• Äldre 17 Oct 10:27
    8129 visningar
    14 svar
    14
    8129

    Någon mer som fått syskon till tvillingar TÄTT!

    Jag har tvillingar födda februari 2011 som kommer få ett litet syskon när de är 10,5-11 månader. Undrar nu om det finns nån mer där ute som fått syskon till tvillingar väldigt tätt? Hur har ni isåfall upplevt att det har fungerat? Hur har ni löst vagnproblemet? Ingen av de tre kan ju stå på bräda eller så utan behöver ju plats i vagnen. Detta kommer bli vårt femte barn, de två större är elva & sju. Fördelen med att dom är såpass stora är ju att dom kan vara relativt självgående. Nackdelen är att de ska ha läxhjälp, hämtas/köras till kompisar, följas med på fotbollsträningar och dylikt. Jag börjar bli nervös över hur sjutton jag ska fixa allt detta... Känns övermäktigt ibland att ro iland dagarna med de två små jag har, hur blir det då med tre som kräver ständig tillsyn!?! Är ensam varje vardag mellan 6-18, om jag har tur. Ofta blir det dock ändå längre och det kan lätt gå en hel vecka utan att barnen hunnit se sin pappa! Detta innebär ju att allt med hemmet, städ, tvätt, handling, gräsklippning mm faller på mig. Någon som kan lugna mig eller har tips och råd hur man ensam fixar fem barns behov varav tre kommer vara under året...

  • Svar på tråden Någon mer som fått syskon till tvillingar TÄTT!
  • Äldre 17 Oct 10:29
    #1

    Oj tänk om det blir tvillingar igen?.  det finns ju trillingvagnar. Kanske ni ska skaffa en sån? För klart ni behöver en vagn=) Grattis föresten. tycker det låter ascoolt!

  • mammie­86
    Äldre 17 Oct 10:32
    #2

    Tänk possitivt! det klarar du galant. du får helt enkelt tänka smart och komma på bra lösningar på krångliga saker:)

  • Äldre 18 Oct 11:50
    #3

    Jag har inte lika tätt som du, men jag har tvillingar och ska få tvillingar igen när "de stora tvillingarna" är 2 år. Har också en massa funderingar kring hur man ska få vardagen att gå ihop, men jag tar det som det kommer och försöker hålla mig lugn ;) Lycka till!

  • Ckm
    Äldre 20 Oct 19:05
    #4

    Från 2 till 4: oh Gud! Jag är i chock jag med! Har en tös född -11 1april... Och va på UL och ska få tvillingar!!!! :) blir 11 månader mellan dem... Om inte mindre. Tvillingarna kan ju titta ut mycket tidigare., :) hur går det?

  • Äldre 21 Oct 11:10
    #5

    Ckm-grattis! Vi kommer ju hamna i samma situation, fast tvärtom! Vilken vecka är du i,? Mina tvillingar är födda i vecka 36+2 och det var ganska lagom. Just nu flyter livet på ganska bra. Tjejerna är ca åtta månader och ganska nöjda med livet. Jag mår bra i graviditeten och det hoppas jag ju få göra hela tiden. Med tanke på att jag är själv med barnen jämt så är det liksom en förutsättning för att livet skall fungera. Det jag är mest orolig för är hur det kommer bli när den lille kommer! Tjejerna kommer ju vara så små och hjälplösa fortfarande. Tio-elva månaders bebisar kräver ju tillsyn och omsorg hela tiden. Har du funderat nåt på vagn? Jag har hittat en från lotsofbabies.com där man har en tvillingvagn och syskonsits, men samtidigt känner jag att alla tre är för små för att sitta i sitsen. Trillingvagnar är ju ganska svårt att få tag på och dessutom så har jag problemet att vi bor utanför samhället så jag måste få plats med vagnen i bilen oxå. Sen är det ju en klar fördel om man kan gå in i affärer och så. Hoppas du hör av dig igen. Så skönt att inte känna sig så ensam!

  • Ckm
    Äldre 22 Oct 14:31
    #6

    Hej igen! Är i vecka 19 (18+5)! Ja eller hur samma sits med tvärtom!
    Kan inte du berätta lite om graviditeten? Förlossningen? Allt med tvillingarna?

    Ja här satt vi igår kväll och prata om bilbarnstol, barnvagn och sängar!!
    Tror vi har bestämt oss för vilken bilstol säng o vagn vi ska köpa... Sängen köper vi som stora systern.. Stol actagraco... Och barnvagn funderar vi på BJ CS... Och behåller gärna kvar våra emmaljunga till stora systern.. Tror nog jag kommer ha det jobbigt o gå ut med alla tre till en början och hoppas på att det kommer lösa sig med tiden..

    Ja, berätta lite!! Är jätte nyfiken... Fortfarande i chock haha... Blir rätt så ung tre barnsmamma!

  • Santis
    Äldre 23 Oct 19:37
    #7

    Tja  på er! skönt att veta att det finns andra som har barn tätt, jag har visserligen inte lika tätt som endel men vi värkar dela enheldel funderingar på hur det kommer att gå.
    Jag har en kille på 15månader snart.t ska ha tvillingar  1feb så om jag har tur hinner han bli 18 månader men det är ju inte så troligt....hur kommer ni göra med dom "äldre" och dagis? äldsta går på dagis nu och jag har tur som bor i en kommun där jag kan lämna honom 30timmar/vecka så han får stimmuleras och jag kan fockusera på nykomlingarna  men hur vi ska ta oss till och från dagis det vet jag inte inte han är för liten för ståbräda  för tung för syskon sits enda alternativet jag kunnat komma på var bilen.
     
    trillling vagnarna värade jätte breda (som jag har sett i affärerna*) såg en smart vagn i tyskland där man var två fram och en bak så den trilling vagnen var smal som en tvillingvagn någon som vet vad det kan vara för vagn?? 

  • Äldre 31 Oct 08:31
    #8

    Hej alla :) jag har en enling och ett tvillingpar. Skiljer 18 månader mellan så ni har ju lite tätare då. Men den vagn vi använder är en babytravel dubblin med syskonsits. Det man kan göra är att använda bärsele när en av dom större vill sova så bär man på en bebis. Min son satt i syskonsitsen och sov han satt super bra men jag vet inte hur han lyckades.

  • Fredri­ka
    Äldre 1 Nov 14:16
    #9

    jag har en superduper smart trilling vagn som inte är bredare än en tvillingvagn (men alla barnen har varsitt säte som är lika brett som ett vanligt) till salu. Skicka ett mail om ni vill veta mer och grattis till er! :D

  • MammaF
    Äldre 20 Jan 19:58
    #10

    Åh vilken härlig tråd!!! Fler som mig!! :) Har en SON på 2år 7 mån och TVILLINGAR på 1 år och 3 mån, 16 månader emellan och nu har jag just PLUSSAT!!! :) Så 4 barn på 4 år, om det inte blir tvillingar igen ;O

  • Löjlig­aFamil­jen
    Äldre 21 Jan 16:12
    #11

    Vilken bra tråd!! Jag har själv en blivande fyraåring, tvillingar på 18 månader och förhoppningsvis bara en bebis i magen som förväntas komma i september.. :)

  • Äldre 29 Jan 19:31
    #12

    Det är 19 månader mellan mina tvillingar och deras lillebror (och om allt går vägen får de ett syskon till i september Glad) Var lite nervös över hur det skulle gå, och vissa dagar är det rent kaos men oftast går det bra. Vi löste vagnproblemet så att vi har tvillingvagnen och sen har jag lillebror i sjal/sele. Jag är inte ute själv så ofta med alla tre, så de gånger vi är ute båda två har vi en enkelvagn till lillebror.

    Du får nog sänka kraven på städ/tvätt osv ganska mycket till en början så att du kommer in i rutinerna med barnen först. Det mesta går ju, men förstår om det kommer kännas lite mycket. Om inte annat så är ju de stora barnen såpass stora att de kan göra sin del av städningen.


    ♥ Morten & Vidar 091029 ♥ Knut 110531 ♥
  • Peace
    Äldre 31 Jan 20:46
    #13

    Mina tvillingar fick ett syskon 13 mån senare. Vi hade babytravel med extrasits, det var den enda vagnen för tre som inte var enorm. Lycka till

  • Äldre 16 Feb 23:30
    #14
    Fredrika skrev 2011-11-01 14:16:39 följande:

    jag har en superduper smart trilling vagn som inte är bredare än en tvillingvagn (men alla barnen har varsitt säte som är lika brett som ett vanligt) till salu. Skicka ett mail om ni vill veta mer och grattis till er! :D


    Hej. Flera år sen .. men va va de för vagn ?:)
Svar på tråden Någon mer som fått syskon till tvillingar TÄTT!