• Anonym (51 år)

    vem får pensions pengarna om inte jag får dem?

    Undrar hur gör man helt praktiskt om du inte kommer att leva så länge och vill att pengarna som är avsatta på pensionskontot ska  gå till ens barn.

    Det finns ju efterlevande skydd men finns det andra sätt att garantera att pengarna inte bara försvinner utan att dem kommer till rätt adress så att säga.

    Var blir pengarna av om inte barnen eller anhöriga får dem?

    En annan fråga är hur, när gör man valet om hur man ska få pengarna utbetalda?

    Vem bestämmer om man får gå i förtidspension? Måste det alltid vara sjukdoms relaterat?

  • Svar på tråden vem får pensions pengarna om inte jag får dem?
  • Pensionsrådgivaren

    Hej!

    Om du vill att pensionspengarna ska gå till dina barn ska du se till att du har ett återbetalningsskydd.
    Då får dina efterlevande pensionspengarna. Men du kan fundera lite på om du vill ha det så. Varför då? Jo, om du inte har återbetalningsskydd får du i stället del av arvsvinster och det kan göra en del för din egen pension.
    Det kan göra någonstans mellan 5-10% extra på pensionen.

    Om du inte har återbetalningsskydd och avlider blir det alltså de andra kunderna som får del av dina pengar.

    När det gäller att ta ut pensionen är det möjligt från 61 år i allmänna pensionen, 55 år för privat pensionsförsäkring och de flest tjänstepensioner.


    Har du funderingar  på sjukersättningen (förtidspension) fungerar så hör med Försäkringskassan.

    Med vänliga hälsningar
    Carina Blomberg

    På  inkomstpensionen i den allmänna pensionen kan du inte ha återbetalningsskydd.

  • Anonym (51 år)

    Tack för ditt svar, fick något att fundera på!

    Mvh// S

Svar på tråden vem får pensions pengarna om inte jag får dem?