• kikidil

    Ni som använder ättika i tvättmaskin...

    Ni som använder ättika i tvättmaskinen i stället för sköljmedel: vilken typ av ättika använder ni och hur mycket häller ni i sköljfacket?
    Skulle också vilja veta vilken typ av ättika och hur mycket ni använder när ni kör en tom maskin för att rengöra, när det tex luktar unket från maskinen?

    Hoppas några husmödrar kan svara! Flört 

  • Svar på tråden Ni som använder ättika i tvättmaskin...
  • Elephino

    Jag har aldrig hört talas om att man kan använda ättika istället för sköljmedel... Däremot har jag använt det för att få bort äcklig lukt i maskinen. Använder helt vanlig ättika, ca 1-2dl och kör maskinen tom på 95 grader.

  • kikidil
    Elephino skrev 2011-10-26 21:55:06 följande:
    Jag har aldrig hört talas om att man kan använda ättika istället för sköljmedel... Däremot har jag använt det för att få bort äcklig lukt i maskinen. Använder helt vanlig ättika, ca 1-2dl och kör maskinen tom på 95 grader.
    Helt vanlig ättika? Menar du då den i den där lilla fyrkantiga flaskan? Kommer inte på vad den heter. 
  • Elephino
    kikidil skrev 2011-10-26 22:02:34 följande:
    Helt vanlig ättika? Menar du då den i den där lilla fyrkantiga flaskan? Kommer inte på vad den heter. 
    Fyrkantig? Min är rund Med vit och blå text på.
  • t h o w e

    Jag använder ättika mot när tvätten (framför allt den mörka) luktar illa.

    Jag använder Perstorps ättika och slänger in 1/2-1 dl in bland tvätten och doserar tvätt- och sköljmedel som vanligt! :)

  • Elephino

    Den jag använder heter "Winborgs Ättikssprit" och finns att köpa typ i alla mataffärer.

  • icelolly
    Elephino skrev 2011-10-26 21:55:06 följande:
    Jag har aldrig hört talas om att man kan använda ättika istället för sköljmedel... Däremot har jag använt det för att få bort äcklig lukt i maskinen. Använder helt vanlig ättika, ca 1-2dl och kör maskinen tom på 95 grader.
    Så brukar jag också göra. Har ibland hällt i lika mycket tillsammans med handdukar eller arbetskläder som har obehaglig lukt och kör då på 60 eller 95 grader beroende på vad tvätten klarar. Har även hällt eller sprayat direkt på kläderna och låtit det ligga så lite innan tvättningen Har jag bara ättikssprit hemma dubblas mängden eftersom den är utspädd såpass mycket.
Svar på tråden Ni som använder ättika i tvättmaskin...