• Lisun

    Hur skriva samboavtal?

    Ett testamente ska bevittnas...
     

  • Lisun
    Anonym (avtal) skrev 2011-10-23 21:17:28 följande:
    Tänkte ta det där med testamente när jag ändå har kontakt med en jurist, det är väl bevittning?

    Hur skriver man samboavtal, typ stereon är x´s,  soffan är y´s, katten är y´s, husgeråd är x´s... är det en sån lista man behöver skriva eller räcker det med att "den som har kvitto på att de betalat XX är den som har äganderätten till XX" eller hur sjutton ska det se ut egentligen?
    Enligt sambolagen ska det gemensamma boet och bohaget delas lika vid separation. Alltså det som anskaffats för gemensamt bruk.
    Resten är er egna enskilda egendom.
    Saboavtalet kan ni skriva så som passar er. Huvudsaken är att båda är införstådda med innebörden och undertecknar.
    Testamente måste vara korrekt författat och ska bevittnas.
  • Lisun
    Anonym (avtal) skrev 2011-10-23 22:17:19 följande:
    ...därav samboavtal, jag är inte intresserad att ge bort det jag köpt under tiden vi vart sambos.

    Jag vet att ett testamente ska vara korrekt och bevittnas, vart frågar jag om det?
    Tänkte ordna med testamente när jag ändå är hos juristen vilket jag skrivit.

    Självklart ska samboavtalet passa oss eftersom det är oss det berör.
    Konstigt svar av dig hela inlägget kan jag känna.
    Men tack för omtanken ändå helt ärligt, fick dock inte svar jag efterfrågat. 
    ok ber om ursäkt för att upplysningen inte passade.
     
  • Lisun
    Anonym (avtal) skrev 2011-10-23 21:17:28 följande:
    Tänkte ta det där med testamente när jag ändå har kontakt med en jurist, det är väl bevittning?

    Hur skriver man samboavtal, typ stereon är x´s,  soffan är y´s, katten är y´s, husgeråd är x´s... är det en sån lista man behöver skriva eller räcker det med att "den som har kvitto på att de betalat XX är den som har äganderätten till XX" eller hur sjutton ska det se ut egentligen?
    Här frågar du om testamente ska bevittnas...
Svar på tråden Hur skriva samboavtal?