• Koppkakan

    Frågor om äktenskap och samkönade par - statistik?

    Jag håller på med ett arbete i genusvetenskap på Stockholms Universitet som jag har tänkt ska handla om adoption. Mycket för att jag och min blivande man bestämt oss för att kasta oss in i adoptionskarusellen. Arbetet kommer att rikta in sig på hur staten styr familjebildningen.

    Först och främst undrar jag om någon vet exakt hur det motiveras att ett par som vill adoptera måste vara gifta/ha ingått partnerskap. (Blev inte så mycket klokare av lagboken.)

    Sen undrar jag om någon vet var jag kan hitta statistik över hur situationen ser ut för samkönade par. Till exempel hur många samkönade par som: genomgår föräldrautbildning, ansöker om adoption, genomför en adoption.

    Jag har slängt iväg ett mejl till MIA också. :)

    Tack!
    /Johanna

  • Svar på tråden Frågor om äktenskap och samkönade par - statistik?
  • Nahoj23

    Hej Johanna

    Det är idag inte möjligt att adoptera om man homusexuell.
    Gift måste man vara enligt lagen, jag stod tidigare som ensamstående och gjorde en utredning, fick medgivande och hann aldrig fram i kön till att skicka mina papper innan jag träffade en man och gifte mig. Nu är vi två om adoptionen.

    Mycket nyttig info finns just på MIA
    www.mia.eu/adoptera/sagardet.htm

  • Maisie

    Sverige tillåter att homosexuella adopterar men det finns inte någon organsiation som har kontakter/länder som vill adoptera bort barn till homosexuella. Så i praktiken så genomförs inga internationella adoptioner där adoptivföräldrarna är homosexuella. 

  • rallarrosen

    Man måste vara gift / ingått parterskap för att adoptera som par. 
    I Sverige får homosexuella gifta par adoptera svenska barn aktuella för adoption.

    Inget annat land välkomnar samkönade par från Sverige som blivande föräldrar, så även om samkönade par utreds, går utbildningen mm så är det i praktiken omöjligt att de får ett barn via adoption från utlandet.

  • badanka00

    Adoptionsutredningen 2008 (SOU 2009:61)  föreslog att sambor skulle få adoptera på samma villkor som gifta, men vad som hänt sedan dess vet jag inte. Jag vet inte hur många länder som godkänner ej gifta par för internationell adoption, men det skulle förstås göra det möjligt att adoptera sambos barn.

  • Koppkakan

    Åh tack för svaren! De länder som är knutna till svenska adoptionsorganisationer är alltså orsaken. Och inhemska adoptioner är väl inte så supervanliga. Bummer. Ska fortsätta leta statistik.

    Hm. En följdfråga. Finns det länder, som inte är knutna till Sverige, som godkänner adoptioner till samkönade par? Jag har dålig koll på vilka länder det gäller, men har uppfattat det som att man i andra länder kan adoptera från andra länder. Alltså till exempel att man i USA kan adoptera från Haiti, men Sverige har inget avtal med Haiti. Är det så? Då tänker jag att det kanske finns fler möjliga länder, som godkänner samkönade par som adoptivföräldrar. Någon som hänger med? :)

    Funderar på hur motiveringen för att man måste vara gift lyder också. Så om någon vet - hojta till!

  • VNmamma

    Apropå kravet på äktenskap/partnerskap:

    Läs betänkandet till utredningen som nämns ovan. Kap 7 handlar om samboskap och adoption. Där hittar du möjligen ngt matnyttigt:

    www.regeringen.se/content/1/c6/12/93/01/ad2e9519.pdf

    Apropå adoption till samkönade par:

    I debatten påstås väldigt mycket. T ex att svenska adoptionsorganisationer borde jobba för att hitta kontakter i utlandet som accepterar samkönade par. Det brukar påstås att sådana finns. Var då? Jag känner inte till några länder/adoptionsförmedlingar i utlandet som officiellt lämnar barn för adoption till samkönade par i andra länder. I en del länder, t ex Sydafrika, Uruguay, etc får samkönade adoptera men då gäller det adoption INOM landet. 

    Visst, adopteras barn i Sverige, 20-30 per år. Om man vill påverka möjligheten för svenska samkönade par att adoptera är det där man borde lägga krutet, tycker jag. För naturligtvis är det enklare med påverkansarbete på hemmaplan än i andra länder.

    Vad gäller statistik om utredningar är det Socialstyrelsen, inte MIA du ska kontakta. Möjligen finns uppgifter på hur många samkönade som är utredda och fått medgivande.
    När det gäller hur många samkönade som fått adoptera är det adoptionsorganisationerna som har koll. Vad jag vet har inget samkönat par adopterat gemensamt ännu. 

  • en glad
    VNmamma skrev 2011-11-10 02:32:54 följande:

    Visst, adopteras barn i Sverige, 20-30 per år. Om man vill påverka möjligheten för svenska samkönade par att adoptera är det där man borde lägga krutet, tycker jag. För naturligtvis är det enklare med påverkansarbete på hemmaplan än i andra länder.

    Vem, vad skall påverkas?

    Lagen utgör ju inget hinder .... och vårdnadshavare har alltid rätt att påverka en frivillig placering av barn, även om det gäller adoption .... men det är väl där operation övertalning skall till då ....eller? 
  • VNmamma

    Det är du som sätter likhetstecken mellan påverkan och övertalning, inte jag.

    Att påverka kan vara t ex att informera, medvetandegöra inom socialtjänsten att det finns samkönade par med medgivande och att man ska vara öppen för dessa som adoptivföräldrar.
    Så tror jag inte fallet är över allt i dag. 

  • en glad
    VNmamma skrev 2011-11-12 19:40:37 följande:
    Det är du som sätter likhetstecken mellan påverkan och övertalning, inte jag.

    Att påverka kan vara t ex att informera, medvetandegöra inom socialtjänsten att det finns samkönade par med medgivande och att man ska vara öppen för dessa som adoptivföräldrar.
    Så tror jag inte fallet är över allt i dag. 

    information och påverkan är inte heller synonymt i min värld ....
  • Koppkakan
    VNmamma skrev 2011-11-10 02:32:54 följande:
    Apropå kravet på äktenskap/partnerskap:

    Läs betänkandet till utredningen som nämns ovan. Kap 7 handlar om samboskap och adoption. Där hittar du möjligen ngt matnyttigt:

    www.regeringen.se/content/1/c6/12/93/01/ad2e9...
    Tack så otroligt mycket! Hade ingen aning om var jag skulle leta, så det här var fantastiskt hjälpsamt. Hurra!
  • VNmamma
    Koppkakan skrev 2011-11-20 13:58:18 följande:
    Tack så otroligt mycket! Hade ingen aning om var jag skulle leta, så det här var fantastiskt hjälpsamt. Hurra!
    Vad bra. Du kan väl berätta om dina slutsatser när ditt arbete är färdigt?
  • Koppkakan
    VNmamma skrev 2011-11-20 18:43:40 följande:
    Vad bra. Du kan väl berätta om dina slutsatser när ditt arbete är färdigt?
    Absolut. Eftersom det är ett grupparbete kommer det inte bli någon djuplodande analys, mer en presentation av hur det ser ut i dag och lite resonemang runt orsakerna. Men jag återkommer!
Svar på tråden Frågor om äktenskap och samkönade par - statistik?