• Äldre 8 Nov 09:59
    1623 visningar
    3 svar
    3
    1623

    Inskrivning mvc-heminsemination,fader okänd?

    Hej! Liten fundering-vi har lyckats bli gravida med hjälp av heminsemination.
    Donatorn hittade vi på nätet och tanken är att min fru ska adoptera barnet när det är fött.
    Men hur gör man på mvc? Helt ärligt vet vi bara förnamnet på donatorn och även om vi med lätthet kan ta reda på både efternamn, adress och allt vi vill, så vill vi inte "blanda" in honom förrän det är dags för adoptionen.
    Måste vi berätta vem han är?

    Tacksam för svar

  • Svar på tråden Inskrivning mvc-heminsemination,fader okänd?
  • JQs
    Äldre 8 Nov 10:16
    #1

    Varför skulle det vara ett problem på MVC? Det är nog först när ni ska adoptera men det verkar ni ju ha en lösning på.


  • Äldre 9 Nov 19:31
    #2

    Ja det är ju bara familjerätten som kommer behöva veta detta, i och med faderskapsutredning och adoptionsprocess, vilka andra ni sedan uppger eller inte uppger donators identitet är ju helt upp till er!

    *Jag* skulle inte informera MVC eller BVC eller förskola eller andra instanser som lämnar "pappafält" att fylla i. Vår son har haft två föräldrar i mig och min fru sedan start, även om det tog 9 månader innan han hade det på pappret. Det är det enda de behöver veta! (Ja, sedan vi ju iofs valt att off the record svara på nyfikna frågor om donatorn)


    Regnbågspäron? Välkomna till vår grupp!: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/regnbagsfamiljer-108/forum
  • Äldre 10 Nov 08:57
    #3

    Jag kände mig osäker på om man var tvungen att lämna ut uppgifterna till mvc eller inte.
    Men då vet jag. Då säger vi helt enkelt bara att donatorn är okänd till dom och sen tar vi tag i den andra biten med familjerätten när barnet väl är fött.Tack Gaytjej

Svar på tråden Inskrivning mvc-heminsemination,fader okänd?