• thereseax

    Inskolning tvillingar?

    Hej allihopa!

    Har fått förskoleplats till mina tvillingtjejer i januari. De kommer då att vara 1 år 1 månad gamla. Jag hoppas ni andra här med tvillingar skulle vilja dela med er om hur er inskolning gått till och hur det har fungerat!
    "Bör" de skolas in en och en, alltså en åt gången eller båda samtidigt?
    "Bör" båda föräldrarna vara där, alltså en förälder per barn eller kan en ha båda?
    Vad har era förskolor tyckt osv?
    Jättetacksam för allt ni kan berätta!
    God kväll på er!                

  • Svar på tråden Inskolning tvillingar?
  • Hillbilly

    Där jag jobbar så har det varit samma som för ett barn. Båda samtidigt med en förälder. Inga problem alls.

  • MammatillJacob

    Jag måste fråga, när skickade du din ansökan om förskoleplats? Nu har jag inte tvillingar men tänkte på inskolningen, min son blir 1år 4/1 och jag begärde samma dag men ännu inte fått något. Skickade in blanketten vid 6mån. Konstigt?

  • bananflugan82
    MammatillJacob skrev 2011-11-10 23:32:29 följande:
    Jag måste fråga, när skickade du din ansökan om förskoleplats? Nu har jag inte tvillingar men tänkte på inskolningen, min son blir 1år 4/1 och jag begärde samma dag men ännu inte fått något. Skickade in blanketten vid 6mån. Konstigt?

    Är det samma som här så får du kanske inte besked förrän 1 månad innan datumet ni önskat barnet ska börja. Här är jätteköer och dom ska ta fram en förskoleplats, men då kan barnet hamnat var som helst egentligen i staden.
    Mamma till trollen Oliver & Ludvig f. 2010-01-13 minaunderbaraskitungar.blogspot.com/
  • MammatillJacob

    Får jag fråga vart du menar med som här? Vi bor nere i Skåne. De sa till oss 4månader så ännu har vi inte fått något besked. Det kommer väl innan jul hoppas jag.

  • Trillingar på gång

    Vi skolade in våra tjejer när de var 1 år och två veckor. Vi var bara med en förälder och då körde vi 9-15 i 4 dagar och då var det vi som skötte barnen. Därefter fick vi gå hem men vara tillgängliga vid behov. Allting har gått över förväntan! Tjejerna trivs, är glada, äter och sover gott. De har storebror på samma avdelning, men jag tror inte att det spelat någon större roll. Lycka till, det kommer säkert att gå bra!

    Hur lång tid det tar att få plats varierar enormt mycket mellan olika kommuner så det är nog inte lönt att jämföra mer än med andra i samma stad/by.

  • Karin co

    Hej! Mina tjejer var lite 2 1/2 år när jag skolad in dom. (Har trillingtjejer). Jag var själv med dom och det fungerade jätte bra. Var så skeptisk till hur jag skulle få alla 3 att vila middag samtidigt hade inte direkt lyckats med det hemma. Alla 3 somnade efter 20 minuter i vagnen och sov 1 1/2 timma helt otroligt! Jag var med tjejerna en hel vecka. Tyckte det var jättebra man fick lära känna alla fröknar och samtidigt de andra barnen! Att lämna tjejerna ensamma gick sen överförväntan bra! :) Lycka till när det blir dags!

  • Matilda78

    Jag skolade in mina tvillingtjejer när de var 1 år och 4 månader. Det gick jättebra! Jag var också där längre än de tre dagarna som är det vanliga här i sthlm. Det var bara positivt eftersom jag lärde känna fröknarna och de andra barnen. Det blev lite jobbigt sen i början att lämna dem men nu har det gått 3 månader och allt flyter på bra. Det förekommer fortfarande mornar då någon av dem är ledsna men som tur är är det oftast inte båda samtidigt. Har man möjlighet tror jag att det skulle vara bra om pappan också var med nån dag eller två för att se hur allt går till och prata med fröknarna. Ett tips är också att du pratar med personalen första dagen om deras förväntningar på dig som förälder, vi hade föräldraaktiv inskolning vilket innebär att man är där och gör allt som på öppna förskolan. Sen är det bra att hitta två famnar till tjejerna när du ska lämna, man vill ju inte ha gråtande vid grinden:(. Lycka till!

  • Lejonfamilj

    Jag skolade in våra tvillingar för en knapp månad sen. De skolades in samtidigt och jag var ensam förälder, funkade hur bra som helst! Ibland var de tillsammans och lekte och ibland på varsitt håll (precis som hemma). Tycker absolut att ni kan göra precis som med ett barn, alltså en förälder och båda kan skolas in samtidigt. Fördelen med att skola in tvillingar (de har även en storebror som började förskolan för 1,5 år sen) var för mig känslan av att de alltid har varandra, det tror jag är en enorm trygghet, särskilt när de är så små. Våra tvillingar är 15 månader. Stort lycka till med inskolningen!

  • tessan0402

    mina tvillingkillar var ett och ett halvt när de började. jag skolade in själv och tyckte det blev värre med 2. vi hade en vanlig inskolning, med en timme i början, å sen gå ifrån små stunder. jag har två barn sen tidigare och tyckte det här var jobbigare. twinsen "hetsade" varandra. när en blev ledsen så grät den andre ännu värre.. jag trodde det sulle vara lättare när de hade varandra men så tyckte jag inte att det blev. snarare värre..

  • 3 barns mamma

    Jag har också funderat över detta med inskolning på tjejerna... Jag har läst och tagit åt mig av hur ni alla gjort :)

  • Billabong

    Våra killar var 1,5 år när de skolades in, samtidigt. Ser varken fördelar med eller möjlighet till att skola in dem var för sig...?
    Vi har 2-veckors inskolning här, såsom tessan0402, där det är ngn timme först och sedan ökas det upp. Vi var med båda föräldrarna första dagen men det var bara för att vi båda ville och hade möjlighet. De övriga dagarna turades vi om att vara med på inskolningen och det kändes bra att båda direkt lära känna deras avdelning och pedagoger. Dessutom kändes det lättare att inte vara ifrån jobbet en längre period för ngn av oss.
    Våra killar har en storasyster som är 2 år äldre och hennes inskolning gick mkt smidigare. Främst för att hon var ett barn som gillade fsk från början och inte var så orolig av sig vid den tidpunkten hon började fsk. Hon var 16 månader när hon började.
    Liksom tessan0402 tyckte jag det var mer skrik från tvillingarna under inskolningen. En av dem kunde gråta jättemkt och lätt dra med sig den andre. Tror det stämde i vårt fall det som sägs om att barn är svåra att skola in vid just 1,5 års ålder. Men jag tycker inskolningen gick mkt bra ändå. Det var en ny avdelning som startade upp sin verksamhet, så 7 barn skolades in samtidigt av tre underbara pedagoger. De gillade sin fsk jättemkt väldigt snabbt efter att inskolningen var klar.

  • Franka

    Det verkar som alla har sina tvillingar på samma avdelning?

    Vi vill helst ha dem på varsin avdelning för att de ska bli sedda som individer och inte bara "en av tvillingarna". De är förmodligen enäggs och extremt lika, knappt vi kan se skilland på dem. Blir de två avdelningar måste vi nog vara med båda två, med varsitt barn.

  • Billabong
    Franka skrev 2011-11-16 15:54:52 följande:
    Det verkar som alla har sina tvillingar på samma avdelning?

    Vi vill helst ha dem på varsin avdelning för att de ska bli sedda som individer och inte bara "en av tvillingarna". De är förmodligen enäggs och extremt lika, knappt vi kan se skilland på dem. Blir de två avdelningar måste vi nog vara med båda två, med varsitt barn.

    Hur gamla är de?
    Ser ni behov av att ha dem på skilda avdelningar redan på förskolan? Är en av dem väldigt dominant?

    Våra pojkar var bara 1,5 år när de började förskolan och för oss var det otänkbart att dela dem då, de har en stor trygghet i varandra. Nu är de snart 2,5 och vi ser att de leker bra med andra barn och pedagogerna ger dem bra uppmärksamhet som individer. De är iofs tvåäggs och ser helt olika ut (liksom de är olika på alla andra sätt) men jag TROR vi skulle gjort likadant även om de varit enäggs...
  • Franka

    De är 1 år och väldigt lika både till utseendet och till sättet. Jag tror inte någon skulle dominera den andra, är snarare rädd för att de ständigt ska bli ihopblandade av pedagoger och andra barn. Funderar på vad vi kan göra för att skilja dem åt? Tror jag ska starta en tråd om det! 

  • Billabong
    Franka skrev 2011-11-17 10:55:20 följande:
    De är 1 år och väldigt lika både till utseendet och till sättet. Jag tror inte någon skulle dominera den andra, är snarare rädd för att de ständigt ska bli ihopblandade av pedagoger och andra barn. Funderar på vad vi kan göra för att skilja dem åt? Tror jag ska starta en tråd om det! 

    Jag vet att det är ganska vanligt att man klipper olika frisyrer på barnen för att lättare kunna skilja dem åt.

    Än vanligare är väl att man färgkodar dem, även om det kan ses som trist i längden att alltid vara den som har blått/rosa medan syskonet jämt har grönt/lila. Men det blir lätt att se skillnad snabbt - även när de har ytterkläder och mössor på sig.

    Men detta verkar vara de vanligaste sätten. Eller så gör man inte ngn sådan tydlig skillnad utan lär personerna de har runt sig att lära känna dem och se skillnad utifrån beteenden...
  • TinTin03

    Vi skolade in våra grabbar samtidigt. Så känner dom tryggheten i att ha varandra! Min man tog pappaledigt och var med på dagis första veckan,andra veckan var jag själv och det gick hur bra som helst!

    Lycka till!

Svar på tråden Inskolning tvillingar?