• mandelblomma

    Tvillingar och lika kläder

    Har nyss kommit hem från en shoppingtur med killarna på tre år.
    Nya byxor och tröjor och jag brukar ju få "kritik" eller frågor varför de i bland har samma lika..
    Följande hände nu, de vägrade köpa olika tröjor. Båda ville absolut ha samma motiv med bamse ( fanns bara en färg) och vägrade ens överväga ett annat motiv.
    Samma sak med ett par andra mer speciella byxor, de tvärvägrade utan ville ha lika.
    jag lät dem få det såklart.

    Lite nyfiken på er som absolut inte klär barnen lika, hur gör ni vid såna här tillfällen då de väldigt tydligt visar att de vill ha samma tröja eller vad det nu är?

  • Svar på tråden Tvillingar och lika kläder
  • strojes

    Jag har tvillingflickor som fyller 4 år nästa månad. Handlar mest begagnat på klädbytardagar och då blir det ju svårt att få lika. Mina flickor har dessutom vars en favoritfärg. Än så länge funkar det att jag handlar utan att de är med när jag handlar utan är nöjda med det jag kommer hem med.
    Jag kommer försöka så långt det är möjligt att få dem att inte vilja ha likadana tröjor eller byxor om de är väldigt speciella (vanliga jeans tex gör det inget om de har exakt likadana). Om den dagen kommer kommer jag försöka prata med de om att andra i deras omgivning kommer få svårt att se skillnad på dem och att det ju inte är så roligt att bli hopblandad med sin syster hela tiden...

  • mandelblomma
    strojes skrev 2011-10-21 19:36:18 följande:
    Jag har tvillingflickor som fyller 4 år nästa månad. Handlar mest begagnat på klädbytardagar och då blir det ju svårt att få lika. Mina flickor har dessutom vars en favoritfärg. Än så länge funkar det att jag handlar utan att de är med när jag handlar utan är nöjda med det jag kommer hem med.
    Jag kommer försöka så långt det är möjligt att få dem att inte vilja ha likadana tröjor eller byxor om de är väldigt speciella (vanliga jeans tex gör det inget om de har exakt likadana). Om den dagen kommer kommer jag försöka prata med de om att andra i deras omgivning kommer få svårt att se skillnad på dem och att det ju inte är så roligt att bli hopblandad med sin syster hela tiden...
    här har vi också mycket begagnat och ärvt och då blir det ju lika.
    Men när vi handlar som i dag och båda fastnar för samma tröja med dinosaurier på eller samma Bamse motiv och det bara finns en färg så låter jag dem som sagt var få samma.
  • Goffer

    Vi hamnar också i den situationen och då blir det lika.
    Kan även bli en riktigt dålig morgon om dom vill ha lika men inte jag......
    Vill dom ha lika så vill dom.....tycker inte att det är ett dugg konstigt.

  • Indratvillingmamma

    Det har väl hänt ett fåtal tillfällen att de velat ha lika tröja. Då har de naturligtvis fått lika. Men det brukar sluta med att den ena ger sin till den andra efter ett tag så att han får två likadana.

  • lliliot

    vi har inga lika kläder, förutom någon t-tröja eller någon tröja som är lika men olika färger.
    en så länge så väljer jag de kläder dom har och om dom nu (vilket är väldigt sällan) vill välja själv så blir det ändå olika.
    har aldrig riktigt tagit med dom när jag handlat kläder åt dom.
    men den dagen kommer kanske och då tror jag nog att jag kommer köra som skydiver. för dom är så lika så nästan ingen ser skillnad på dom.

  • Bedhead

    När de låg i magen: Aldrig att jag skulle klä dem lika, såååå töntigt.
    När de var födda: Guuud vad gulliga de är när man klär dem lika.
    Från ett år: Aldrig att jag skulle klä dem lika, sååå töntigt.   


    It´s better to have loved and lost than never to have seen Lost in Space/Kelly Bundy
  • pecosita

    Svårt det där!! Min tvillingsyster och jag blev kallade "tvillingarna" under uppväxten istället för våra riktiga namn. Vi hade för det mesta olika kläder och gick i olika klasser men folk tyckte vi var samma person ändå. Folk pratade till mig i plural även om min syster inte var där. Även om jag tycker det är bra att klä tvillingar olika för att förstärka känslan av att de faktiskt är två olika människor så tycker jag att man kan köpa två likadana ibland om båda verkligen vill ha samma sak. Jag minns så ledsen man var om man tyckte syrran fått något finare än jag!! Avundsjukan var enorm hehe...


     


    Mina egna tvillingar är pojke-flicka så jag slipper detta dilemma

  • 3 barns mamma

    Mina är små fortfarande men klär dom så gott det går olika men ibland får jag dåligt samvete av att ena ska få fina tröjan och den andra får nöja sig med mindre fin. Jag har även märkt att tjejkläder oftast bara har en färg medans killkläder brukar vara i flera färger. Köpte overall på maxi då jag gillar dom sonen har kvar sin från förra året fanns då när jag köpte bara en rosa med både grön och blå till pojkar likadant med skor fanns flera färger till pojkar en till flickor. Visst kan man klä flickor i mera grabbfärger men jag vill ha rosa och lila på tjejerna.

  • Matilda78

    Tycker att det är jättesvårt! Speciellt när det gäller ytterkläder. När man väl hittar något prisvärt och bra så vill man ju att båda ska få ha lika varma och sköna overaller eller tröjor eller jackor eller skor eller vad det nu är. Oftast bli det att jag köper lika fast i olika färger. Kanske lite töntigt med det fungerar ok hittills.

Svar på tråden Tvillingar och lika kläder