• Leja3
    Äldre 31 Oct 00:25
    8104 visningar
    15 svar
    15
    8104

    tjäna pengar på blogg och föräldraledig???

    Har precis startat en blogg och det är verkligen jättekul o pyssla med det då jag e föräldraledig. Men blev så osäker om jag skulle installera funktionen där man kan tjäna pengar på sin blogg, Adsense tror jag att det hette. Nu vet jag att man säkert inte tjänar större summor när man e amatörbloggerska som jag men blev ändå orolig att detta ska redovisas eller räknas som inkomst för minsta lilla man skulle få in som man då måste redovisa till försäkringskassan. Så det inte räknas som fusk sen menar jag...eller tänker jag väldigt långsökt nu? Nån som kan sånt?

  • Svar på tråden tjäna pengar på blogg och föräldraledig???
  • lyckli­g02
    Äldre 31 Oct 06:15
    #1

    Tjänar du pengar på bloggen så är det inkomst och kommer redovisas till skatteverket och du kommer skatta för de pengarna

  • Äldre 31 Oct 10:32
    #2

    Precis, det räknas som en inkomst och kommer synas på din deklaration t.o.m. Det gör det för mig!

  • Äldre 31 Oct 10:34
    #3

    Har du angett till försäkringskassan att du inte ska jobba men ändå gör det och har inkomst så är det nog fusk skulle jag tro.

  • Äldre 31 Oct 10:37
    #4

    Så länge du har tillsyn över barnet kan du nog blogga och tjäna pengar så mycket du vill. Eventuellt ska du undvika att ta ut föräldrapenning de timmar du bloggar, men kolla det med f-kassan för säkerhets skull.

  • lyckli­g02
    Äldre 31 Oct 12:08
    #5

    Blogga får man göra men inte ta betalt för bloggandet när man är fl

  • lyckli­g02
    Äldre 31 Oct 12:09
    #6

    Tjäna pengar på det menar jag ju för man kanske inte tar betalt för bloggandet:. Hmm..rörigt värre det blev men hoppas ni fattar vad jag menar

  • Äldre 31 Oct 12:41
    #7
    lycklig02 skrev 2011-10-31 12:08:18 följande:
    Blogga får man göra men inte ta betalt för bloggandet när man är fl
    Man får visst jobba när man är föräldraledig men inte ta ut föräldrapeng den tid man arbetar. Man kan t.ex. ta ut 7/8 dags föräldrapenning och jobba 1/8 av dagen.
  • Leja3
    Äldre 31 Oct 13:37
    #8

    Men om jag precis startat bloggen så dröjer det väl ett tag innan man kan få in pengar. Fast jag gör absolut inte det för pengar utan för att det e kul. Eller ska minsta lilla öre man ev får in redovisas? Det här e ju en hobbyblogg som jag valt att ha annonser i. Hur gör alla som hobbybloggar när de e föräldralediga, stänger de ner bloggen då under tiden de e hemma? Får nog ringa F.K o höra tror jag...

  • Äldre 31 Oct 15:56
    #9

    Google AdSense-annonser visas inte på deklarationen, utan det är upp till den som har annonserna på sin sida att följa gällande skatteregler.
    http://adsense.google.com/support/bin/answer.py?hl=sv&answer=9909 


    LILITH - Borderline och mamma lilith.se
  • Leja3
    Äldre 31 Oct 16:21
    #10
    Lilith Dark skrev 2011-10-31 15:56:04 följande:
    Google AdSense-annonser visas inte på deklarationen, utan det är upp till den som har annonserna på sin sida att följa gällande skatteregler.
    adsense.google.com/support/bin/answer.py?hl=s... 
    tack för tipset, måste erkänna att jag aldrig läste igenom hela villkorsdelen, det e säkert fler grejer jag har missat att läsa nu, så typiskt mig och bara tacka ja, men tack då vet jag vad som gäller där iaf :).
  • Äldre 8 Nov 03:35
    #11

    Om du tycker det känns svårt att deklarera det så rekomenderar jag dig att ta något svenskt affiliateföretag istället. Då betalar de skatten åt dig.

  • Äldre 8 Nov 08:06
    #12

    Jag har tjänat iaf 75 spänn den här månaden :P hahah


  • Äldre 8 Nov 21:41
    #13

    Om du ändå ska hålla med på reklam så kommer jag nu med ett tips.

    Sätt ut reklam från tradedoubler. Eftersom man får göra egna köp genom deras länkar så kan du tjäna pengar på egna köp också. Jag har fått 675kr på tre månader. Har köpt bläck, böcker, tankat mobilen, spelat på odds m.m genom deras länkar. Sånt jag ändå hade gjort. För att göra det enkelt för mig har jag byggt ett länkskafferi som jag gå via om jag vill köpa nått. Se  www.hummelgard.net/reklam.html som tips.

  • Leja3
    Äldre 9 Nov 12:00
    #14

    tack för tipsen :)))

Svar på tråden tjäna pengar på blogg och föräldraledig???