Inlägg från: Tångräkan |Visa alla inlägg
  • Tångräkan

    Nygga nytt hus, vad kostar det, är det värt det och vad tillkommer?

    Jag och sambon funderar på att om några år köpa en tomt och bygga nytt hus. Dock är vi lite fundersamma över priserna, får man mer för pengarna om man köper ett befintligt hus och renoverar? Dock känner jag mig väldigt sugen på nytt.

    Har kollat lite på exempelvis Fiskarhedenvillan och Eksjöhus hemsidor. Där finns ju priser på själva husen, vad är det som tillkommer förutom tomten på det priset? Och vad kostar det?

    Sen undrar jag om det är möjligt att få huset byggt men att sköta tapetsering osv själva, kan man komma undan lite billigare då eller är det bara skitsummor i det stora hela? Tänker att sådant klarar vi av själva, vi har händiga i familjen och sambon är bra på sådant.

    Klarar man en nybyggd villa på närmare 200 kvm, 6 rum och kök på två vanliga medelsvenssonlöner? Vi vill gärna ha råd att resa, spara och leva också, inte bara överleva.

    Byggsatserna kostar mellan 8-900 000 och 1,3 milj. Vad kan en slutsumma sluta på med tomt och resten som tillkommer? Om vi säger att avlopp och vatten redan finns, åtminstone till tomtgränsen?

    Kan inget alls om sånt här därför jag undrar.

    Nån som har några fakta att bidra med?

Svar på tråden Nygga nytt hus, vad kostar det, är det värt det och vad tillkommer?