• qouix

    Vilket hundfoder är bäst?!!?

    Jag har en blandning mellan schäfer/rottis o ridgeback som hundmats-vägrar.
    Alltså äter hon ALLT annat än hundmaten jag ger henne... ger jag henne inget annat så går hon utan mat i 2-3 dagar och sen äter hon under protest, och sen går hon utan igen i  2-3 dagar osv osv så det slutar ju med att jag byter foder hela tiden och ger henne människomat...
    Var nyligen på en koll hos veterinären som sa att hon var på gränsen till att bli tjock (33KG) och jag förstår varför, för hon får ju människomat hela tiden eftersom hon vägrar sin egen mat (ja ja vet att det är mitt eget fel som ger henne)

    Men jag tänkte nu att beställa ett riktigt bra och hälsosamt hundfoder utan en matta "skit" i som det är i doggy, pedigree osv...  Men som samtidigt är gott så att hon inte slutar äta av det när jag har 20 kg kvar i fodertunnan....

    Vilken hundmat är bäst?!
    Alltså, som en kräsen och bortskämd hund gärna äter, och som är nyttigt och man kan köpa på sig mycket av.

    Och sen har jag har en bekant som föder upp Sibirian Husky's och hon ger dem ett foder som är torrt, och som är som ett grovt mjöl som hon blandar med vatten. Och hennes hundar är i perfekt form och älskar sitt foder. Men jag får inte tag på henne och jag vet inte vad det kan vara för foder.. Någon som har en aning?!


    boddiz.se ~ blogg om livet som gräsänkemorsa ~
  • Svar på tråden Vilket hundfoder är bäst?!!?
  • Kat91

    Håller med föregående! Köp färskfoder!

    Vi har också en hund som helst inte har ätit sin mat (dock aldrig fått nåt annat istället). Han brukar äta första veckan med nytt foder, sen blir det tråkigt. Nu har vi iofs hittat ett han gillar men det är ett ledfoder som han behöver ha (tack och lov så gillar han det somsagt) och det kanske känns onödigt att lägga 900:- säcken på ett foder där ni inte behöver det som finns i ;P

    Men har ni frys eller till och med plats för en frysbox så är färskfoder helt outstanding. Vi har kört på Nordics och han älskar det! Lite omständigare blir det att komma ihåg och tina tillräckligt med mat men man lär sig snabbt! Fett är det inte heller så det är ingen fara :)

    ofta kör de hem foder om man beställer mycket.

  • MammaTillDomFinaste

    jasså? fodax är rätt så kraftigt istället. mina hundar har fått toppen kroppar av det fodret! men eftersom de är kött osv så är det aptitretande som attan.

  • qouix

    Vad ligger färskfodret på i pris per månad på ett ungefär? Nordic hittade jag återförsäljare till här i Karlskrona men fodax verkar inte köra till Blekinge alls.. Kan man inte skicka efter ist?

  • Joico

    Det är inte så att hon slutar äta just för att hon lärt sig att du börjar mixtra och fixa då? 
    Jag hade serverat maten, hade hunden inte ätit upp på typ 20min så hade jag tagit bort maten och hunden hade fått vänta till nästa tillfälle.
    Men att skaffa ett BRA foder är ingen dum idé! 

  • riboflavin

    Jag rekommenderar också ett  färskfoder. Vi varierar lite mellan Klass och Halla. Min tik är otroligt petig med maten men dessa går ner utan att hon hinner blinka.

    När vi är ute och reser (eller som belöningsgodis) är ju dock torrfoder smidigare, vi använder ett foder med högt fiskinnehåll (stinker!) från Orijen. Priset ligger på 450 kr för de 7,5 kg påsar vi köper (använder inte så mycket av, hade vi köpt större påsar hade vi fått slänga när det blir dåligt)

    Här kostar Halla 21 kr/kg, men när kan köper 20 kg så får man 10 % rabatt, utöver det så har jag ytterligare studentrabatt om 10 %.
    Totalt kostar våra 2 hundar drygt 500 kr/månad i mat, sen tillkommer kanske 200 kr i ben och annat "godis".
    Det tycker inte jag är så farligt.


    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • MammaTillDomFinaste

    fodax hämtade jag nu för någon dag sen. 3 säckar, 12.5kg per säck. totalt 480kr. blir billigare ju mer man köper. ring eller maila dom och hör, dom lämnar av på vissa ställen, de gör dm här, och dom säljer till samma pris.

    när jag köper 3 säckar betalar jag  12.8kr kilo. så det är både billigt och toppen!!

  • qenzo

    Det här med foder är ju något du aldrig kommer att få ett "bra" svar på. Du får lika många svar på hundmatsnamn som det existerar hundägare ;)

    Mitt råd är samma som du fick tidigare. Sluta mata hunden med något annat än hundmat. Ge henne 5-15 minuter på sig att BÖRJA äta och låter hon bli, låt henne gå hungrig tills nästa måltid ska serveras.
    Stålsätt dig för de blöta, stora runda ögonen med fladdrande ögonfransar... Är hunden frisk kommer hon INTE att svälta sig till döds.
    Du har dessutom redan talat om att hon äter om DU sätter hårt mot hårt Cool 

  • riboflavin
    qenzo skrev 2011-10-14 01:42:50 följande:
    Det här med foder är ju något du aldrig kommer att få ett "bra" svar på. Du får lika många svar på hundmatsnamn som det existerar hundägare ;)

    Mitt råd är samma som du fick tidigare. Sluta mata hunden med något annat än hundmat. Ge henne 5-15 minuter på sig att BÖRJA äta och låter hon bli, låt henne gå hungrig tills nästa måltid ska serveras.
    Stålsätt dig för de blöta, stora runda ögonen med fladdrande ögonfransar... Är hunden frisk kommer hon INTE att svälta sig till döds.
    Du har dessutom redan talat om att hon äter om DU sätter hårt mot hårt Cool 
    Kan säga att jag med min första hund lydde ett sånt här råd, helt säker på att en hund aldrig kommer svälta sig.

    Det gjorde hon, såpass länge att magen pajade totalt på henne, vi fick ge intravenös näring resten av hennes (tyvärr ganska korta) liv.

    Så jo extrema hundar kan faktiskt svälta sig själva, kanske inte till döds, men till sjukdomar eller betydligt sämre hälsa. Man ska aldrig försöka sig på något sånt där längre än någon dag utan att först rådgöra med veterinär.

    Däremot håller jag med dig i övrigt, de allra flesta hundar inser snabbt att människor är veka och kan dresseras de med Solig.

     
    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
Svar på tråden Vilket hundfoder är bäst?!!?