• Äldre 20 Oct 17:16
    5821 visningar
    40 svar
    40
    5821

    Tips om olika sätt att stimulera 3,5-åring som vill lära sig bokstäver?

    Vår 3,5-åring har de senaste veckorna visat ett jätteintresse för att ffa skriva olika bokstäver. Vi hade ingen tanke på detta innan, men vill gärna stimulera detta nu när intresset är så stort från hennes sida.

    Finns det några kloka människor där ute som har tips på olika konkreta sätt? Vi läser redan böcker för henne innan hon somnar, och skriver bokstäver på papper när hon visar intresse.


    Det är inte alltid lätt att vara förälder, men det är alltid underbart!
  • Svar på tråden Tips om olika sätt att stimulera 3,5-åring som vill lära sig bokstäver?
  • Äldre 20 Oct 17:43
    #6

    Tack för jättebra tips! Finns det någon som har något mer tips?


    Det är inte alltid lätt att vara förälder, men det är alltid underbart!
  • Äldre 24 Oct 16:12
    #9

    Jag kan tipsa om att vi hittade Fem myror-brädspel också, så vi köpte det som handlade om bokstäver, och det var faktiskt jättebra!


    Det är inte alltid lätt att vara förälder, men det är alltid underbart!
  • Äldre 24 Oct 16:12
    #10
    Magenta skrev 2011-10-23 23:03:22 följande:
    De gamla Fem myror-avsnitten på DVD borde roa och stimulera din dotter.
    Jodå, det tittar hon på rätt mycket.
    Det är inte alltid lätt att vara förälder, men det är alltid underbart!
  • Äldre 10 Nov 20:11
    #16

    Tack så mycket för alla jättebra tips! Måste absolut prova en hel del. Radioapans alfabet såg intressant ut.


    Det är inte alltid lätt att vara förälder, men det är alltid underbart!
  • Äldre 10 Nov 20:12
    #17
    Veritaslux skrev 2011-11-04 18:58:14 följande:
    Sedan är det bra att träna fonemen "ljuden" och att barnet lär sig tänka i ljud och ord och inte bara bilder. När barnet knäckt den koden (och inte har t.ex. dyslexi för de har svårare för det) kan de t.ex. förstå att ordet "tåg" är ett kort ord och inte ett långt.
    Det här har min dotter precis börjat greppa. Hon har insett att hon har ganska få bokstäver i sitt namn, medan jag har många.
    Det är inte alltid lätt att vara förälder, men det är alltid underbart!
  • Äldre 10 Nov 20:15
    #18
    The bad seed skrev 2011-11-08 09:50:01 följande:
    Her var det många goda tips! 
    Har en tjej som precis blivit 4 och hon är jätteintresserad av bokstaver och att skriva.
    Hon skriver av hela tiden.
    Enda är, när ska man blanda in dom små boktaverna?  
    Jag frågade min svärmor om det där med små bokstäver, eftersom hon är pensionerad lågstadielärare, och hon sa att man kan göra som man vill med små bokstäver. Det kan vara svårare för barnet om man väntar för länge med att introducera små bokstäver, men det finns inget rätt eller fel, tyckte hon.

    Vi kör än så länge på bara stora bokstäver, men dottern har börjat visa intresse för små också, så vi kommer nog inte vänta så hemskt mycket längre till med det. Vi kommer prova och se om hon bara blir förvirrad av det, eller om det går bra.
    Det är inte alltid lätt att vara förälder, men det är alltid underbart!
  • Äldre 10 Nov 20:19
    #19
    MissAdelaide skrev 2011-11-08 09:36:54 följande:
    Har köpt guldstjärneböckerna till mina barn. Böcker där man får träna siffror, bokstäver, former och allt möjligt. Jättekul ! Finns med klistermärksstjärnor man kan sätta dit när man gjort en sida klart.
    Vad är guldstjärneböckerna?
    Det är inte alltid lätt att vara förälder, men det är alltid underbart!
  • Äldre 10 Nov 22:21
    #22
    Melle skrev 2011-11-10 21:56:19 följande:
    Hittade länk via google, vet inte om man får länka till onlinebutiker, men googla så hittar du :)
    Hittade de nu.
    Det är inte alltid lätt att vara förälder, men det är alltid underbart!
  • Äldre 10 Nov 22:21
    #23

    Måste erkänna att jag känner mig lite kluven till det hela också. Jag lärde mig läsa (alldeles själv) tidigt, och det var inte bara roligt när jag skulle börja skolan. Att hela tiden ligga lågt före sina klasskompisar kan vara rätt jobbigt också.

    Samtidigt kan man ju liksom inte bromsa av den anledningen. Intresset finns ju där hos henne och är väldigt starkt.


    Det är inte alltid lätt att vara förälder, men det är alltid underbart!
  • Äldre 10 Nov 22:24
    #24

    långt


    Det är inte alltid lätt att vara förälder, men det är alltid underbart!
  • Äldre 11 Nov 16:15
    #28
    Veritaslux skrev 2011-11-11 14:33:05 följande:
    Jag håller med. Jag kunde också läsa och skriva när jag började skolan men det betydde inte att jag var jätteduktig på allt. Och precis som Frösöblomster har man rätt att ställa krav på läraren att de ska anpassa undervisningen efter varje barns särskilda behov. Tyvärr var det nog lite så förr i skolan, att allt skulle vara väldigt likriktat. Jag minns att det var lite så för mig i förskolan (som man gick i när man var 5-6 år på den tiden), jag bromsades och fick inte "jobba för fort" i den övningsbok vi hade. I matten minns jag sedan att de som var klara fort fick ett extra blad med samma tråkiga uppgifter, en gång ting liksom . Svenskan älskade jag dock för då fick jag ibland vara med "extrafröken" Bodil och skriva berättelser och sagor.

    Jag upplever också att det är typiskt svenskt att vara rädd för att vara för "duktig". Det är verkligen tråkigt att jantelagen får vara så stark att man inte ens kan vara stolt över att vara bättre än andra på en endaste liten grej.
    Min lågstadielärare försökte verkligen med mig. Hon lät mig oftast fortsätta med nästa bok i svenskan, när jag var färdig med en bok. Minns att jag gjort färdigt "Tallegren" innan mina klasskompisar var färdig med Päppel, tex, när vi höll på med den serien (för er som också haft den). Sen gick hon ner i källaren och letade fram fler böcker, som var äldre, som jag fick fortsätta med.

    Däremot bytte min mans syster skola till sin dotter (som nu är 10) efter förskoleklassen. Hon kunde redan läsa när hon började skolan, och hade kunnat det något år, men på utvecklingssamtalet runt jul, så hade läraren fortfarande inte förstått det, och tyckte att hon inte gjorde sina uppgifter som hon skulle. Men det berodde ju såklart på att hon var grymt uttråkad och understimulerad. Läraren hade som sagt alltså inte förstått att hon redan kunde läsa och skriva.
    Det är inte alltid lätt att vara förälder, men det är alltid underbart!
  • Äldre 11 Nov 16:20
    #29
    Flickan och kråkan skrev 2011-11-11 06:12:06 följande:
    Det tycker jag inte ens du ska fundera över. Jag jobbar som lärare och det finns verkligen inga som helst nackdelar med att kunna läsa tidigt. Du kan utan tvekan ställa krav på ditt barns lärare att de ska utmana henne och ge henne det hon behöver. Jag tar emot elever inom ett enormt spann när de kommer som 13-åringar. Vissa har läst Moberg med behållning, andra knappt tagit sig igenom en Sune-bok. Självklart möter jag dem inte på samma sätt .

    Min äldsta blir 4 år här i jul och han har börjat läsa enkla böcker, sådana för nybörjarläsare. Knäckte ljudningen och avkodningen av enklare ord i våras men sedan har det legat på lite sparlåga fram tills nu i höst. Han har alltid haft ett väldigt intresse för bokstäver, siffror, färger, former. han är inte överbegåvad på något sätt bara ett intresse . Lillebror på 2½ är helt annorlunda. Kunde inte bry sig mindre. Älskar att bli läst för och så, men inte alls något intresse för det formella så att säga .  
    Nej, det är så klart vanvettigt att INTE fånga upp hennes intresse, men jag är väl lite oroad av hur det var för mig i skolan. Tråkigast kommer jag ihåg att det var på lågstadiet. Det var en enda lång transportsträcka, trots att min lärare verkligen försökte stimulera mig. Mellanstadiet var bättre, då började vi med nya saker, som engelska, och svårare matte, och hade lite andra ämnen, som slöjd.
    Det är inte alltid lätt att vara förälder, men det är alltid underbart!
  • Äldre 11 Nov 16:22
    #30

    Kan tipsa om en annan sak också. På Panduro hade de en pärlplatteplatta med alfabetet på, så att man kan bygga bokstäver på, som man kan göra ord av sedan.


    Det är inte alltid lätt att vara förälder, men det är alltid underbart!
  • Äldre 15 Nov 19:35
    #35
    Veritaslux skrev 2011-11-13 22:35:23 följande:
    Jisses vilken usel lärare. Sorgligt att ha så dålig koll på sina elever att man inte har den blekaste om deras kunskaper efter flera månader.

    Nu är min dotter bara knappt fem månader, men om hon är precis som jag, tidig med språket och vill lära sig läsa och skriva tidigt kommer jag uppmuntra det. Eller om hon nu kanske har någon annan talang som hon vill utveckla tidigt. Sedan får jag bara hoppas att det inte blir att jag får bråka med en inkompetent lärare, för bråka, det kommer jag göra om hon inte får den stimulans hon behöver (precis som jag kommer bli fly förbannad om hon inte får det stöd hon behöver om hon visar sig vara svagare i något ämne).
    Ja, hela den skolan var lite allmänt dålig, och det var också därför de bytte.
    Det är inte alltid lätt att vara förälder, men det är alltid underbart!
  • Äldre 15 Nov 19:39
    #36

    Här går det som tåget. Går inte att stoppa. Vår dotter är så enormt intresserad, och kan skriva sitt namn och kan också peka ut vilka bokstäver som finns i lillebrors och mitt och pappas namn.

    Hon hittar ständigt på nya sidor av bokstäverna och sätt att lära sig det, och har på allvar börjat intressera sig för små bokstäver, så vi har blandat in det nu.

    En fråga bara. Ljuda och avkoda nämndes tidigare i tråden, vad exakt innebär det?


    Det är inte alltid lätt att vara förälder, men det är alltid underbart!
Svar på tråden Tips om olika sätt att stimulera 3,5-åring som vill lära sig bokstäver?