• ahlman­sandra
    Äldre 4 Nov 07:32
    1269 visningar
    7 svar
    7
    1269

    Jobbiga nätter, tips mottages!

    Har tvillingflickor på snart 15 månader. Har alltid sovit bra och i deras sängar. Nu har T börjat bråka så de står härliga till o vi orkar snart inte mer! De e som hon e rädd för att kvällen ska komma. När vi börjar me kvällsrutinerna så gör hon allt för att komma undan o distrahera oss. Vill inte ha nappen för då kan hon ju bli trött, vill inte ha välling för hon kan ju bli trött osv... Ska prova me gröt ikväll o hoppas på att hon blir lite mer samarbetande. Hon vaknar oxå mycke på nätterna o då har hon svårt o somna om, vi har provat allt, ligga våran säng, vyssa, hålla på huvudet men de e som att hon e rädd för att somna. Hon väcker ju oftast syrran i då blir de kaos. Hon har varit väldigt mammig sista månaden så ja hoppas på att de bara e en fas men snälla ge mig tips på vad som helst för snart e måttet rågat...

  • Svar på tråden Jobbiga nätter, tips mottages!
  • Äldre 4 Nov 20:33
    #1

    Mina pojkar är nu drygt 20 månader. I faser har den ena eller andra visat ett liknande beteende och gör fortfarande. Efter att ha testat både det ena och det andra övergick vi till att låta barnet vara i fred från våra "nu är det läggdags rutiner". Vi pysslade på med det andra barnet som vanligt. Oftast sökte sig lillen som inte ville lägga sig till oss efter ett tag. Ville gärna bli buren eller sitta och mysa i soffan. Och det fick han göra då. Oftast somnade han där medan brorsan låg i sin säng och fick såva i fred:)

  • Äldre 5 Nov 23:36
    #2

    oj...kan inte ge några tips men måste berätta att det är EXAKT samma sak här. Mina är 16 månader. Tjejen har aldrig kunnat sova bra själv och vaknar flera gånger per natt men killen har sovit jättebra i egen säng i eget rum men nu helt plötsligt VÄGRAR han att gå och lägga sig. Han skriker och vrålar och står upp i sängen. Det enda vi kan göra är att ha honom hos oss i sängen. Då somnar han.  Man gör ju allt bara för att han inte ska väcka syrran.........

  • sandra­vic
    Äldre 14 Nov 21:03
    #3

    hej, mina tvillingar är 9 mån, blir 10 den 3 nov. Jag har ju gjort tabben att alltid låtit mina barn somna i famnen, det blev så efter dom va sjuka i RS när som va några veckor bara..  dom sov bra när dom va ca 4-5 måmader. fick ersättning på nätterna men somnade om direkt.. min son har vaknat 05 varje dag sedan han va 5  mån. dom somnar 19.00 ca. men senaste månaderna så är det vilda western på nätterna. båda vaknar flera ggr per natt. vill ha nappen eller mardrömmar och gråter hysteriskt/otröstligt. då får jag gå upp, tända lampan och visa att allt är OK som vanligt. då somnar dom om. dom sover inte i samma rum eftersom dom är lättväckta och väcker varandra hela tiden. vi gjorde så för att vi skulle få sömn jag och min man. han tar en och jag tar en. men nu är dom så mammiga att endast jag kan trösta på nätterna... jag tänkte försöka vänja dom vid att sova i samma rum och att somna själva nsart. va tycker ni? hur har ni gjort?

    jag skulle nog göra som kerstin, skippa rutinen bara för att visa att det är ingen fara och att det behöver inte va pest att varava ner och sova liksom. testa och se hur det går. så skulle jag ha gjort om mina va 15 mån :)

  • Äldre 15 Nov 15:25
    #4

    Sandravic.. Så har vi med det.. Bara så du vet att det finns fler med krångelbarn.. Inga råd att ge.. Men bvc har kanske??

  • sandra­vic
    Äldre 17 Nov 00:17
    #5

    Skönt att inte va ensam om det men ändå trist att ni oxå har sömnlösa nätter. Nu är flickan magsjuk oxå så i natt blir det ingen sömn als! Stackars liten.. När barnen är sjuka vågar jag knappt sova! Blev så rädd efter dom va sjuka i rs:( dom va 4-5 veckor när dom blev sjuka. Så vi låg inne i två veckor.. Usch man blir orolig så fort dom hostar typ..

  • hästho­v
    Äldre 17 Nov 14:44
    #6

    Känner igen det nu är barnen 4 år o sover bra kommer in till oss i bland.. Får på nåt sätt vänta ut jobbiga perioder för de kommer o man kan bli smått desperat.. Vi gjorde så i bland för o fÅ sova att en av oss sov nån annanstans.. Finns "bara" en förälder tillgänglig duger han/hon bättre!! Lycka till!!!

  • sandra­vic
    Äldre 17 Nov 19:59
    #7

    BVC tycker vi ska göra 5minuters metoden... men jag har inte gjort det. jag skall väl ta tag i detta så fort dom blir friska..  

Svar på tråden Jobbiga nätter, tips mottages!