• Anonym
    Äldre 2 Nov 18:44
    5828 visningar
    15 svar
    15
    5828

    Hur länge fick ni vänta på er abort?

    Har testat positivt och idag ringde jag gyn för en aborttid.. Har aldrig gjort abort tidigare och jag tycker det är såååå psykiskt jobbigt.
    Fick en tid för undersökning om två veckor, tydligen bara en VUL då för att veta hur långt gånger jag är, och sen efter det så bokar man en ny tid för själva aborten..
    Jag tycker det låter fruktansvärt att jag ska behöva vänta såhär länge, det blir kanske upp till 3 veckor..

    Får man vända sig till något annat sjukhus i någon annan kommun och kolla hur väntetiderna ser ut där eller måste man vara på "sitt" sjukhus?
    Hur länge behövde ni vänta på er abort?

  • Svar på tråden Hur länge fick ni vänta på er abort?
  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 2 Nov 20:23
    #1

    Någon?

  • Anonym (,,)
    Äldre 4 Nov 12:42
    #2

    Jag har gjort två aborter och den första fick jag vänta, som du, ca tre veckor innan. Det var riktigt jobbiga veckor som kändes som år.. Den gången låg jag inne på avdelningen, gjorde medicinsk abort. Den andra gången gjorde jag också medicinsk abort men valde att göra den hemma. Då fick jag tabletter med mig hem direkt och slapp ytterligare väntetid för själva aborten. 
    Tror att det mest beror på kötid men också att de vill kunna se fostret  väl via vul.

  • Anonym
    Äldre 6 Nov 11:57
    #3

    Vill också veta... är i v 6...

  • miumiu­75
    Äldre 6 Nov 14:27
    #4

    När man gör en medicinsk abort...hur går det till? Blöder man mycket och länge? Har man värk? 

  • Anonym
    Äldre 6 Nov 14:55
    #5
  • Anonym
    Äldre 6 Nov 15:02
    #6

    Ca. 3 veckor. Gjorde kirurgisk i v.10.

  • Anonym
    Äldre 6 Nov 15:04
    #7

    En vecka. Ringde på måndagen, fick komma på samtal på tisdagen och aborten inleddes måndagen därpå. Var när aborten inleddes i vecka 5+1 enl vul.

  • Anonym (jobbi­gt)
    Äldre 6 Nov 15:05
    #8

    Jag fick först vänta en vecka på undersökning, och trodde då att jag skulle få tid för aborten ganska direkt. När jag väl var där fick jag veta att jag skulle få vänta två veckor till! Så jag fick vänta sammanlagt tre veckor och det var så fruktansvärt jobbigt.

    Det var ju det som var det jobbigaste av allt och jag kan inte fatta att det ska behöva vara så. Har typ förträngt den tiden, vet bara att jag givetvis hade detta konstant i huvudet i tre veckor och började gråta för ingenting.

    Men man klarar det! Det gör man, men det är j'vligt tufft.

    Anledningen att jag fick vänta så länge var att de inte hade tillräckligt med rum på sjukhuset. Första gången måste man ju göra aborten på plats, man får vara i ett rum hela tiden så att sjuksköterskor ska kunna hjälpa om man har väldigt ont. Nu pratar jag om medicinsk då..

  • Anonym (jobbi­gt)
    Äldre 6 Nov 15:13
    #9
    miumiu75 skrev 2011-11-06 14:27:27 följande:
    När man gör en medicinsk abort...hur går det till? Blöder man mycket och länge? Har man värk? 
    Ja man blöder ganska mycket. Sedan blöder man länge efter men det varierar också från person till person. Jag blödde i flera veckor.

    Man har ju värk när man tar den sista tabletten, när själva fostret kommer ut. Men sedan när allt är ute klingar smärtan av, och efter det har man inte ont mer.

    Men var beredd på att det kan göra väldigt ont. Jag var inte beredd på det, så hade inte väntat mig att det skulle vara så farligt. Det var en ganska intensiv smärta under en kort period, jag kunde inte fokusera på något utan låg bara och  flåsade typ. Men man får såklart smärtstillande.
  • Anonym
    Äldre 6 Nov 15:14
    #10

    Jösses att behöva vänta 3v... låter kanske konstigt men vi kan inte bli gravida på naturlig väg utan har gjort två provrör som resulterat i två underbara barn, och nu var vi jättetacksamma och nöjda. Men enligt läkarna ska jag inte ha någon chans att lyckas på egen väg...

    Båda graviditeterna var jättejobbiga och den siste mådde jag både fysiskt o psykiskt dåligt, kunde inte röra mig de sista månaderna pga foglossningar och detta gjorde att jag kände mig som en värdelös mamma till stora barnet. Jag har även i båda fall mått riktigt illa fr v 5-6 där jag även i fall nr 2 gjorde att jag fick starka mediciner för att fungera över huvudtaget och jag fick äta vätskeersättning eftersom jag kräktes konstant. Nu är yngsta 9månader och att utsätta min kropp eller barnen för ytterligare en graviditet känns omöjligt, jag orkar verkligen inte... har precis återfått lite av min gamla kropp och rörelse efter år av graviditeter, amning och innan det hormonbehandlingar..

    Ska ringa direkt i morgon bitti, och jag hoppas att vårt sjukhus har tid så snart som möjligt, vore jättejobbigt om jag ska börja må illa och gå med det i flera veckor..

  • Corian­der
    Äldre 6 Nov 15:33
    #11

    Jag har gjort en abort och då fick jag vänta i 5 veckor för att få det utfört. Så att du ska få det ordnat redan om 3 veckor låter enligt mig som en helt okej väntetid.

  • Anonym (jobbi­gt)
    Äldre 6 Nov 15:40
    #12
    Coriander skrev 2011-11-06 15:33:02 följande:
    Jag har gjort en abort och då fick jag vänta i 5 veckor för att få det utfört. Så att du ska få det ordnat redan om 3 veckor låter enligt mig som en helt okej väntetid.
    Blir så ledsen när jag hör det! Det känns ju som en ganska stor skillnad att göra abort i v. 5, eller v. 10 till exempel. Jag menar det växer ju i en hela tiden, psyksik terror är vad det är Rynkar på näsan
  • Anonym
    Äldre 6 Nov 16:08
    #13
    Coriander skrev 2011-11-06 15:33:02 följande:
    Jag har gjort en abort och då fick jag vänta i 5 veckor för att få det utfört. Så att du ska få det ordnat redan om 3 veckor låter enligt mig som en helt okej väntetid.
    oj, ja hur orkar man vänta 5veckor??? Och varför ska man behöva det? Har förstått att man kan ringa till olika sjukhus om det är långväntetid på "sitt". Jag har mått så dåligt under mina tidigare graviditerer så jag hoppas verkligen att det inte tar fem veckor.. 
  • Anonym
    Äldre 6 Nov 16:13
    #14

    För mig gick det rätt "snabbt", alltså ca 2 veckor. I malmö.

  • Äldre 24 Jan 00:22
    #15

    Hej,

    Gör som jag, ring till närliggande orters sjukhus/akutmottagning! Fick efter ett samtal en mycket snabbare första tid för ultraljud än de två veckor det hade tagit annars, snarare 5 dagar, fick aborttid 6 dagar senare (nu på måndag börjar första behandlingen..)

    USCH FÖR DEN HÄR SKITEN ALLTSÅ

Svar på tråden Hur länge fick ni vänta på er abort?