• Äldre 31 Oct 08:19
    2071 visningar
    13 svar
    13
    2071

    Vart börjar man?

    Hej!
    Jag och min man vill så gärna adoptera, hur hur går man tillväga?
    Har sökt massor på internet men hur börjar man??

    Jättetacksam för svar... Mvh Malin 

  • Svar på tråden Vart börjar man?
  • Äldre 31 Oct 08:29
    #1

    Kolla upp de olika organisationerna och ställ er i adoptionskö hos en eller flera. Tänk på att medlemsavgift och adoptionsköavgift är olika saker. AC är störst med många länder att välja mellan. Barnen framför allt och Barnens Vänner kommer därefter tror jag. Själv adopterar jag och min man via bfa, och jag kan rekommendera dem varmt! Är ni gifta? om inte, gör det så fort som möjligt.

    Jag tror MIA (Mia.se) har en bra förklaring på hela processen, så den blir lite tydligare.

    Kontakta socialförvaltningen i er kommun och fråga var man vänder sig för att gå föräldrautbildningen just i er kommun, och ring sedan dit och boka plats. Det kan vara väntetid till dessa utb om man har otur. Vi gick i Eslöv (Skånes invånare går där), vi bokade tid i april och vår kurs kom igång kring sept/okt tror jag.

    Hoppas du blev lite klokare av mitt svar!
    Mvh
    TomMon

  • Äldre 31 Oct 09:18
    #2

    Ja vi är gifta sen 1 år tillbaka men har varit sambos i 7 år... 
    Ska man ringa socialförvaltningen innan man ställer sig i adoptionsköer eller spelar det ingen roll?

    Hur lång tid tog det innan du fick hem ditt barn? 

  • Nystar­t
    Äldre 31 Oct 11:08
    #3

    Jag vet inte hur säkra ni är på att ni vill adoptera, men mitt tips om är att ställa er i kö hos en/flera adoptonsorganisationer det första ni gör. Till många länder är det lååånga köer, beroende hur öppen man är för äldre barn/barn med sjukdomar eller handkapp (Special need- barn , SN). Som TomMon skrev räcker det ine med att betala medlemsavgft för att köa, utan man måste också betala sökande avgift vilket totalt hos AC är ca 3000kr/år (som par), något lägre hos de andra organiationerna tror jag.  Det kankännas som mkt pengar om man inte är helt säker på att vilja/kunna adoptera, men om ni kommer till det beslutet är det så mycket värt att redan köa.

    Sen kan ni kontakta familjerätten (socialförvaltningen). De brukar också ha kö till att starta en utredning, men i regel kortare än till många av länderna.

    För vår del tog första barnet drygt 1,5 år från att vi ställde oss i kö  (2006) till vi var hemma. Då var köerna kortare. Barn 2, drygt tre år. Men det beror som sagt lite på vilka länder man vill/kan adoptera från, ålder på barnet och ev SN.

      

  • Pendo
    Äldre 31 Oct 11:34
    #4

    Du har fått bästa svaren när det gäller det praktiska. Ställa sig i kö och ta kontakt med familjerätten. Mitt stora tips förutom det är att börja läsa. Det finns jättefina böcker med adoptionsberättelser och nätet vimlar av adoptionsbloggar, sånt var jätteviktigt för mig. 

    Vi åkte till Kenya och väntade i nio månader, men några gånger. Från första kontakten med familjerätten till medgivande, nio månader. Från medgivande till barnbesked, nio månader. (Från barnbesked till barn i famnen tre veckor) Från att ha fått världens underbaraste i famnen till hemma på Arlanda, nio månader. Så 36 månader men då hade vi varandra de sista nio av dem. Kenya är ett spännande och snabbt alternativ för den som kan vara borta.

    Lycka till!!! 


  • Äldre 31 Oct 11:52
    #5
    TomMon skrev 2011-10-31 08:29:40 följande:
    Jag tror MIA (Mia.se) har en bra förklaring på hela processen, så den blir lite tydligare.

    Kontakta socialförvaltningen i er kommun och fråga var man vänder sig för att gå föräldrautbildningen just i er kommun, och ring sedan dit och boka plats. Det kan vara väntetid till dessa utb om man har otur. Vi gick i Eslöv (Skånes invånare går där), vi bokade tid i april och vår kurs kom igång kring sept/okt tror jag.

    Hoppas du blev lite klokare av mitt svar!
    Mvh
    TomMon
    Hej,

    Den korrekta webadressen till MIA är www.mia.eu

    Och en liten parentes: I Skåne kan man även gå föräldrautbildning i Malmö på Studiefrämjandet: http://www.studieframjandet.se/malmoregionen/Nyfiken-pa/Miljo/Manniska--Samhalle/ 

    Det ska tydligen finns ännu fler ställen i Skåne, men de har jag inte koll på. Men ni kanske inte bor söderut? Hör med din socialförvaltning som sagt.

    Lycka till {#emotions_dlg.flower} och välkommen in i adoptionsvärlden Solig
  • mamis2
    Äldre 31 Oct 13:41
    #6

    hur mycket kan en adoption kosta ?

  • Äldre 31 Oct 15:52
    #7
    Pendo skrev 2011-10-31 11:34:36 följande:
    Du har fått bästa svaren när det gäller det praktiska. Ställa sig i kö och ta kontakt med familjerätten. Mitt stora tips förutom det är att börja läsa. Det finns jättefina böcker med adoptionsberättelser och nätet vimlar av adoptionsbloggar, sånt var jätteviktigt för mig. 

    Vi åkte till Kenya och väntade i nio månader, men några gånger. Från första kontakten med familjerätten till medgivande, nio månader. Från medgivande till barnbesked, nio månader. (Från barnbesked till barn i famnen tre veckor) Från att ha fått världens underbaraste i famnen till hemma på Arlanda, nio månader. Så 36 månader men då hade vi varandra de sista nio av dem. Kenya är ett spännande och snabbt alternativ för den som kan vara borta.

    Lycka till!!! 
    Måste man va borta så länge? Lite svårt att få ledigt från jobb o skola så länge... Är det just Kenya som har så eller är det överallt? Har du nåt bra lästips tar jag gärna emot... 
  • Äldre 31 Oct 16:44
    #8

    Det är olika för olika länder, hur länge man ska stanna i landet. Vi adopterar från Taiwan och där finns det inga sådana krav till exempel. Vi väntar på resebesked, våra två guldklimpar är fortfarande kvar i Taiwan! Vi tror det blir ngn gång till våren, då blir det ca 3 år som hela processen tagit.

    Tack till er som rättade till det jag skrivit, jag vet ju bara svaren utifrån eget perspektiv!

    /TomMon

  • Chimam­anda
    Äldre 31 Oct 17:15
    #9

    Jag har beskrivit på min blogg hur en "vanlig" adoptionsprocess kan gå till, med tanke på väntetider, de olika stegen man tar etc. Du får gärna kolla, TS. :)

    heddasdagbok.wordpress.com/hur-ser-en-adoptionsprocess-ut/

  • Äldre 1 Nov 21:37
    #10

    När betalar man? Ska man gå o prata med banken redan nu innan man ställer sig i kö? 

  • Äldre 1 Nov 21:43
    #11

    Förutom löpande kostnader såsom tex översättningar, så betalade vi halva kostnaden i samband med att vi kunde skicka våra papper till landet. Nästa halva betalade vi när vi fått bb. Nu fick vi syskonbesked, så i vårt fall kommer det en lika stor räkning till i samband med RB.

  • Äldre 1 Nov 21:48
    #12

    Det kan ta flera år beroende på vilket land man passar för. Och att ta sig igenom utbildning och utredning tar också tid i början oavsett land. Så nej, ännu är det inte dags att prata med banken... Under tiden betalar man de 2-3000kr/år och organisation som det kostar att köa. För min organisation gäller att första delen av adoptionsavgiften ska betalas när mina handlingar "köat färdigt" i Sverige och kan skickas till adoptionslandet för att köa vidare där - och den andra delen betalas när jag får barnbesked. Men de som redan har adopterat har bättre koll Jag köar ännu bara och ska bli klar med magbarnsförsök innan jag startar upp ordentligt.

  • Äldre 1 Nov 23:08
    #13

    Jag ser att du fått en massa råd av andra men jag vill tillägga att allt fler barn har någon form av i förväg kända särskilda behov, i adoptionsvärlden kallas de ofta SN- barn SN står för Special Needs, Särskilda behov. Detta, trorjag, kan vara bra att ha med i era tankar redan nu så att ni kan vänja er med tanken att det sällan är ett friskt spädbarn som behöver föräldrar.

Svar på tråden Vart börjar man?