• Anonym (Dystymia)

    Zoloft eller Mirtazapin?

    Finns det någon här som gått från zZloft till Mirtazapin, eller tvärt om? Kan ni säga något om skillnader ni upplevt?

    Jag har ätit zoloft i 6-7 år. Just nu 100 mg. Jag har fått ett nytt liv tack vare dessa men är inte helt fungerande ändå (deprimerad, sömnrubbningar etc). Jag har nu fått förslaget från läkaren att överväga Mirtazapin i stället men känner mig orolig över att byta medicin. Jag vet inte hur jag skulle palla övergången och jag är ruskigt orolig att Mirtazapin inte ersätter zoloft = svarta hålet igen

    Sen där verkar det ju vara så att Mirtazapin ger ordentlig viktökning? Det gäller ju zoloft också men jag har fått för mig att Mirtazapin är värre?

    Dela med er...

  • Svar på tråden Zoloft eller Mirtazapin?
  • Anonym (vädur)
    Hej, jag har själv ätit cipralex 20 mg sedan 2006 och fick för ca 6 veckor sedan mirtazapin efetrsom jag fått värre ångest och upplever att cipralexen inte hjälper längre. jag var livrädd för mirtazapinet, läste om alla som blev såååå trötta och såååå tjocka!

    Men, jag har varken blivit jättetrött eller gått upp ett endaste kilo=)Jag blir däremot trött ca 1 till 1/2 timme efter att jag tagit mirtazapinet och somnars å fint men upplever ingen trötthet dagen efter.

    Jag äter alltså både cipralex och mirtazapin, frågan är om jag tänker dra ner på cipralexen när jag känner mig bra men å andra sidan kanske det är kombinationen som fungerar. 
  • Anonym (Dystymia)
    Anonym (vädur) skrev 2011-10-20 14:37:23 följande:
    Hej, jag har själv ätit cipralex 20 mg sedan 2006 och fick för ca 6 veckor sedan mirtazapin efetrsom jag fått värre ångest och upplever att cipralexen inte hjälper längre. jag var livrädd för mirtazapinet, läste om alla som blev såååå trötta och såååå tjocka!

    Men, jag har varken blivit jättetrött eller gått upp ett endaste kilo=)Jag blir däremot trött ca 1 till 1/2 timme efter att jag tagit mirtazapinet och somnars å fint men upplever ingen trötthet dagen efter.

    Jag äter alltså både cipralex och mirtazapin, frågan är om jag tänker dra ner på cipralexen när jag känner mig bra men å andra sidan kanske det är kombinationen som fungerar. 

    Tack för ditt svar! Det låter som för mig. Jag upplever också att mitt zoloft "slutat hjälpa". Det känns som när jag försökt trappa ner. Jag har i och för sig mer tänkt att det nog jag som lever allt för stressigt snarare än att medicinen slutat verka. Oavsett vad behöver jag göra  något och har läkarkontakt.

    Jag vet inte nu om jag kommer att bli rekommenderad att trappa ut zoloftet om jag får mirtazapin. Läkaren skulle återkomma om detta.

    SKÖNT att höra åtminstone ETT vittne som säger att h*n inte gått upp 30 kilo på 3 veckor...

  • Anonym (Fny)

    Jag kan ju berätta hur det gick för mig när jag skulle byta.

    Jag har ätit Sertralin (altså samma som zoloft) i 3 år och precis som du skriver så har dessa tabletter gett mig ett helt nytt liv. Jag är glad och ångesten är så gott som helt borta, brukar bara dyka ner lite när jag ska ha mens pga PMS.

    För ett år sedan tyckte min läkare att jag skulle byta till Mirtazapin för att jag inte sov så bra. Det var det jobbigaste jag varit med om, den första månaden mådde jag bra med Mirtazapin, men sen gick allt bara neråt, ångesten kom tillbaka och jag ville inte leva längre. Blev att åka akut ner till psyk där de bestämde att jag skulle börja med Sertralin igen och efter ett par veckor var jag på topp igen.

    Så att enbart äta Mirtazapin funkade inte för mig! Men det behöver ju inte bli så för dig, alla reagerar ju olika på mediciner.

    Nu äter jag Sertralin 50 mg om dagen och tar mirtazapin 15 mg innan jag ska sova, så jag kombinerar altså dom båda och det fungerar jättebra!

    Lycka till med vad du nu bestämmer dig för att göra!!!

  • Anonym (vädur)
    Anonym (Fny) skrev 2011-10-20 16:25:05 följande:
    Jag kan ju berätta hur det gick för mig när jag skulle byta.

    Jag har ätit Sertralin (altså samma som zoloft) i 3 år och precis som du skriver så har dessa tabletter gett mig ett helt nytt liv. Jag är glad och ångesten är så gott som helt borta, brukar bara dyka ner lite när jag ska ha mens pga PMS.

    För ett år sedan tyckte min läkare att jag skulle byta till Mirtazapin för att jag inte sov så bra. Det var det jobbigaste jag varit med om, den första månaden mådde jag bra med Mirtazapin, men sen gick allt bara neråt, ångesten kom tillbaka och jag ville inte leva längre. Blev att åka akut ner till psyk där de bestämde att jag skulle börja med Sertralin igen och efter ett par veckor var jag på topp igen.

    Så att enbart äta Mirtazapin funkade inte för mig! Men det behöver ju inte bli så för dig, alla reagerar ju olika på mediciner.

    Nu äter jag Sertralin 50 mg om dagen och tar mirtazapin 15 mg innan jag ska sova, så jag kombinerar altså dom båda och det fungerar jättebra!

    Lycka till med vad du nu bestämmer dig för att göra!!!
    Tror också på kombinationen=)
  • Pyris

    Min man kombinerar Mirtazepin tillsammans med Cipralexen. 
    Mirtazepinen har han bara för att vakna på "rätt" sida så att säga.
    Han har gått upp lite vikt, men inte jätte mycket.
    När han har intagit sin tablett på kvällen så tar det ungefär en kvart kanske, sen sover han som en sten. Väldigt djupt också.
    Han ska sluta med sina Mirtazepin nu för att dom inte funkar att ha i kroppen om man jobba tidigt skift och måste gå upp halv 5 och sen ska vi ha barn o när det väl på G så är det väldigt bråttom in och det funkar inte så bra att väcka honom när han tagit en sån.
     

  • Anonym (Fny)
    Vädur och Pyris:

    Jag tror också att en kombination är det bästa. Eftersom jag ser Mirtazapin mer som en sömntablett än en antidepp medicin.

    Jag somnar för det mesta bra av Mirtazapin, men det är så, iallafall för mig att jag känner av den tabletten mindre och mindre. Blir inte lika trött av den längre som jag blev i början. Så vissa nätter försöker jag sova utan så att kroppen ska avvänja sig lite. Då blir jag desto tröttare när jag börjar ta den igen.
  • Anonym (vädur)
    Anonym (Fny) skrev 2011-10-20 17:40:23 följande:
    Vädur och Pyris:

    Jag tror också att en kombination är det bästa. Eftersom jag ser Mirtazapin mer som en sömntablett än en antidepp medicin.

    Jag somnar för det mesta bra av Mirtazapin, men det är så, iallafall för mig att jag känner av den tabletten mindre och mindre. Blir inte lika trött av den längre som jag blev i början. Så vissa nätter försöker jag sova utan så att kroppen ska avvänja sig lite. Då blir jag desto tröttare när jag börjar ta den igen.
    För mig verkar den hjälpa mot panikångesten också, det känns skönt=)
  • Pyris

    Ja, min man har inga sömnproblem alls, men han tar dom för att hålla ett jämt humör, så att han inte hinner börjar irritera upp sig på morgonen.

    Förresten, så åt jag, för typ 8 år sedan, zoloft. Dom var verkligen superbra när dom hjälpte, men efter ett tag slutade dom hjälpa o jag fick höja och höja. Det var precis som om jag blev immun mot dom. Jag kunde sluta med dom rätt av utan att det märktes alls. Som tur var hann jag under denna tiden börja jobba med mig själv, att fixa göra allt det jag inte kunde innan.  

  • Anonym (Fny)

    Lustigt att en antidepp kan sluta att fungera helt plötsligt efter att man ätit den i några år.....

    ...Då kanske man inte är i så stort behov av att äta tabletterna utan att det är meningen att man ska sluta. Sj känner jag att jag inte skulle klara mig utan Sertralin, har som sagt ätit i 3 år och än så fungerar dom mycket bra. Så det är nog olika från person till person. Pyris ; då kanske det var ett sätt för din kropp att tala om att den klarade sig utan tabletter.

    ...själv känner jag av ångesten så fort jag slutar ta tabletterna.

  • Pyris

    Nej, jag behövde dom nog, för det var ju därför jag fick höja hela tiden, för att jag fick tillbaka min dödsångest och panikångest.  

  • Anonym (Dystymia)

    TACK alla för era svar! Jag känner mig mycket lugnare nu och kommer att fråga ordentligt om ifall det går att kombinera m. zoloft. Uppenbarligen är det ju möjligt!

    När det gäller om tabletterna slutar hjälpa; Jag tänker snarare "hur faen skulle jag må om jag INTE hade zoloft" Jag tolkar alltså det faktum att jag mår sämre och sämre trots tabletter som att jag fortfarande har kvar saker att jobba på och inte som att tabletterna har slutat funka. Men jag kanske har fel...? hmm.

    Någon som vet om SSRI verkligen kan sluta verka?

  • Carisma

    Jag har ätit både och. Jag kan bara ge dig rådet att INTE äta Mirtazapin. Har aldrig hört talas om någon medicin med så mycket biverkningar som denna medicinen. Har heller aldrig hört någon som var nöjd med denna medicin. Nu har jag inte läst tråden än och det kanske finns massa nöjda här men jag tänkte berätta om mina erfarenheter.
    Jag fick inga biverkningar av Zoloft, inte heller någon förbättring av mitt tillstånd.
    När jag åt Remeron (Mirtazapin) fick jag mssa biverkningar. Fick utslag och blev svullen i ansiktet så att det såg ut som att jag hade fått stryk. Blev alldeles groggy och riktigt lättirriterad.
    Mitt ex åt också Mirtazapin ett tag och fick hemska mardrömmar, det är det jag kommer ihåg av hans biverkningar men vet att det var fler.

    Man blir ofta väldigt trött av Mirtazapin/Remeron och gåt upp i vikt lätt.

  • ola 03
    Carisma skrev 2011-10-23 19:20:40 följande:
    Jag har ätit både och. Jag kan bara ge dig rådet att INTE äta Mirtazapin. Har aldrig hört talas om någon medicin med så mycket biverkningar som denna medicinen. Har heller aldrig hört någon som var nöjd med denna medicin. Nu har jag inte läst tråden än och det kanske finns massa nöjda här men jag tänkte berätta om mina erfarenheter.
    Jag fick inga biverkningar av Zoloft, inte heller någon förbättring av mitt tillstånd. få ett par kilo extra
    När jag åt Remeron (Mirtazapin) fick jag mssa biverkningar. Fick utslag och blev svullen i ansiktet så att det såg ut som att jag hade fått stryk. Blev alldeles groggy och riktigt lättirriterad.
    Mitt ex åt också Mirtazapin ett tag och fick hemska mardrömmar, det är det jag kommer ihåg av hans biverkningar men vet att det var fler.

    Man blir ofta väldigt trött av Mirtazapin/Remeron och gåt upp i vikt lätt.
    Har ätit mirtazapin i 3 år nu och den fungerar hur bra som helst, och jag mår kanon bra!!!! Visst, blev jag trött från början och ökade i vikt lite..vägde 52 kg innan jag började med mirtazapinet, väger 57 kg nu, går inte upp mer och livet kan inta vara bättre
    Johanna 2013-12-02
  • janni90

    Mirtazapin är gudomlig för sömnen... För mig iallafall. Jag tar ju dom på kvällen för och sova så när jag vaknar så hinner det gå ur kroppen så vet ej hur det funkar under dagen.

  • Anonym (jomi)

    Min man äter Mirtazapin sedan ungefär en månad. Han äter också Citalopram sedan några månader (och har ätit Citalopram tidigare i år. Han satte ut citalopramet till semestern, men sen fick vi veta att barnet vi väntar kanske inte kommer att överleva, och vi har en ängel sedan tidigare, så det blev en stark krisreaktion). Han fick lägga till Mirtazapin eftersom Citalopramen inte riktigt räckte till och han kände sig väldigt avtrubbad, avstängd. Han sover bra med den medicinen. Han har också fått ett enormt sötsug, och det är väl det som ligger bakom viktuppgången för de flesta. Än så länge kan jag inte se någon skillnad i vikt, men han äter mer nu än innan. Vi är medvetna om risken för viktuppgång, så det gäller att kämpa emot (svårt lagom till december och jul med allt fika och godis det innebär). Biverkningslistan är skrämmande, men det har gått riktigt bra med insättningen. Han blev yr och groggy de första dagarna och fick hicka några gånger, men så mycket mer har det inte varit, förutom sötsuget då.

Svar på tråden Zoloft eller Mirtazapin?