• LEG

    Vad förknippar du med en hora?

    Nu ställer jag säkert en ny konstig fråga, men vad förknippar ni med en kvinna som kallas hora? 

    Jag skall ge lite bakgrund till frågan: Håller på med ett bildprojekt om och emot våldtäkter, ett projekt där jag tänkt vinkla problematiken på ett annat sätt, nämligen ur ett kvinnligt perspektiv. Det skrivs så mycket om vad kvinnan skall göra för att inte bli våldtagen, inte ha kort kort, inte dricka för mycket, inte vara på den och den platsen, inte följa med en kille hem första kvällen...

    Men mannen då? Det är väl inte kvinnan som skall förhindra våldtäkten? I mina ögon är det alla de män med en föråldrad kvinnosyn som måste ändra denna. Därav bildidén till Madonnan och Horan, som helt enkelt skall leka med gamla manliga fördomar. Vem är hora och vem är Madonna? Vem har rätt att avgöra och döma? Är det inte så att kvinnan varken är det ena eller andra, är helt enkelt kvinna?

    Så jag gör ett nytt försök att få lite hjälp av er på FB, sporrad av att jag fick en hel del svar på min fråga om hur kvinnor säger nej (till raggningsförsök och sexinviter). De svaren är nu del av det underlag jag använder för några sessioner bl.a. i krogmiljö om hur kvinnor säger nej. 

    Så frågan tar sikte på  -- vad förknippar ni med begreppet hora? Vill ha det lite som bakgrund till mina bilder som skall beskriva kvinnor som kvinnor. Bilder där varje kvinna själv skall få bestämma hur hon vill bli sedd.

    Läs gärna mer om projektet på min hemsida modellafoto.se

     

  • Svar på tråden Vad förknippar du med en hora?
  • Helle333
    LEG skrev 2011-10-14 20:11:44 följande:
    Nu ställer jag säkert en ny konstig fråga, men vad förknippar ni med en kvinna som kallas hora? 

    Jag skall ge lite bakgrund till frågan: Håller på med ett bildprojekt om och emot våldtäkter, ett projekt där jag tänkt vinkla problematiken på ett annat sätt, nämligen ur ett kvinnligt perspektiv. Det skrivs så mycket om vad kvinnan skall göra för att inte bli våldtagen, inte ha kort kort, inte dricka för mycket, inte vara på den och den platsen, inte följa med en kille hem första kvällen...

    Men mannen då? Det är väl inte kvinnan som skall förhindra våldtäkten? I mina ögon är det alla de män med en föråldrad kvinnosyn som måste ändra denna. Därav bildidén till Madonnan och Horan, som helt enkelt skall leka med gamla manliga fördomar. Vem är hora och vem är Madonna? Vem har rätt att avgöra och döma? Är det inte så att kvinnan varken är det ena eller andra, är helt enkelt kvinna?

    Så jag gör ett nytt försök att få lite hjälp av er på FB, sporrad av att jag fick en hel del svar på min fråga om hur kvinnor säger nej (till raggningsförsök och sexinviter). De svaren är nu del av det underlag jag använder för några sessioner bl.a. i krogmiljö om hur kvinnor säger nej. 

    Så frågan tar sikte på  -- vad förknippar ni med begreppet hora? Vill ha det lite som bakgrund till mina bilder som skall beskriva kvinnor som kvinnor. Bilder där varje kvinna själv skall få bestämma hur hon vill bli sedd.

    Läs gärna mer om projektet på min hemsida modellafoto.se

     
    en hora säljer sex för pengar, sprit, knark, saker
  • Anonym

    En svensk tjej kan man få i sängen hur lätt som helst och man kan göra allt med dom sen drar man.

  • LarsS
    Anonym skrev 2011-10-19 01:44:20 följande:
    En svensk tjej kan man få i sängen hur lätt som helst och man kan göra allt med dom sen drar man.
    Bara svenska tjejer?
  • spunge

    förstår inte kopplingen mellan ditt projekt och en hora.. inte det minsta!


    det hade vart en vanlig dag om vi inte hade slagit vad om vem som kunde visa arslet för flest dagisbarn
  • LEG
    Millicent skrev 2011-10-17 11:30:58 följande:

    TS, tänker du att horor "får" våldtas och att det är horstämpel eller horsignaler som gör att kvinnor blir våldtagna? Jag förstår inte ditt resonemang. Hur gör du kopplingen mellan våldtäktsoffer och horans attribut (i den mån det nu finns såna)?


    Jag gör kopplingen så att kvinnor som ex. klär sig mer utmanande ses som mer sexuellt tillgängliga. Precis som du själv skriver i ett senare inlägg så uppfyller ni kvinnor då förväntningarna som potentiell sexpartner.


    Jag tror att detta är en av de situationer som kan utvecklas till en våldtäkt, när man kommer hem till någondera parten och killen förväntar sig mer sexuellt än kvinnan vill just den kvällen. När kvinnan då säger stopp så tar inte mannen hennes nej utan fortsätter ändå.  (obs att jag med detta inte alls påstår att kvinnor inte vill ha sex första kvällen, det är naturligtvis olika från situation till situation och varierar självfallet också med olika kvinnor.  Vi är alla olika, och givetvis har kvinnor samma rätt som män (enligt min åsikt i alla fall) att ”knulla runt”, om man nu får uttrycka sig så vulgärt).


    Så där har du en koppling med begreppet hora – utmanande klädsel. Är hon sedan vad mannen betecknar som ”lätt att få i säng” så kanske hon tillhör de där kvinnorna som sedan bland mannens kompisar blir kallad hora. (Jfr inlägget om ”En svensk tjej…”, även om svenska män då kanske inte sätter ”svensk” före).


    Utmanande klädsel kan jag naturligtvis räkna ut själv som en detalj vissa kan förknippa med hora, men vad jag efterlyser är om andra associationer görs av andra. (detta blev fel, men vet inte hur jag skall skriva, låter som jag anser/tycker en utmanande eller sexigt klädd kvinna är hora och det tycker jag verkligen inte!)


    Sedan får du inte ta kopplingen på det sättet att jag menar att kvinnor som våldtas är horor.  Inte alls. Madonna – hora komplexet är mer ett sätt att föra fram ett budskap.

  • LEG
    Millicent skrev 2011-10-18 13:57:08 följande:
    Ok.  Men om du ska göra något som anknyter till horan och madonnan och vill ha exempel på horan att gestalta...just angående våldtäkter...vari ligger själva protesten? Är du inte bara med och befäster att det finns en hora och att det är horan som råkar ut för våldtäkter?

    För egentligen är det i mina ögon (vilket kanske beror på hur man definierar begreppen) både horan och madonnan som gör det eftersom våldtäkt är en fråga om maktutövning och inte att någon nödvändigtvis genom sexighet väckt våldtäktsmannens lust. Ligger inte något av uppdelningens omöjlighet i att alla kvinnor är båda samtidigt medan en unken uppfattning är att kvinnan ska vara madonna utåt och hora i sängkammaren? Är det inte så att man lika gärna kan se madonnan som den som väcker aggressionen och lusten att våldta och ta ner på jorden och visa att hon också bara är en hora som alla andra? Givet att våldtäktsmannen har någon sorts generellt kvinnoförakt som idé då... och inte bara i allmänhet tycker att hans egna önskemål går före andras väl och ve.

    Förstår du hur jag tänker?

    (anm: understrykning/fetstil ovan är tillagd av mig)

    Jo, helt klart och det är lite av udden och poängen i just denna del i projektet. Få fram att kvinnor är inte varken madonna eller hora, inte heller både och – kvinnor är helt enkelt kvinnor. Presentationen av denna del av projektet kommer att vara att visa på en mängd olika kvinnor på det sätt som kvinnorna själva vill bli sedda på, inte enligt någon manlig schablon. Sedan kommer inte presentationen bara att vara bilder utan även olika texter, men vill inte säga mer detaljer än så i detta skede. Det återstår mycket slipande ännu och även mycken fotografering, och jag har läst mycket bakgrundsfakta, men vill även ta olika chanser att få annan input.


    Jodå, jag kan förstå din tankegång och försöker suga lite på den för att se vad jag tycker att den har för bäring. Nu är ju inte jag facit, vi har alla olika syn i olika frågor, men jag är jättetacksam för att du givit mig dessa tankegånger. 

  • LEG

    Svar till Sistowbell


    Jo, jag tror också att hora idag har blivit lite av ett skällsord, och då används helt utan att egentligen koppla den person som kallas hora till vad det begreppet egentligen innebär. Ändå ligger det en fara i detta, likväl som när man använder ordet fitta som svärord, vilket tyvärr är rätt vanligt även, ja kanske oftast t.o.m. bland flickor. Att använda ett ord för kvinnokön som svordom är i förlängningen ett sätt att nedvärdera kvinnan.


    Visst är det väl i och för sig inte fel att försöka förhindra  brott, och precis som du säger kommer det alltid att finnas de som vill utnyttja de som är svagare eller mer utsatta. Däremot tycker jag inte man bara kan säga att det inte går att få något slut på och luta sig tillbaka och känna sig nöjd med att man själv inte våldtar. Vi kommer inte att få ett slut på det, brott har alltid förekommit, men situationen kan givetvis förändras och förbättras. För 150 år sedan var kvinnlig rösträtt något helt utopiskt, och för inte mer än sådär 50 år sedan så fanns inget som hette våldtäkt inom äktenskapet.  Barnaga var tillåten även en stor del av nittonhundratalet, etc etc.


    Felet med att bara försöka förhindra våldtäkter genom att rikta information till kvinnorna om hur de skall bete sig, klä sig etc. är att då befäster man bara dagens situation, och kvinnors situation kommer fortsätta att vara mer kringskuren än mäns situation. Dessutom kommer våldtagna kvinnor fortsätta att känna skuld för att de blivit våldtagna. Men en våldtagen kvinna är INTE skyldig till våldtäkten, inte ens medskyldig, det är alltid mannen som bär det fulla ansvaret, spelar ingen roll hur långt de gått, när kvinnan säger nej är det nej, mannen har inget veto beträffande kvinnans kropp.  Det är den respekten och hänsynen som alla män måste lära sig ta.


    Vi kommer aldrig att få slut på alla överfallsvåldtäkter, de människorna är sjuka och kommer nog att fortsätta ändå, men överfallsvåldtäkterna är försvinnande få av det totala antalet. Däremot kan vi säkert minska de mer ”vardagliga” våldtäkterna väsentligt om vi kan få fler män att anamma en mer jämställd och respektfull kvinnosyn. Naturligtvis kommer inte jag att förändra världen, ingen kan göra allt, men alla kan göra något.


    (Jag hoppas verkligen att alla förstår vad jag menar med ”vardagliga” våldtäkter, d.v.s. sådana som sker utan överfall och hot, men som ändå handlar om att män tvingar sig på en kvinna – ex efter krogbesöket eller äkta mannen som inte respekterar ett nej bara för att han är kåt just då).


     
  • LEG
    Millicent skrev 2011-10-18 14:15:21 följande:
    ....

    Om det är våldtäkter som är temat för ditt projekt så ser jag själv alltså inte att fokuseringen på horan i horan och madonnan tillför så mycket utan tvärtom, att det redan är en sliten och felaktig bild.  .....
    Klipper lite i ditt inlägg för nu känns det som jag tar mycket plats i tråden, men då jag varit borta i två dygn så vill jag svara på några inlägg.

    Av frågan kan man naturligtvis tro att fokus kommer att ligga på horan, men så är nte fallet. Fokus kommer inte att ligga på vare sig madonnan eller horan, utan kvinnan. Mer om själva presentationen vill jag inte avslöja just i nuläget, det är mycket arbete som återstår, så ursäkta om frågan är ofullständig eller ensidig.


    Du skriver att det är mer provocerande att vara otillgänglig än sexig, för i det senare fallet uppfyller du förväntningarna. Det är en del i det jag vill åt, förväntningarna på hur en kvinna skall vara. Frihetsgraden för män hur det skall vara är betydligt vidare  än för kvinnor. Ta bara något så påtagligt som utseendet – hur många kvinnor jämfört med män har komplex för sitt utseende? Hur mycket tid lägger kvinnor jämfört med män på sitt utseende? Hur många kvinnor jämfört med män genomgår olika skönhetsoperationer? Och de tafsande händerna ser jag helt klart som en objektifiering av kvinnan, något man gärna leker lite med när det passar. Jag tror jag vågar påstå att jag tycker lika illa om sådana män som du säkert gör.

  • LEG
    Anonym skrev 2011-10-18 02:20:37 följande:
    HORAN OCH MADONNAN ÄR EN METAFORISK BESkRIVNING.

    Förstår folk inte att man kan använda sig av metaforer för att säga något, föra fram ett budskap??
    Det är helt rätt uppfattat. Dessutom är det bara ett arbetsnamn ännu så länge, det kanske inte presenteras så.
  • LEG
    nanneN skrev 2011-10-18 15:11:42 följande:
    TS, du får nog förtydliga din trådstart lite.

    Du frågar vad folk förknippar med en "kvinna som kallas hora", och sen börjar du raljera om våldtäkter och hur man förhindrar dom.
    Vad är det egentligen du frågar efter?
    Frågar du efter vår syn på prostituerade, eller vår syn på "kvinnor som kallas hora"? Med tanke på hur lättvindigt begreppet hora används i dag så är det en väsentlig skillnad, eller hur?
    Nu tror jag du läst min inledning som fan läser bibeln. 

    Raljera om våldtäkter????? Var har jag gjort det? Tror inte vi rör oss med samma uppfattning om det ordet, för mig är det att man skämtar ironiskt, driver med, förlöjligar något. Och det är verkligen inget jag skulle göra om våldtäkter.
    För övrigt gäller frågan, om det nu var svårt att uppfatta, just hur ni uppfattar begreppet hora, vad ni förknippar med den kvinnan som kallas hora? Prostituerad har jag inte pratat om.   
Svar på tråden Vad förknippar du med en hora?