• Cina B

    Sömnrutiner för tvillingar

    Undrar några saker:
    Vad har ni för sömnrutiner för era twins? Hur gamla var barnen när ni började ni införa dem? Hur gör ni om ni är själva och nattar? Har ni haft några problem när ni började med rutinerna?

    Anledningen till att jag frågar är att mina barn har svårt att komma till ro vid nattningen & är ledsna, särskilt när pappa nattar. Den ena kan bara somna om jag ammar henne medan den andra ofta somnar gott i famnen på vem som helst av oss  Kan tillägga att det var tvärtom för några veckor sedan...! När de väl somnat sover i princip hela natten, så det är inte problemet. De är 5 månader nu och ligger någorlunda i utvecklingsfas med sin korrigerade ålder 3 månader. Skulle behöva lite tips & råd från er erfarna tvillingföräldrar!

    Hälsingar Cina

  • Svar på tråden Sömnrutiner för tvillingar
  • maria227

    Har tvillingpojkar i samma ålder, 5månader men föddes 2månader för tidigt.

    Våra pojkar sover middag 2-3ggr på dagen, allt ifrån 0,5-1,5h åt gången. Från kl17 är det "vaket" som gäller, då är det tjo och tjim som gäller :) Vi lägger den runt kl19-20 och då brukar de somna av sig själva i sängen efter någon minuts "prat". De sover 12-14h.

    När jag är ensam med dem så matar jag och nattar den som visar tecken på att vara tröttast först, är det kaos så får jag mata båda samtidigt (jag ger dem flaska) och sedan försöka få dem i någorlunda lugn stämning och sedan natta dem samtidigt. De brukar samarbeta och vara enkla om kvällarna, i alla fall om de fått sova tillräckligt mycket middag på dagen.

    Mina pojkar kan också vara lite svårare att natta när det är pappa som ska natta dem. Vet inte om de känner att han kanske inte har samma lugn som en själv eller om de bara är van med mammas rutiner (lägga snuttefiltarna på ett speciellt sätt, nynna eller snurra sängmobilen..). De kan även vara riktigt svåra när de är övertrötta, de kommer inte riktigt till ro och vill vid de tillfällena helst somna i famnen.

    Det kan inte vara så att de är i en utvecklingfas just nu också? Har svårare att komma till ro när så mycket händer inom dem? 

    Ser ju nu att jag inte kom med något bra tips, bara öste på med hur vi gör det... Hoppas att någon annan kan hjälpa dig lite mera :) 

  • Marmacita

    vad ni skärmmer up mig nu  

    har precis fått hem våra tvillingar som e 3mån snart okorrigarat  men mina har sina rutiner från neo kvar fortfarande...så nu suger jag åt mig allt i ni skriver i denna tråd föär frmatida behov

    hoppas du kommer på nån bra lösning på nattningen  

  • fågelblå

    Hejsan!

    Mina tvillingar är nu 10 månader. Vi nattade varsin bebis i varsin famn fram tills de var ca 6 månader. Det var faktist det enda som funkade eftersom de krävde enormt mycket närhet just vid läggdags och då ville vi ge det åt dem. Pojken tog evigheter på sig att somna och ropade och höll på medan hans syster somnade på ett par minuter men var extremt lättväckt den första timmen så det fanns inte en chans att bara lägga dem i sina sängar. Vi såg till att vi alltid var hemma vid läggdags båda två och de gånger en av oss inte kunde vara med så fixade vi hjälp, oftast min mamma. Vi visste att vi var fast och att vi inte kunde ha nåt socialt liv på kvällarna då det var läggdags men det var ett beslut vi gjorde gemensamt och ångrar det inte. Vid 6,7 månaders ålder var de sedan redo att somna själv i sina sängar efter välling, tandborstnining, saga och vaggvisa. Oftast är vi båda hemma vid läggningen men nu fixar man det ensam också. Brukar då ge vällingen medan de sitter i sina sitters eller ligger i mitt knä, med huvudet på varsit ben. Så läser jag saga med varsin bebis bredvid mig i soffan. Bär dem sedan till sängen i tur och ordning och sjunger vaggvisa och säger god natt.

    Vi har ju haft det lätt eftersom vi alltid kunnat vara två vuxna på plats. Förstår att det blir svårt om man är ensam. Om jag hade varit ensam med twinsen innan de var redo att somna i egna sängar så hade jag nog tagit dem med mig till vår säng och nattat där. Våra har aldrig haft problem med det där att somna på en plats (t.ex i famnen eller i vår säng) och vakna på en annan så skulle säkert ha flyttat dem till egen säng efter ett tag. Är det viktigt att de ska somna i egna sängar men inte verkar gilla det så tror jag att man ska vänta med att försöka tills de är minst 6 månader. Tassmetoden är en metod som är väldigt babyvänlig och den körde vi men den rekommenderas för barn som fyllt 6 månader. Funkade kanon för oss. Finns trådar om den här på FL. Bra om man är två vuxna då man börjar med den. Vi har användt oss av den också då de haft olika faser och inte velat gå och lägga sig etc. Skönt att ha nåt att använda sig av då det strular till sig och bebbarna verkar trygga med rutinerna för behövs sällan mer en nån kväll med metoden och så funkar allt bra igen. har inte ens behövat ta upp bebisarna utan de har lugnat sig ganska direkt i sängen.

    Hoppas ni hittar nåt som funkar för er! Lycka till!

Svar på tråden Sömnrutiner för tvillingar