• Liljeb­lomman
    Äldre 5 Nov 15:09
    2568 visningar
    13 svar
    13
    2568

    Val av referenser

    Vi funderar lite på vilka referenser man ska välja i utredningen. Tyvärr har vi glidit ifrån tidigare vänner mer och mer de senaste åren bl.a. för att så gott som alla utom vi har fått barn.

    Det har dels känts jobbigare och smärtsammare för oss att umgås med dem, eftersom vi själva längtar så mycket efter ett barn, och dels känns det som att de själva inte tycker att vi är lika intressanta längre utan umgås mer med andra barnfamiljer istället.

    Vi har en referens som känns väldigt "självklar" (en barnfamilj) men den andra är svårare. Hur resonerade ni kring referenserna och vilka valde ni tillslut? Var det kompisar, släktingar, grannar, arbetskamrater...hur ska man tänka och resonera kring det här? Jag har förstått att man gärna vill att referenserna själva ska ha barn så att de kan berätta hur man är tillsammans med barn o.s.v. Men det är i stort sett bara en barnfamilj vi umgås regelbundet med nu och tyvärr har vi isolerat oss mer och mer i allmänhet under de senaste åren, för att barnlösheten och allt vad det innebär verkligen har tärt mycket på oss. Rynkar på näsan

  • Svar på tråden Val av referenser
  • Chimam­anda
    Äldre 5 Nov 16:05
    #1

    Hej! Känner igen problematiken! Det blir ju tyvärr lätt så att man mer och mer tappar kontakten med de som har barn.

    I mitt fall så valde vi en vän som har små barn, en vän som har vuxna barn samt svärmor som referenter. Att de har barn är viktigt, som jag förstår det. Men inget säger ju att de måste ha små barn nu. Känner ni kanske någon som är äldre än ni och har stora barn, som ni kan fråga? Det kan ju t ex vara en arbetskamrat.

    Vi vårt fall fick bara en av referenterna vara en släkting.

    Lycka till!

  • dubbel­mamma0­310
    Äldre 5 Nov 19:23
    #2

    Hej, vi fick inte ha någon referent som var släkting. Vi hade en barndomsvän till min man och hans fru som referent, även om vi inte umgås så mycket så behöver inte det skina igenom. Den andra var ett par som vi känner gemensamt från vuxen ålder.
    Sedan behövde vi ha tre referensbrev till adoptionsbyrån också och de skulle gärna ha fina titlar och skrivas direkt på engelska. Då valde vi grannar med polisbakgrund som bara känner oss som grannar, en barndomsvän till mig och ytterligare en familj med fina titlar. Titlar gillar de i de flesta länder... Men visst jag håller med, det var inte så lätt att hitta så många som känner en väl.
    Tror du inte att era fd vänner skulle ställa upp och skriva ändå? Våra vänner kände det som ett privilegium att bli utvalda och la ner mycket tid och kraft på att skriva. Jag blir tårögd varje gång jag läser deras brev! Tänk att vi kan beskrivas så trevligt!
    Lycka till!

  • vian12
    Äldre 5 Nov 19:49
    #3

    Hej! Vi hade min syster och hennes man som en referens, en adoptivmamma samt en biobarnfamilj. Visst är det vãl så att ni redan har ett medgivande och att ni behöver ett nytt pga tvaåårsgränsen? Kolla i så fall med er utredare om ni verkligen behõver nya referentbrev. Vi har fått göra 3 utredningar (= 3 medgivanden!) i 2 kommuner (och 3 utredare!) och för den andra och tredje utredningen ringde utredaren våra tidigare referenter och bad dem bekräfta sina första brev. Enkelt helt enkelt. Med en av referenterna var vi inte så nära längre men de ställde upp utan problem. Lycka till!

  • vian12
    Äldre 5 Nov 19:59
    #4

    Oj, förlåt! Trodde jag svarade på en annan persons inlägg (mobiltelefoner och läsbarhet går helt enkelt ihop!). Jag tror inte att någon skulle tveka att vara er referent även om ni inte umgås lika mycket som fõrr. Det är bra att referenterna har barn och att de kan få fram en bild av er som personer som kan ge ert barn den trygghet och kärlek som behõvs. Status och titlar är inte fel när det gäller brev till adoptionslandet men spelar knappast nägon roll för den kommunala utredningen.

  • Liljeb­lomman
    Äldre 6 Nov 15:30
    #5

    Tack för era svar! Det känns skönt att vi inte är ensamma med den här problematiken. Ni har rätt i att vi skulle kunna fråga våra "gamla" vänner även om det känns lite dumt och konstigt så är det säkert så att de inte alls skulle ta illa upp, tvärtom.

    Det där med titlar och referensbrev till adoptionsbyrån har jag inte alls tänkt på. Är det "extra" referenser som ska skickas dit också? Eller det kanske varierar från land till land?

    Men det känns bättre efter att ha läst era svar! Tusen tack! :)

  • dubbel­mamma0­310
    Äldre 6 Nov 17:21
    #6

    Har ni bestämt vilken adoptionsbyrå ni ska använda er av så prata med dem om de vill ha fler referenser än de som är i hemutredningen. Vi har använt oss av BFA och de ville ha ytterligare tre referenser att skicka med i "boken" eller vad man ska kalla det. Vi har sökt i Indien.

  • Namast­e72
    Äldre 6 Nov 17:50
    #7

    Ta först reda på vad familjerätten vill ha innan ni frågar era referenter. Våra referenter skulle vara minst två familjer med barn, inga släktingar och de skulle ha känt oss länge. De skulle även ha möjlighet att komma på personligt möte.

    Referenter till landet bestämmer landet själva hur de ska se ut. Till Indien behövs det tex 6 referenter totalt, någon får vara släkt men helst inte och dessa skickas med akten till Indien.
    Till Kina behövs det tre referenter som ska vara med i hemutredningen.


    { Mamma till världens finaste dotter } { väntar barn igen}
  • Äldre 6 Nov 17:53
    #8

    Referenser för medgivande- fråga er utredare vilka de godkänner. Vad gäller landet kan det där vara olika vad de har av preferanser. Adoptionsorganisationen i Sverige(BFA, FFIA, AC etc) har inga krav men de vet vad länderna begär och vad som är bra att tänka på vad gäller de olika länderna.
    Personer med egna barn är oftast ett pluss, likaså familjer som har adopterat, personer med olika proffesioner som lärare, läkare, socionomer etc kan vara bra även om de inte har egna barn men kan skriva lite ur sin profesion.

  • Blueti­ngle
    Äldre 6 Nov 22:05
    #9

    Hej,
    Familjerätten uttryckte att de gärna såg att vi hade en familjereferens och en vänreferens, men det kan säkert vara olika. Vi hade en nära vän som är tvåbarnsförälder och mycket engagerad i vår adoption, samt min svärmor som är barnskötare i botten, och som vi har väldigt god kontakt med. Jag hörde från vår adoptionsförening att Kina kommer börja kräva tre referenter från och med i höst. Jag vet inte om det gått igenom eller om fler länder kräver fler referenter än två. Har ni redan funderingar över land, så lyssna för säkerhets skull med er/a adoptionsförening/ar. 

  • Äldre 6 Nov 23:34
    #10

    Vi fick välja släktingar så det gjorde vi

  • Äldre 7 Nov 00:10
    #11
    Liljeblomman skrev 2011-11-06 15:30:33 följande:
    Tack för era svar! Det känns skönt att vi inte är ensamma med den här problematiken. Ni har rätt i att vi skulle kunna fråga våra "gamla" vänner även om det känns lite dumt och konstigt så är det säkert så att de inte alls skulle ta illa upp, tvärtom.

    Det där med titlar och referensbrev till adoptionsbyrån har jag inte alls tänkt på. Är det "extra" referenser som ska skickas dit också? Eller det kanske varierar från land till land?

    Men det känns bättre efter att ha läst era svar! Tusen tack! :)
    Ja, det varierar från land till land. Till många länder är det viktigt att det finns referenter med fina titlar (läkare/lärare/präst/jurist etc). Högt uppsatta chefer. Långa akademiska utbildningar etc smäller högt. Se till att de "vräker på" när de ska signera sina brev. Falsk blygsamhet är inte på sin plats i det läget.

    Referenterna till utredningen är inte lika kinkiga i det avseendet. Det är viktigast att de har barn och känner er väl. OBS inget säger att de måste vara småbarnsföräldrar just nu. Det gäller bara att de formulerar sina referensbrev lite "tidlöst". .

    Det finns några länder som vill ha referensbrev från en präst. Om ni har någon sådan i bekantskapskretsen ska ni kanske spara denne till ansökan till landet. I annat fall brukar församlingsprästen ställa upp.
  • Äldre 28 Nov 21:26
    #12

    har funderat massor på vilka vi ska välja. Vi har inga vänner som har barn som vi umgås med, hur tusan gör man då? man vill ju ha någon som står en nära, som kan säga hur man är med barn. 

     


  • Äldre 28 Nov 23:00
    #13
    ekke skrev 2011-11-28 21:26:58 följande:
    har funderat massor på vilka vi ska välja. Vi har inga vänner som har barn som vi umgås med, hur tusan gör man då? man vill ju ha någon som står en nära, som kan säga hur man är med barn. 

     
    Men de måste väl inte ha barn? Säger utredaren det? Har ni inget syskon som har barn isf?
Svar på tråden Val av referenser