vad är det?

    Detta handlar om att hennes föräldrar gör fel som inte betalar för det barn de skaffat i detta fall TS, så antingen får hon hjälp eller inte, men familjehem vore ju helt åt helvete ärligt talat.. för det handlar ju inte om att hon inte har det bra, utan behöver ett hem för sig och sitt barn. 
Svar på tråden 16årig ensamstående mamma- kan jag få en lägenhet från soc ?