• Nr 14

    FP - när barnen är på dagis?

    Hejsan!

    Undrar bara vad som gäller när man är sjuk / eller föräldraledig och har barn på dagis? Jag har två arbetskamrater som gör såhär och det verkar inte riktigt rätt...

    Den ena familjen väntar barn nr 2.  Barn nr 1 går normalt sett när föräldrarna jobbar på dagis 7-17 varje dag men nu har mamman svår foglossning och är sjukskriven. Barnet går ändå på dagis 7-17 varje dag... Jag och en annan kollega trodde bara man får ha barnen 15 timmar/ vecka när man är sjuk, liksom de som är arbetslösa och föräldralediga, men detta kanske beror på hur "sjuk" man är?


    Samma familj gör även såhär: Pappan är hemma med föräldrapenning varje måndag och fredag (och har varit det sen innan mamman blev sjukskriven) men barnet är på dagis dessa dagar 7-17??? Alltså pappan tar inte ut lön utan föräldrapenning men då är det väl inte ok att barnet är på dagis?


    Min andra arbetskamrat ska snart skola in barn nr 2 på dagis när denne fyller 1 år. De hade tänkt vänta längre men eftersom barn nr 1 är understimulerad hemma så vill de att denne ska få vara mer tid på dagis än de 15 timmar de nu har rätt till och då kommer alltså nr 2 få börja dagarna efter 1-års dagen. Detta är väl helt ok men mamma planerar att ta ut FP varje fredag och vara hemma med barn nr 2??? Får man alltså ta ut FP och vara hemma med bara ena barnet men låta andra vara på dagis? Har det isåfall att göra med vilkets barn föräldradagar man tar ut?


    Jag är inte ute efter att sätta dit någon, tro inte det men jag undrar bara hur det är?!?!?! Jag antar att pappan som är hemma med FP måndag och fredag gör fel - men dagis vet nog inte att han är pappaledig och han tar ju alltså inte ut både lön och FP! De dagar han är hemma har han själv berättat att han passar på att träna och spela tvspel....


     

  • Svar på tråden FP - när barnen är på dagis?
  • cosinus
    cosinus skrev 2011-11-08 22:55:14 följande:
    Nä så räknas det inte, hon får inte göra så.

    15 timmar är som jag förstått totalen och det har ju det äldre barnet gått med marginal vid det laget.

    Sen kan man kanske få dispens om man har särskilda skäl men det är en annan femma.
    Rättar mig själv, en del kommuner lägger sig inte i hur föräldrarna är lediga utan låter föräldrar sköta det själv med antagandet att de flesta vill korta sina barns dagistider i möjliaste mån. Men många kommuner erbjuder bara dagis som man jobbar.
  • carita02

    Pappan gör helt fel, är han hemma och föräldraledig vissa dar så är det ju självklart att barnet ska vara hemma,,varför i allsin dar skulle han annars vara föräldraledig?

  • Hedebris

    Är man sjukskriven får man ha heltid

    Arbetssökande varierar i olika kommuner. Här är det 30h i veckan.

    Föräldralediga 15 timmar i veckan om de inte har bistånd.

    Mamman gör inget fel...

    Tar man tillfällig fp eller fp ska det barnet vara hemma. Och vissa har regeln ett barn hemma, alla barn hemma,..

    Tar pappan ut fp på det nya eller gamla barnet?

  • Femmor

    Hur många timmar man får ha barnen vid sjukskrivning varierar mellan kommunerna, allt ifrån 15 timmar/vecka till heltid/efter den andra förälderns arbetstider. Det finns _inte_ någon central regel som styr detta, utan där får man höra med sin kommun. Beroende på vilken sjukdom/skada det rör sig om kan man även i de "snålare" kommunerna få beviljat fler timmar om det behövs.

    Om pappan tar FP två dagar i veckan får barnen inte gå på förskolan dessa dagar.
    Inte heller kan mamman ta ut FP för att vara hemma med ett barn, om det inte rör sig om en 15-timmarsplacering. Åtminstone inte i normala fall.

  • Anne69

    Men varför i hela friden bryr du dig om detta???? Låt folk sköta sitt.....och sköt du ditt!

  • Anne69

    Och för ordningens skull.....det finns inget som hindrar att man får lön och föräldrapenning samtidigt! Det finns inte heller något som hindrar att man tar ut föräldrapenning på lägstanivå samtidigt som barnet går på förskolan, så länge man kortar dagen med en timme.

  • pigglet
    Anne69 skrev 2011-11-09 15:19:16 följande:
    Och för ordningens skull.....det finns inget som hindrar att man får lön och föräldrapenning samtidigt! Det finns inte heller något som hindrar att man tar ut föräldrapenning på lägstanivå samtidigt som barnet går på förskolan, så länge man kortar dagen med en timme.

    Fast om ts stämmer så är barnet på förskolan 7-17, alltså kan inte ens ln-dagar vara aktuellt. Ett krav för att ta fp är ju att man vårdar barnet. Så visst gör pappan fel!

    I de flesta kommuner kan man inte heller göra så från förskolans sida, (om man inte bor i tex Stockholm där de inte bryr sig alls vad föräldrarna gör och hur länge barnet är på förskolan). Är man föräldraledig för ett visst barn så ska man självklart ha det barnet hemma.

    Som sagt, som sjukskriven får hon förmodligen ha barnen där heltid, inget konstigt.
    Angående det sista exemplet så lär väl förskolan säga till, antar jag. Här i Skellefteå skulle det inte funka, eftersom de redan "använder upp" de 525 timmar/år som är allmän förskola (eller 15 timmar/vecka för föräldralediga) så har även barn nr 1 "använt upp" sina timmar må-tors.  
  • Alexi

    Jag har faktiskt fått höra att man kan vara partiellt föräldraledig med ett barn och det större barnet får gå lite mer då om man vill. Dvs om man jobbar halvtid (och är föräldraledig halvtid med det yngsta barnet) och barnen går halvtid på förskolan så kan ändå ett större barn få gå några timmar (alltså kanske 3 h/dag) de dagar man är föräldraledig med det yngre barnet. 

  • Nr 14

    Kyanita: Det barnet som ska få vara på dagis är 4 år och det som ska vara hemma med sin mor är då 1 år.

    Carita02: Pappan tar alltså ut FP och är ledig måndag och fredag och låter barnet vara på dagis. Han vill ha "egentid" tydligen och har sagt på dagis att han jobbar hemma... Dagis vet ju inte att han tar ut föräldraledigt dessa dagar...

    Hedebris: Pappan tar ut dagar på det första barnet. Det andra är inte fött än.

    Anne69: Menar du att man kan ta ut lön och föräldrapenning samtidigt?? Alltså få lön 5 dagar i veckan och fp 5 dagar i veckan? Det va nåt nytt...men du verkar ju ha...koll...

  • cosinus
    Anne69: Menar du att man kan ta ut lön och föräldrapenning samtidigt?? Alltså få lön 5 dagar i veckan och fp 5 dagar i veckan? Det va nåt nytt...men du verkar ju ha...koll...
    Nä det kan man inte. Däremot kan man jobba rätt mycket och ändå ta ln-dagar.

    DVS man kan jobba 6-7 timmar per dag (minns inte om det är 6 eller 7) och ändå få ta ut en hel ln-dag. Så då kan man ju ta ut 7 ln-dagar i veckan och samtidigt jobba på mycket som 75-87.5 %

    Men det får man inte göra med vanliga SGI-dagar då får man aja-baja från FK om de upptäcker en.
Svar på tråden FP - när barnen är på dagis?